Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

El Pla d’Emergències del Concurs de Focs: garantir la seguretat per a prop d’un milió de persones


Camí de tornada


Menú principal



Noticia publicada a la web el 07/16/2015 02:51:45 PM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !

El Pla d’Emergències del Concurs de Focs: garantir la seguretat per a prop d’un milió de persones

Cadascuna de les quatre nits en què es disparen els espectacles pirotècnics hi ha entre 150 i 200 persones que formen l’operatiu sanitari, seguretat i emergències

Coincidint amb la presentació del programa de la Festa Major de Santa Anna 2015 i el 45è Concurs de Focs d’Artifici, avui al matí també s’han presentat en roda de premsa les mesures que durant tots aquests dies s’hauran d’implementar en matèria de seguretat. El cap de Protecció Civil de l’Ajuntament de Blanes, Josep Lluís Pouy, s’ha encarregat de donar a conèixer el més destacat dels Plans d’Autoprotecció i Emergències que es posaran en marxa coincidint amb el cicle festiu.


Presentació Pla d'Actuació en Emergències
150-200 efectius per garantir la seguretat de prop d’un milió de persones

El prestigi amb què compta el Concurs Internacional de Focs d’Artifici fa que, sumant les quatre nits en què te lloc, es puguin arribar a congregar a Blanes prop d’un milió d’espectadors, a raó de 150.000-200.000 persones/nit. Per garantir la seguretat de tot aquest contingent es redacta el Pla d’Autoprotecció (d’àmbit nacional) i el Pla de Seguretat i Emergències (d’àmbit estatal, ja que inclou la manipulació d’explosius).

Es tracta d’un pla multidisciplinari, ja que hi participen efectius de diversos cossos de seguretat i emergències. Això el fa esdevenir aplicable en casos molt extrems on faci falta la intervenció de diversos especialistes, de manera que el Pla de Seguretat i Emergències mobilitza cada nit de focs entre 150 i 200 efectius: agents de policia, bombers, tècnics sanitaris i equips de suport d’emergència, logística i intervenció. Tot això sense comptar els recursos materials, amb vehicles terrestres i aquàtics d’emergències que inclouen entre 10 i 12 ambulàncies/nit.

Pla d’Emergències pioner a l’estat espanyol

El departament de Protecció Civil de l’Ajuntament de Blanes sempre ha anat un pas endavant respecte altres organitzadors d’espectacles pirotècnics de l’estat espanyol, o fins i tot arreu d’Europa. El primer Pla de Seguretat i Emergències del Concurs de Focs de Blanes es va implementar l’any 1999 i, des de llavors, cada any incorpora noves millores. Compta amb diversos grups d’actuació per controlar i tenir coberts tots els possibles riscos:

Grup d’Ordre (Policia Local, Mossos d’Esquadra, Guàrdia Civil i Seguretat Privada); el Grup Sanitari (SEM, Consorci Sanitari de Catalunya, Creu Roja, Servei de Vigilància Salvament i Socorrisme, Sanitaris Mòbils i la col·laboració de SERVIMED); el Grup Logístic (instal·lació de tanques, enllumenat públic, avituallament, etc); el Grup d’Intervenció (Bombers de la Generalitat) i el Dispositiu Marítim per controlar que les embarcacions que surten a veure l’espectacle des del mar respectin la distància de seguretat (Servei Marítim Guàrdia Civil, Grup de Recolzament d’Actuacions Especials de Bombers – GRAE- i Creu Roja del Mar).

Novetats: Vigilants d’Explosius i Sanitaris Mòbils

Durant les quatre nits del Concurs de Focs, es llençaran un total 2.223 kg de matèria reglamentada (explosius), el control dels quals ha d’estar en tot moment sota supervisió i atenció d’especialistes. En aquest sentit, aquest any s’incorporaran al contingent com a novetat tres vigilants de seguretat d’explosius, que requereixen uns coneixements especials. Dos d’ells s’encarreguen de supervisar l’accés a la zona de llançament dels efectes pirotècnics –la platja de Sa Palomera- en dos torns, i el tercer de la custodia del material en dipòsit.

Per cinquena edició consecutiva, Protecció Civil de l’Ajuntament de Blanes aplicarà les mesures del Reglament de Pirotècnia i Cartutxeria del Real Decret 563/2010 després que la obligatorietat a l’estat espanyol va entrar en vigor al 2014. Una de les mesures és que els efectes pirotècnics no poden superar un màxim de 180 mm de calibre en funció de la distància que es llencen en relació a on està situat el públic i/o edificacions.


Una altra novetat forma part del Grup Sanitari. Es tracta de la nova figura dels Sanitaris Mòbils. Una de les ambulàncies que formarà part de la flota diària que donarà servei es reservarà per atendre casos que no siguin greus, i es traslladarà d’un punt a un altre, allí on sigui requerida la seva presència. La única cosa que no s’encarregarà de fer és del trasllat de víctimes a centres sanitaris.

El Pla de Seguretat i Emergències cobreix territorialment tota la façana marítima on milers de persones se situen cada nit per contemplar els espectacles pirotècnics, i abasta una distància d’1’5 Km des del Lloc de Socors de S’Abanell fins al port. Al llarg d’aquesta zona estan situats diversos punts d’atenció i trasllats sanitaris amb ambulàncies per donar atenció i/o evacuar ferits.

Hi ha una zona de seguretat on el públic no pot entrar en cap moment (la zona de llançament, a Sa Palomera), així com una àrea amb restricció barrada al públic en general durant unes hores (el Centre de Coordinació de Plaça Catalunya, i accessos del voltant de la platja). També es delimiten dues grans zones de seguretat tant en l’àmbit marítim com a les platges durant un temps previ a l’inici dels espectacles pirotècnics, senyalitzades amb 12 boies.

Mesures de Trànsit durant el Concurs de Focs i la Festa Major

Un dels aspectes més destacats del Pla d’Emergències i Seguretat són les mesures de trànsit que s’encarrega d’implementar la Policia Local de Blanes. Per posar en marxa diàriament aquest dispositiu es compta amb entre 30 i 36 agents, que fan dues tasques prioritàries: deixar els vials de circulació lliures per a l’entrada d’ajut extern o possibles evacuacions, així com tenir cura de les zones de seguretat on no pot haver públic.

Per aconseguir aquests dos objectius els talls i desviaments de trànsit comencen a fer-se a partir de les 19 h, si bé l’horari es pot avançar o retardar en funció de la intensitat del nombre de vehicles que ha entrat a Blanes, o bé si durant aquella jornada s’ha previst algun esdeveniment que ho requereixi (cercaviles, per exemple). Habitualment el tancament de circulació s’allarga fins a les 12 de la mitjanit, tot i que, igualment, es pot avançar o retardar segons el flux de trànsit que es va detectant un cop ha finalitzat l’espectacle pirotècnic.


Centre Coordinació Plaça Catalunya
El tancament i obertura de trànsit es fa en cercles concèntrics i afecta un total de 15 punts situats arreu del municipi. Per evitar embussos i inconvenients, la Policia Local de Blanes demana als ciutadans que utilitzin itineraris alternatius d’arribada als domicilis particulars. En cas dels conductors d’altres poblacions que venen a veure els focs, se’ls recomana que arribin amb prou temps al municipi i que no esperin a darrera hora per no trobar-se amb retencions a les carreteres d’accés.

Quan finalitzen els espectacles pirotècnics, també es recomana que no es faci una sortida de cop i que s’esperin un temps prudencial per facilitar un flux de sortida esglaonat dels vehicles. Enguany, en què el 45è Concurs Internacional de Focs d’Artifici es tornarà a fer de dijous a diumenge, s’espera que els dies que registraran una major afluència seran el divendres dia 24 i el dissabte dia 25.

A banda del Concurs de Focs, la Policia Local també implementa mesures especials de circulació en motiu de diversos esdeveniments que es fan durant la Festa Major i que requereixen un tancament circumstancial per garantir-ne la seguretat. Es tracta, per exemple, del correfoc, la cercavila o bé la tradicional sortida i arribada de la comitiva oficial de les autoritats el dia de Santa Anna.

6 Plans d’Auto-Protecció per a grans esdeveniments de la Festa Major

A banda del Concurs de Focs, la Festa Major de Blanes inclou cinc altres activitats que requereixen un PAU: el Pregó, el Correfoc, l’Aplec de l’Amor, els concerts de l’Ensorra’t i els espectacles de la Plaça dels Dies Feiners. A Catalunya, els Plans d’Auto-Protecció (PAU) són d’obligat compliment sempre que s’organitzin esdeveniments que puguin aplegar més de 500 persones i/o bé que impliquin un risc potencial pels seus participants pel tipus d’activitat de què es tracta.

El PAU determina les mesures humanes, tècniques i logístiques que s’han d’implementar en cada activitat. A Blanes, per garantir la seguretat dels concerts i espectacles es posa en marxa un dispositiu sanitari equidistant respecte els dos principals recintes (Plaça Dies Feiners i Escenari de l’Ensorra’t). Per això, el dispositiu s’emplaça al Passeig de Mar, a l’alçada del Carrer Ample.

En aquest darrer indret es on està situada la Unitat de Suport Vital Intermedi amb 1 DUI (diplomat universitari d’infermeria) i 1 TTS (tècnic de transport sanitari), així com la Unitat d’Intervenció Ràpida proveïda de material sanitari i d’un desfibril·lador. Paral·lelament, mentre se celebren els concerts a l’escenari Ensorra’t, el Lloc de Socors de Protecció Civil de la platja de Blanes Centre està obert per possibles atencions. D’altra banda, durant el concurs de Focs també roman obert el Lloc de Socors de la platja de S’Abanell.





Data de realització: 07/16/2015 | Data de la darrera actualització: 07/16/2015

© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300