Noticia publicada a la web el 02/07/2017 01:26:04 PM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !
Blanes recull 2.750 euros en una Gala Solidària per donar suport als refugiats d’Atenes en pisos per a joves
L’acte estava organitzat per la ONG Acció Solidària Mediterrània, que encapçala un projecte de cooperació propi de pisos per a joves refugiats en situació de risc
Aquests darrers dies en què Blanes ha allotjat diverses activitats amb motiu de la Setmana de la Pau, hi ha hagut una constant que s’ha repetit en diversos actes que han format part del programa. De solidaritat se’n pot trobar a moltes poblacions gironines, però Blanes –potser perquè justament té una radiografia sociològica on el factor de la immigració és determinant- és una de les que es caracteritza més pel seu sentit acollidor i integratiu.
Teatre de Blanes, accés del públic a la Gala Solidària Justament per aquest motiu, no és estrany que davant una de les crisis humanitàries més esfereïdores d’aquests darrers temps, des de Blanes hagi sorgit una iniciativa que està treballant directament amb els refugiats d’Atenes, a banda d’altres treballs i experiències també protagonitzades per blanenques i blanencs. Es tracta de la ONG Acció Solidària Mediterrània, creada la tardor del 2016 i que treballa a Grècia amb el suport de l’Associació Holes in the borders.
Acció Solidària Mediterrània, suport als joves refugiats d’Atenes
El seu objectiu és intentar donar resposta a algunes de les necessitats que els refugiats i refugiades de la guerra de Síria pateixen a la ciutat d’Atenes. Des de fa uns anys, milions de persones procedents de Síria, Palestina, Iraq, Iran i altres països veïns han fugit de de casa seva a causa dels conflictes armats que han esclatat als seus països d’origen. El tancament de fronteres ha ocasionat que milers de persones hagin quedat atrapades dins les fronteres de Turquia, Itàlia i Grècia.
Coreografia "Refugees", de Cont-Class Davant aquesta situació, que van poder experimentar de primera mà a Atenes fa uns mesos, diverses cooperants van decidir crear Acció Solidària Mediterrània, unint forces amb voluntaris independents i associacions espanyoles per endegar projectes de suport a les persones refugiades. Ajuden als joves que viuen a Atenes en condicions molt precàries, en pisos allunyats dels camps de refugiats.
Funcionen com a pisos tutelats, amb joves d’entre 15 i 23 anys a qui no tan sols es tracta d’acollir, sinó d’intentar dotar-los d’un futur millor ensenyant-los anglès, oferint-los tallers o donant-los aprenentatges que els serveixin com a formació més endavant, quan puguin sortir a destins més galdosos. Del què es tracta, doncs, és d’organitzar des d’aquí, des de Blanes, activitats que contribueixin a reunir diners per poder donar suport allà.
Gala Solidària de Dansa i sorteig d’una obra de l’artista Quim Serrano
Amb aquest objectiu, diumenge passat es va celebrar al Teatre de Blanes una Gala Solidària de dansa que va aconseguir reunir prop de 2.750 € amb la venda d’entrades i un sorteig. Presentat per dos mestres de cerimònies d’excepció –els actors blanencs Xavi Pascual i Guillem Bitlloch, que han viscut de primera mà la situació dels refugiats a Grècia com a cooperants-, l’espectacle va comptar amb la participació de sis col·lectius de dansa de Blanes i altres poblacions tant de la rodalia com de l’àmbit gironí.
Sorteig del quadre cedit per Quim Serrano També va haver temps per donar informació i fer divulgació, així com un moment especialment esperat per moltes persones. El sorteig que es va fer a la mitja part de la gala d’una obra d’art cedida per l’artista internacional blanenc Quim Serrano, titulada Llaurant la terra, un dibuix sobre paper fet en pintura acrílica. El número guanyador va ser el 811, i la seva afortunada propietària va ser Fátima Navarro, veïna de Lloret de Mar.
Fàtima Navarro, guanyadora del quadre sortejat Una alternativa de vida i promoció per acollir refugiats
La divulgació sobre la situació que pateixen els refugiats, primer en la dura travessia per la Mediterrània, i després quan arriben als seus destins, se’n va encarregar de fer-la primer de viva veu la cooperant blanenca d’Acció Solidària Mediterrània Marina Serra: “Amb aquests diners que estem aconseguint reunir gràcies a la vostra col·laboració –va explicar durant la mitja part de l’espectacle, adreçant-se al públic assistent- estem donant una alternativa de vida a aquests joves. Des d’Acció Solidària Mediterrània us agraïm el vostre granet de sorra, que fa que la seva vida millori”.
Marina Serra, d'Acció Solidària Mediterrània Marina Serra va tancar el seu breu parlament amb una declaració d’intencions, la mateixa que es veia escrita en la pancarta que diumenge a la tarda va flanquejar l’entrada al Teatre de Blanes: “Volem acollir, volem obrir fronteres, pensem que cap persona és il·legal”. Ella mateixa, acompanyada de la també cooperant blanenca Cristina Fernández, marxaran plegades cap a Atenes el proper divendres, on s’hi estaran durant un mes per continuar treballant en el projecte.
Les seves paraules van completar-se de la manera més eloqüent, amb la projecció de tres vídeos. N’hi havia dos elaborats per cooperants que han conviscut amb la situació que es viu a Grècia. El tercer que es va projectar va resultar ser especialment emotiu pels qui encara no l’havien pogut veure. Editat amb imatges dels refugiats, va acompanyat per la trencadora cançó de Joan Dausà Com plora el mar, que forma part de la campanya Casa nostra, casa vostra.
Esbart Joaquim Ruyra Pel que fa a l’espectacle allotjat al Teatre de Blanes, es va comptar amb un complet repertori de gèneres: dansa tradicional catalana, ball clàssic, zumba, clàssic-modern, ball contemporani, flamenc, art urban, neo-clàssic, sevillanes i revivals. Els van oferir membres de l’Escola Aires, l’Esbart Joaquim Ruyra, l’Escola Sara Díaz, Nou Espiral, Cont-Class i Nabac. Potser l’actuació més emotiva, directament relacionada amb la temàtica de la gala, va ser Refugees, interpretada per integrants de Cont-class de Girona, amb coreografia de Neus Masó.
Jornades Solidàries 2017 del 2 al 9 d’abril a Blanes
Després d’aquesta gala de dansa, Acció Solidària Mediterrània, amb el suport d’Stop Mare Mortum, l’Agrupament Escolta i Guia Pinya de Rosa, Blanes Solidari i diversos veïns i veïnes del municipi, estan organitzant una nova activitat que en aquest cas tindrà lloc al llarg de diversos dies. Presentades com unes Jornades Solidàries, tindran lloc a Blanes del 2 al 9 d’abril, i inclouran diverses activitats i actes de sensibilització durant una setmana.
Grup NABAC A banda de la pancarta penjada a la façana del Teatre de Blanes, a l’entrada del vestíbul es van estar recollint signatures per donar suport al manifest de la campanya Casa nostra, casa vostra. La casualitat o no va voler que la Gala Solidària d’aquest passat diumenge se celebrés el mateix dia en què es commemorava l’aniversari de la fugida massiva de molts catalans als camps de refugiats de la Catalunya Nord. Va ser el 5 de febrer de 1939, i va marcar l’inici d’un llarg exili que, en molts casos, va ser un viatge sense retorn.