Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Primera reunió de la Comissió de l’Auditoria Ciutadana per conèixer el deute municipal de Blanes


Camí de tornada


Menú principal



Noticia publicada a la web el 11/18/2016 09:03:02 AM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !

Primera reunió de la Comissió de l’Auditoria Ciutadana per conèixer el deute municipal de Blanes

Un total de 24 ciutadanes i ciutadans s’han apuntat a la Comissió de Seguiment, que encapçalen el regidor d’Hisenda, Nicolás Laguna, i la regidora d’ICV-EUiA, Dolors Rubio

El vespre d’aquest passat dijous 17 va tenir lloc la primera trobada dels membres de la Comissió de Seguiment de l’Auditoria Ciutadana, a qui se li ha encomanat com a primera missió conèixer el deute municipal de Blanes. La reunió la van encapçalar el tinent d’alcalde d’Hisenda, Nicolás Laguna, i la regidora d’ICV-EUiA, Dolors Rubio.

Durant les darreres setmanes, tots dos s’han encarregat dels mecanismes necessaris per posar en marxa l’Auditoria Ciutadana, que persegueix tres objectius fonamentals. El primer és que sigui una eina d’informació, sensibilització, formació i participació de la ciutadania. També vol ser un instrument al servei de la transparència en la gestió dels recursos públics i els processos de rendició de comptes, i generar els mecanismes necessaris per decidir sobre pressupostos i endeutament.


Primera reunió Comissió Seguiment Auditoria Ciutadana
De moment, la iniciativa ja està sent un èxit, donat que s’han apuntat per formar part de la comissió un total de 24 ciutadanes i ciutadans. En la reunió d’ahir, que es va allotjar a la Sala de Plens, també van participar representants d’entitats i de partits polítics amb representació municipal.

Tant Nicolás Laguna com Dolors Rubio consideren que inicialment faran falta entre 8 i 10 sessions, i després pensen convocar totes les que faci falta fins aconseguir els objectius marcats. Després d’aquesta primera sessió, la propera trobada s’ha fixat perquè tingui lloc la setmana vinent, el divendres 25 de novembre a la mateixa hora, 2/4 de vuit del vespre. S’ha hagut de variar el dia de la segona reunió perquè el següent dijous, el dia 24, hi ha la sessió plenària d’aquest mes.


Dolors Rubio (ICV-EUiA) i Nicolás Laguna, tinent d'alcalde d'Hisenda
La setmana vinent es tractarà la manera com es desenvolupa el pressupost municipal, la seva gestió. També està previst que es resolguin els possibles dubtes que puguin haver sorgit arran de la primera trobada. D’altra banda, al terme de la sessió d’ahir es va indicar als participants que poden enviar totes les qüestions que vulguin via correu electrònic perquè siguin respostes en la propera trobada.

Introducció als principals conceptes dels pressupostos

Durant més d’una hora i mitja, Dolors Rubio i Nicolás Laguna es van encarregar d’anar desgranant els principals conceptes que cal tenir en compte per entendre un pressupost municipal. Començant pel més bàsic i continuant pels principis pressupostaris, en què consisteix, la seva estructura i quins són els continguts.


També van presentar les respectives classificacions dels ingressos i despeses en què s’estructura un pressupost. Així, si el pressupost es divideix en nou capítols, s’apleguen en tres grans conceptes de classificació: ingressos corrents (que van del capítol 1 al capítol 5), ingressos de capital (capítols 6 i 7 del pressupost) i ingressos financers (capítols 8 i 9). Anàlogament, les despeses també apleguen els mateixos capítols: despeses corrents (capítols 1-5), despeses de capital (capítols 6 i 7) i despeses financeres (capítols 8 i 9).

A l’hora de parlar dels ingressos municipals, es va explicar que la principal font són els impostos i les taxes. En aquest sentit, els més importants quant a quantitat econòmica que generen són l’IBI i les transferències de l’estat. D’altra banda, també es va explicar el concepte d’endeutament, i els principals condicionants. Val a dir que, per fer-ho tot molt més entenedor, cada aspecte tractat anava acompanyat dels números reals dels pressupostos municipals del 2015.


En el darrer tram de la sessió es va tractar l’elaboració, tramitació, modificació i control dels pressupostos municipals, així com les diferents fases pressupostàries. Respecte l’aprovació del pressupost, hi ha quatre passos fonamentals. Els dos primers són l’aprovació provisional en el ple municipal i exposició al públic previ anunci en el butlletí oficial per 15 dies.


Durant aquesta quinzena els interessats podran examinar-los i presentar reclamacions davant el ple. El pressupost es considerarà definitivament aprovat si durant aquest termini no s’han presentat reclamacions. En cas contrari, el ple disposarà del termini d’un mes per resoldre-les. Finalment, un cop s’hagi aprovat de manera definitiva, el pressupost es publica en el Butlletí Oficial de la Província i el de la corporació en cas que el tingui. A més, s’ha de remetre còpia a l’Administració de l’Estat i a la Generalitat.




Data de realització: 11/18/2016 | Data de la darrera actualització: 11/18/2016

© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300