Noticia publicada a la web el 11/18/2016 06:45:16 PM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !
Es presenta el 8è “Projecte Rossinyol”, amb 13 parelles formades per alumnes d’escoles de Blanes i de la UdG
Una de les principals novetats d’aquesta nova edició és la posada en marxa de diversos recursos a través del mòbil i la xarxa social ‘messagenes’
Els bons resultats obtinguts i la positiva experiència que ha estat fins ara la posada aquest programa, han motivat que novament Blanes hagi apostat per recolzar la iniciativa una vegada més. La Sala de Plens de l’Ajuntament ha allotjat aquesta tarda-vespre la presentació del Projecte Rossinyol, que es farà durant el curs 2016-2017.
Presentació 8è Projecte Rossinyol Es tracta de la vuitena edició consecutiva d’aquesta experiència desenvolupada per una xarxa d’universitats europees basada en la relació entre mentors (estudiants universitaris voluntaris) i mentorats (alumnes d’origen estranger). El seu objectiu és afavorir la integració cultural, social i lingüística dels alumnes nouvinguts, així com que la UdG i el conjunt d’institucions que hi participen contribueixin a la sensibilització entorn de la igualtat i la inclusió social nens i nenes.
Òscar Prieto (UdG) i Mario Ros (regidor Acció Social Ajuntament de Blanes) La presentació d’avui divendres l’han encapçalat el regidor d’Acció Social, Mario Ros, acompanyat pel coordinador del Projecte Rossinyol a la UdG, Òscar Prieto. També han assistit l’alcalde de Blanes, Miquel Lupiáñez, i el regidor d’Educació, Albert Sanz, així com familiars i amics dels integrants del projecte i representants de les tres escoles de Blanes que hi participen.
13 parelles al 8è Projecte Rossinyol de Blanes
L’acte inaugural s’ha tancat amb l’habitual fotografia de família amb tots els assistents. Abans, s’ha afavorit la primera presa de contacte entre els integrants de les 13 parelles que s’han format en aquest nou curs. Per això, se’ls ha proposat un joc a base de fer explotar un globus a l’interior del qual hi havia un dibuix igual al de la seva parella, que en aquest cas el duia penjat a la seva esquena. Mentors i mentorats havien de cercar les coincidències per conèixer-se.
Els escolars blanencs són 4 nenes i 9 nens d’entre 8 i 12 anys d’edat que pertanyen a tres centres educatius públics: l’Escola Mossèn Joan Batlle, l’Escola Sa Forcanera i l’Escola Napoleó Soliva. Per la seva banda, els seus respectius mentors cursen diferents tipus d’estudis superiors a la Universitat de Girona. En el curs passat, a Blanes van participar un total de 15 parelles.
Els nens i nenes de Blanes que participen en l’experiència i la seva procedència són Hamidou (Gàmbia), Emmanuel (Hondures), Jareth (Hondures), Anna (Ucraïna), Federico, Diego (Madrid), Marian (Mali), Iker (Cuba), Mamoutou (Mali), Genesis (Hondures), Siaka (Gàmbia) i Aya (Marroc).
Aquesta nova edició compta amb dues principals novetats. D’una banda, s’ha dissenyat una APP de mòbil perquè els tècnics que coordinen el projecte puguin fer un seguiment acurat del contacte setmanal que mantenen les parelles. De l’altra, s’ha posat en marxa l xarxa social ‘messagenes’, a través de la qual els mentors penjaran una foto i un comentari cada vegada que es trobin amb els seus respectius mentorats.
A través d’aquest nou recurs, tant els pares i mares dels nens i nenes, com els tutors de les respectives escoles podran veure quines activitats i sortides estan fent les parelles. L’accés al newsroom es fa a través d’aquest enllaç, previ registre: https://www.messagenes.com/newsroom/141-Projecte_Rossinyol_UdG_20162017
Un projecte consolidat internacionalment
A través del Projecte Rossinyol els mentors esdevenen un referent dels nois i noies en mentoria, als quals acompanyen perquè coneguin diferents espais de la seva vila, àmbits de lleure i producció cultural, etc. L’objectiu és afavorir el seu desenvolupament i consolidar la seva integració social, cultural i lingüística. Els mentors reben formació, se’ls assigna un tutor de la Universitat de Girona i reben uns diners de butxaca. A més a més, se’ls dóna certificats per la formació i la tasca realitzada i se’ls atorga crèdits de reconeixement o de lliure configuració.
En l’actual curs 2016-2017 està previst que es desenvolupi arreu de 12 poblacions gironines. A banda de Blanes, també es farà a Girona, Figueres, Olot, Banyoles, Palamós, La Bisbal, Lloret, Palafrugell, Sant Feliu de Guíxols, Santa Coloma de Farners i Salt. L’experiència es va posar en marxa per primera vegada a Blanes durant el curs 2009-2010 i des de llavors s’ha anat renovant any rere anys pels positius fruits que ha donat.
Una de les principals raons que va empènyer la Universitat de Girona a proposar ara fa vuit anys a l’Ajuntament de Blanes que es dugués a terme l’experiència és perquè es tracta d’una de les poblacions de la demarcació gironina amb un rellevant percentatge de ciutadans d’origen estranger, així com d’altres indrets d’arreu de l’estat espanyol. Això fa que la vila sigui un dels municipis més adients perquè s’hi faci el Projecte Rossinyol.
La finalitat és accelerar el procés d’integració dels escolars en el municipi, i cada any augmenta el nombre d’universitats que participen en el projecte a nivell global, així com els infants en mentoria. Les arrels del Projecte Rossinyol cal anar a buscar-les a Israel on, a mitjans dels anys 70, es va establir un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desfavorides que duia per nom Perach Project.
En la mateixa línia, a la dècada dels anys noranta la Universitat de Malmö, a Suècia, el va adaptar a les característiques del seu municipi, on un 52% de la població és d’origen estranger i es treballa en la integració perquè no es generin problemes de desigualtat i exclusió. El Programa Näktergalen (rossinyol, en suec) es va implantar es a implantar a Malmö l’any 1998 amb la voluntat d’establir relació i diàleg entre estudiants universitaris i alumnes de primària de la ciutat.
El nom que va adoptar el projecte és perquè el rossinyol és la mascota de Malmö, i simbolitza “un ocell petit que canta meravellosament quan se sent segur”. A partir d’aquí, va sorgir el projecte europeu Nightingale (rossinyol, en anglès), que actualment compta amb la participació d’universitats i escoles d’arreu d’Europa, entre les quals la Universitat de Girona és un dels membres destacats.