Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

El Pla d’Emergències del Concurs de Focs garantirà la seguretat per a un públic d’entre 150.000 i 200.000 persones/nit


Camí de tornada


Menú principal



Noticia publicada a la web el 07/17/2014 02:16:14 PM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !

El Pla d’Emergències del Concurs de Focs garantirà la seguretat per a un públic d’entre 150.000 i 200.000 persones/nit

El govern català l’ha escollit com a model a seguir, ja que es pot aplicar per controlar situacions molt extremes que requereixin la intervenció de diversos efectius policials i sanitaris

Avui al matí s’han presentat en roda de premsa els Plans d’Autoprotecció i Emergència i les Mesures de Circulació que es posaran en marxa en motiu de la Festa Major i del 44è Concurs Internacional de Focs d’Artifici de la Costa Brava que tindrà lloc a Blanes del 20 al 28 de juliol.


La presentació l’han encapçalat l’alcalde de Blanes, Josep Marigó; el cap de Protecció Civil, Josep Lluís Pouy; i el cap de la Policia Local, Joan García. També han participat els regidors de Via Pública i Policia Local, Sol Zamora; i de Protecció Civil, Manel Verde.

Pla d’Emergències i Seguretat escollit com a model a Catalunya

Per garantir la seguretat del principal ingredient de la Festa Major de Blanes, que pot arribar a moure un públic d’entre 150.000 i 200.000 persones/nit, es redacta el Pla d’Autoprotecció (d’àmbit nacional) i el Pla d’Emergències i Seguretat (d’àmbit estatal, ja que inclou la manipulació d’explosius). Es tracta d’un pla multidisciplinari, ja que hi participen efectius de diversos cossos de seguretat i emergències. Això el fa esdevenir aplicable en casos molt extrems on faci falta la intervenció de diversos especialistes.

Per això, el pla que redacta el Departament de Protecció Civil de l’Ajuntament de Blanes ha estat escollit per l’ISP (Institut de Seguretat Pública de Catalunya, adscrit al Departament d’Interior) per ser presentat a les Jornades sobre el Sistema de Seguretat Pública que es faran enguany. Això és perquè no hi ha cap altre esdeveniment arreu del territori que impliqui la intervenció de grups d’actuació tant diversos, amb especificitats tant marcades.


Fotografia: Quim Llorens
El Pla d’Emergències i Seguretat, mobilitza cada dia a Blanes entre 150 i 200 efectius: agents policials, bombers, tècnics sanitaris i equips de suport d’emergència, logística i intervenció. Tot això sense comptar els recursos materials, amb vehicles terrestres i aquàtics d’emergència que inclouen 10/12 ambulàncies cada nit.

L’Ajuntament de Blanes sempre ha anat un pas endavant respecte altres organitzadors d’espectacles pirotècnics que es fan arreu de l’estat espanyol o inclús d’Europa, ja que el Pla de Seguretat i Emergències es va posar en marxa per primera vegada al 1999 i des de llavors ha anat afegint noves millores any rere any. Compta amb diversos grups d’actuació per controlar i tenir coberts tots els possibles riscos.

El dispositiu està format pel Grup d’Ordre (Policia Local, Mossos d’Esquadra, Guàrdia Civil i Seguretat Privada); el Grup Sanitari (SEM, Consorci Sanitari de Catalunya, Creu Roja, Servei de Vigilància Salvament i Socorrisme i la col·laboració de SERVIMED); el Grup Logístic (instal·lació de tanques, tancament d’enllumenat públic, avituallament, etc); el Grup d’Intervenció (Bombers de la Generalitat) i el Dispositiu Marítim per controlar que les embarcacions que surten cada dia a veure l’espectacle des del mar respectin la distància de seguretat (Servei Marítim Guàrdia Civil, Grup de Recolzament d’Actuacions Especials de Bombers – GRAE- i Creu Roja del Mar).

Com a complement a tot aquest dispositiu, també hi ha l’EBI, Equip Bàsic d’Intervenció que està situat a la zona de llançament com a complement a l’equip de Bombers. L’EBI compta amb una motobomba amb un dipòsit de 500 litres d’aigua de l’ADF de la Selva Marítima i amb diversos extintors distribuïts a la zona de dispar.

El Pla de Seguretat i Emergències cobreix territorialment tota la façana marítima on milers de persones se situen cada nit per contemplar els espectacles pirotècnics i abasta una distància d’1’5 Km des del Lloc de Socors de S’Abanell fins al port. Al llarg d’aquesta zona estan situats diversos punts d’atenció i trasllats sanitaris amb ambulàncies per donar atenció i/o evacuar ferits.

Hi ha una zona de seguretat on el públic no pot entrar en cap moment (a la platja de Sa Palomera on es disparen els focs), així com una àrea amb restricció d’accés durant unes hores (Plaça Catalunya, on hi ha el Centre de Coordinació, i accessos del voltant de la platja). També es delimiten dues grans zones de seguretat tant en l’àmbit marítim com a les platges durant un temps previ a l’inici dels espectacles pirotècnics.

Per quarta edició consecutiva, a Blanes s’aplicaran les mesures del Reglament de Pirotècnia i Cartutxeria del Real Decret 563/2010 després que la obligatorietat a l’estat espanyol va entrar en vigor l’any passat. Una d’elles és que els efectes pirotècnics no poden superar un màxim de 180 mm de calibre en funció de la distància que es llencen en relació a on està situat el públic i/o edificacions.

Sis Plans d’Auto-Protecció per a diversos esdeveniments

A Catalunya, els Plans d’Auto-Protecció (PAU) són d’obligat compliment sempre que s’organitzin esdeveniments que puguin aplegar més de 500 persones i/o bé que impliquin un risc potencial pels seus participants pel tipus d’activitat de què es tracta, com és per exemple un correfoc. El PAU dictamina les mesures humanes, tècniques i logístiques que s’han d’implementar en cada activitat.

A banda del Concurs de Focs d’Artifici, la Festa Major de Blanes 2014 inclou cinc altres activitats que requereixen un PAU: el Pregó, el Correfoc, l’Aplec de l’Amor, les nits de concerts de l’Ensorra’t i diversos espectacles que es faran a l’Escenari de la Plaça dels Dies Feiners.


Fotografia: Quim Llorens
Per garantir la seguretat dels concerts i espectacles es posa en marxa un dispositiu sanitari equidistant respecte els dos recintes situat al Passeig de Mar a tocar amb el Carrer Ample. Aquí es situa la Unitat de Suport Vital Intermedi amb 1 DUI (diplomat universitari d’infermeria) i 1 TTS (tècnic de transport sanitari), així com la Unitat d’Intervenció Ràpida proveïda de material sanitari i d’un desfibril·lador.

Paral·lelament, mentre se celebren els concerts a l’escenari Ensorra’t, el Lloc de Socors de Protecció Civil de la platja de Blanes Centre està obert per possibles atencions. D’altra banda, durant el concurs de Focs també roman obert el Lloc de Socors de la platja de S’Abanell.

Mesures de Trànsit durant el Concurs de Focs i la Festa Major

Un dels aspectes més destacats que inclou el Pla d’Emergències i Seguretat del Concurs de Focs són les mesures de circulació que s’encarreguen d’implementar els efectius de la Policia Local de Blanes. El dispositiu està format en funció dels dies per un contingent d’entre 30 i 36 agents i compta amb dues tasques prioritàries: deixar els vials de circulació lliures per a l’entrada d’ajut extern o per a possibles evacuacions i tenir cura de les zones de seguretat on no pot haver públic.

Els talls i desviaments de trànsit comencen a fer-se a partir de les 19 h, si bé l’horari es pot avançar o retardar en funció de la intensitat del nombre de vehicles que ha entrat al municipi. Majoritàriament el tancament de circulació s’allarga fins a les 12 de la nit tot i que, igualment, es pot avançar o retardar segons el flux de trànsit detectat en les hores prèvies. El tancament i obertura de trànsit es fa en cercles concèntrics i afecta un total de 15 punts: Pl. Catalunya, Pl. Països Catalans, Pg. S’Abanell amb C/Tarradellas, rotonda de La Plantera, C/Senda del Molí, Pl. Creu Coberta, C/ Penedès, C/Barcelona, C/Anselm Clavé amb Av. Estació i C/Anselm Clavé amb C/Jaume Arcelós, Pl. Solidaritat, C/Ample, Pg. de Mar, C/Antoni Gaudí amb C/Lluís Companys i Pg. Carles Faust.

Per evitar embussos i inconvenients, la Policia Local de Blanes demana als ciutadans que utilitzin itineraris alternatius d’arribada als domicilis particulars. En cas dels conductors d’altres poblacions que venen a veure els focs, se’ls recomana que arribin amb prou temps al municipi i que no esperin a darrera hora per no trobar-se amb retencions a les carreteres d’accés.

Un cop s’acaben els espectacles pirotècnics, també es recomana que no es faci una sortida de cop i que s’esperin un temps prudencial per facilitar un flux de sortida esglaonat dels vehicles. Enguany, en què el 44è Concurs Internacional de Focs d’Artifici es farà des del dijous 24 de juliol fins al diumenge dia 27, s’espera que els dies que registraran una major afluència de vehicles seran el divendres dia 25 i el dissabte dia 26.

A banda del Concurs de Focs, la Policia Local també implementa mesures especials de circulació en motiu de diversos esdeveniments que tenen lloc durant la Festa Major i que requereixen un tancament circumstancial per garantir-ne la seguretat. Es tracta, per exemple, del correfoc que es farà diumenge a la nit, la cercavila del divendresa la tarda o bé la tradicional sortida i arribada de la comitiva oficial de les autoritats que es farà dissabte al migdia en motiu del dia de Santa Anna, patrona de la vila.





Data de realització: 07/17/2014 | Data de la darrera actualització: 07/17/2014

© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300