Noticia publicada a la web el 09/22/2016 12:10:30 PM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !
Una obra guardonada del músic internacional blanenc Mario Ros inaugura el Carilló de la Catedral de Rouen
La peça “De Rubore Sanguinis”, premiada al Festival “L’Inédit”, s’ha estrenat en el concert inaugural del nou Carilló Paccard de la Catedral de Rouen, en silenci des de feia 15 anys
La música del compositor internacional blanenc Mario Ros ha estat la protagonista de la inauguració oficial del Carilló Paccard de la Catedral de Rouen, a Normandia, que va tenir lloc el passat cap de setmana. La seva composició De Rubore Sanguinis va estrenar-se per primera vegada dissabte, en el concert inaugural, que formava part de les Jornades Europees del Patrimoni.
Al seu temps, les jornades estaven emmarcades dins el Festival L’Inédit de la mateixa localitat francesa, organitzat per la Diòcesi de Rouen amb la col·laboració de la Maîtrise & Choeurs St Evode de Rouen, així com l’Associació del Carilló de la Catedral de Rouen i l’Escola-Col·legi Santa Maria de Rouen. L’objectiu del festival és la creació i difusió de la música vocal contemporània.
El músic i compositor blanenc Mario Ros L’Inédit alterna les seves edicions amb un concurs de composició i un festival de música sacra contemporània on es conviden compositors de renom internacional i diversos cors europeus. Mario Ros ha guanyat aquest 2016 el concurs de composició internacional amb De Rubore Sanguinis, una obra per a cors i carilló.
Interpretació de la peça de Mario Ros davant la Catedral de Rouen
amb motiu de la inauguració del Carilló - Font: France 3 TV Es tracta d’una fantasia sobre l’Antífona O Rubor Sanguinis, de Hildegarde de Bingen (1098-1179), religiosa alemanya i personatge cabdal de la cultura europea medieval. Està escrita per a Cor de nens, Cor mixt i Carilló. Aquest darrer instrument consisteix en un joc de campanes afinades que es toquen a través d’un mecanisme de teclat.
El Carilló de Rouen ha recuperat el so després de 15 anys
El Carilló de Rouen consta de 64 campanes Paccard, que poden anar des dels 9 kg la més lleugera fins les 9’5 tones la més pesant. Les diferents campanes són dels anys 1914, 1954, 1959 i 2016, i el carilló té una tessitura de cinc octaves, cosa que el converteix en un dels més majestuosos i potents d’arreu d’Europa.
Vista aèria del moment en què es va tornar a instal·lar una de les
campanes restaurades - Font: France 3 TV L’estrena de la peça de Mario Ros va coincidir amb un altre esdeveniment de projecció internacional: la quarta edició de La Catedral de la Llum, que va consistir en la projecció de dos espectacles a la façana del temple. Un d’ells, titulat Primera impressió, estava basat en les creacions dels pintors impressionistes, i l’altre duia per nom Viking, i transformava l’epopeia de Joana d’Arc i el tractat de Saint Claire-sur-Epte, quan va cedir Normandia als víkings.
La música del compositor blanenc va ser el vehicle per tornar a dotar de vida les campanes del Carilló de Rouen, que romanien en silenci des de feia 15 anys. Ara, s’han pogut recuperar després d’un exhaustiu treball. Si bé ja ha estat restaurat en nombroses ocasions, aquesta darrera vegada ha estat necessari invertir tot un any de treball a la Foneria de ferro Paccard de l’Alta Savoia per restaurar adequadament les campanes que composen el carilló.
Autora Fotografia: Catherine Dente El Carilló de la Catedral de Rouen és de gamma alta, ja que s’ha ampliat més de vuit octaves, prop de l’extensió amb què compta un piano. Això permetrà als músics poder ampliar el seu repertori i que es pugui gaudir des de força lluny, ja que el rang de so de l’instrument es pot arribar a sentir ara a un quilòmetre de distància.
Mario Ros, un músic que traspassa èpoques
El músic blanenc Mario Ros va fer els seus estudis de composició amb Constança Capdeville i Carles Guinovart, i ha assistit a cursos especialitzats impartits per Claude Helffer, Ivan Fedele, i Constança Capdeville, entre d’altres. L’any 1994 va obtenir el Premi d’Honor de Composició de Grau Superior al CSMMB, i també ha obtingut el premi Frederic Mompou amb l’obra Bréhat per a quartet de clarinets.
Al 2002 va guanyar el Concorso Internazionale de Composizione amb la seva obra Graduale per a clarinet i conjunt instrumental a Brescia, Itàlia; 2n Premi i Premi del Públic al II International Composition Competition 2013 amb À la lisière de la forêt, pour alto; i guanyador del IV Concurs de Composició d’Òperes, Òpera a Secundària, atorgat pel Gran Teatre del Liceu al 2014 amb la peça titulada Oh, l’amor!.
Ha rebut encàrrecs de la Fundació Juan March, l’Associació Catalana de Compositors, així com de diversos intèrprets. Entre la seva obra destaca Le promeneur (2000-2001) estrenada per L‘OBC sota direcció d’Ernest Martínez; Cycle Nous Autres (Toi, Lui, Elle et Les Autres) (2010-2012); Tinnitus , per a flauta, clarinet, violí, violoncel i piano sobre dos sonets de Dante Allighieri (2005), etc.
Públic congregat davant la Catedral de Rouen, coincidint
amb la inauguració del nou Carilló - Font: France 3 TV També ha fet col·laboracions amb artistes d’altres disciplines, com per exemple l’obra per a piano Über den Himmel (2001), escrita a propòsit de la presentació de l’escultura homònima de Fèlix Atmetlla, i la música per al curtmetratge Duel, de Jaume Pujadas (2003). Les obres de Mario Ros han estat interpretades arreu de l’estat espanyol, Europa, Nova York i Argentina, entre d’altres localitats.
Per últim, val a dir que com estudiós del serialisme, ha realitzat un estudi en profunditat de Webern i la música del segle XX en general, treballs sobre els quals ha publicat diversos articles i ha donat conferències.