Noticia publicada a la web el 09/17/2021 11:16:19 AM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !
Un cine-fòrum sobre Racisme, Feminisme i Migració completa a Blanes la projecció del film ‘La Dona Il·legal’
Ha significat l’estrena del II Cicle Gaudí, comptant amb l’assistència de Ramon Térmens i Daniel Faraldo, director i protagonista, i dels cineastes blanencs David i Albert Arribas
Blanes ha reprès per segona temporada consecutiva l’exitós Cicle Gaudí de Cinema allò que es diu a bombo i plateret –en el bon sentit que té la frase feta-, comptant per primera vegada amb l’assistència de l’equip de producció del film que s’hi va projectar. Per estrenar el II Cicle Gaudí de Cinema al Teatre de Blanes, que recupera cada tercer dijous de cada mes la seva antiga activitat de cinema, es va fer amb un film de plena actualitat: ‘La Dona Il·legal’.
D'esquerra a dreta: Albert Sanz, Ramon Térmens, Daniel Faraldo,
David i Albert Arribas Per si això no fos poc, el públic assistent ja comptava d’antuvi amb un al·licient afegit. Després de la projecció, es va obrir un interessant cine-fòrum comptant amb els convidats de gala de la sessió: el director i coguionista Ramón Térmens; i el protagonista i coguionista Daniel Faraldo. També van participar-hi dos altres membres de l’equip de producció: els cineastes blanencs David i Albert Arribas, actor i director de càsting d’una banda, i director artístic de l’altre.
Benvinguda abans de començar la projecció Organitzat per l’Àrea de Cultura i Festes de l’Ajuntament de Blanes amb el suport de l’Acadèmia del Cinema Català, abans de començar la projecció els quatre membres de l’equip de producció del film, acompanyats del regidor de l’àrea, Albert Sanz, van pujar dalt l’escenari. Ho van fer per donar la benvinguda al públic assistent, entre els quals també s’hi comptava la regidora d’Acció Social i Igualtat, Marian Anguita. Tot seguit, es va iniciar la sessió.
D'esquerra a dreta: Albert Sanz, Marian Anguita, Ramon Térmens,
Daniel Faraldo, David i Albert Arribas, i Mica Álvarez Cinefòrum sobre Racisme, Feminisme i Migració amb l’equip de producció
La segona part de la vetllada va comptar amb l’activa implicació de Ramon Térmens, Daniel Faraldo, i els germans David i Albert Arribas. Amb la col·laboració de la tècnica de Polítiques d’Igualtat de l’Ajuntament de Blanes, Mica Álvarez –que va actuar com a moderadora del debat- es va obrir un cine-fòrum al voltant dels principals temes del film: Racisme, Feminisme i Migració.
Cine-Fòrum de Debat sobre 'La Dona Il·legal' Per centrar la qüestió, també es va comptar amb la participació de representants de diverses entitats socials blanenques que són referents en aquests àmbits, bona part de les quals també van assistir a la sessió d’ahir. Són Blanes Solidari, Plataforma de Dones de Blanes, Creu Roja, Fundació de Famílies Acollidores d’Infants Sahrauís, Càritas Interparroquial, l’Associació Oukaimeden, l’Associació d’Africans Sa Forcanera i l’Associació Ndennden Ngol·len, entre d’altres.
La projecció de ‘La Dona Il·legal va possibilitar obrir camí per detectar un gran ventall de temes que el visionat va permetre aflorar. Així, un dels que va sorgir en primera instància va ser com tracten les administracions públiques el fenomen migratori, i encara més concretament la realitat que es retrata al film: els CIE, centres d’internament d’estrangers. En definitiva, l’abús de poder per part de les autoritats considerat com una expressió més de racisme.
D’altra banda, un altre dels eixos de ‘La Dona Il·legal’ és la confluència de diversos temes que, de manera transversal, apareixen al film, com ara la violència ferotge que s’exerceix envers les persones en relació a l’explotació sexual, i principalment contra les dones. S’evidencia alhora com la violència masclista i la supremacia de l’home cap a la dona sosté aquesta discriminació.
En definitiva, la dona protagonista del film, Juliet Okoro (interpretada per Yolanda Sey), amiga de la víctima mortal que arrenca la trama del film, és una migrant nigeriana atrapada en una xarxa de prostitució, amb tot el què això comporta. Així, l’espectador pot arribar a la conclusió que, en definitiva, totes les Juliets Okoros reals que conviuen amb la societat pateixen una doble discriminació: per ser estrangeres i per ser dones.
El seu cos esdevé una moneda de canvi de la protecció que necessiten tenir, mogudes per la por a ser deportades i per sobreviure, satisfent alhora els desitjos de l’home blanc. El mateix títol del film ja és en sí una reivindicació: cap persona no pot ser il·legal, no són delinqüents, però malgrat tot se segueix parlant d’homes i dones il·legals.
Propera sessió del II Cicle Gaudí de Cinema a Blanes
Després d’aquest impactant inici del II Cicle Gaudí de Cinema a Blanes, la següent sessió s’emplaça pel 21 d’octubre, quan es projectarà ‘Les dues nits d’ahir’, una road movie sobre la pèrdua i el dol, que ha significat l’òpera prima de quatre joves barcelonins, i que va ser nominada a millor pel·lícula als XIII Premis Gaudí. La trama transcorre durant una nit d’estiu, i està protagonitzada per quatre joves.
En Pol, l’Èric, en Marcel i l’Ona són amics d’infància i als 20 anys un d’ells, en Pol, mor. El llargmetratge narra la fugida dels tres personatges principals en cotxe cap enlloc, portant les cendres del seu amic en un tupper, dins d’una motxilla, amb la intenció de llençar-les al mar. El títol fa referència a la incertesa que viuen els protagonistes al llarg del viatge, la buidor que senten els tres amics, i les emocions que no poden dominar, que els ofeguen.
Una de les intervencions del director del film, Ramon Térmens,
durant el cine-fòrum de debat posterior a la projecció Originàriament el film va néixer com un treball de final de fi de grau de la Universitat Pompeu Fabra, i està escrita a vuit mans per Pau Cruanyes (direcció i guió), Gerard Vidal (direcció, guió i banda sonora), Ignasi Àvila (direcció de fotografia i guió) i Eudald Valdi (producció i guió). Estrenada a la ZonaZine del Festival de Málaga de 2020, va ser guardonada amb dues Biznagas de Plata, a la millor direcció i al millor actor (Arnau Comas i Oriol Llobet, exaequo), i també ha rebut el Premi del Jurat al Festival Som Cinema 2020.