Elements previs
A l’hora d’emprendre el procés d’auditoria ciutadana considerem important tenir en compte un seguit de consideracions:
- Més enllà del deute: La proposta no es limita a abordar, a través d'una auditoria ciutadana, la situació actual d'endeutament de l’ajuntament (no volem una foto fixa del deute avui). Creiem que una auditoria ciutadana ha de ser una eina que ens permeti abordar la gestió pública de l’administració (incloent ens públics i empreses mixtes) en la seva globalitat.
- Qui la fa: Quan parlem de procés d'auditoria ciutadana entenem que aquesta ha de poder permetre la participació de ciutadans i ciutadanes en els processos tècnics municipals, ja que aquests tindran un paper clau en l'estudi de la situació i la seva evolució, així com de la factibilitat de les diferents opcions de futur.
En aquest sentit l’ajuntament de Blanes, en tant que responent al reclam de la moció aprovada pel ple de juny per unanimitat, haurà de col·laborar amb l’Auditoria ciutadana i popular.
La nostra proposta és de creació d’equips tècnics mixtos, incloent ciutadans i ciutadanes amb un interès i/ o rellevància especial en la qüestió a analitzar, personal de l’administració municipal, ciutadania i, si és necessari, perfils experts en qüestions jurídiques, socials, ambientals, de gènere, entre d’altres.
Així, si per exemple s’estudien els costos d’una infraestructura determinada en l’àmbit del transport, poden participar experts/es en temes de mobilitat o ciutadans/es del territori implicat o vinculades a la societat civil/moviments socials mobilitzats en aquest àmbit.
- Un procés sense fi: No concebem l'auditoria ciutadana com un projecte momentani o puntual, que té un inici i un final, sinó com un procés continuat, que permet el control i seguiment de la ciutadania no només de la gestió pública anterior, sinó també de la present. Elements com l'execució dels pressupostos, l'endeutament, la realització d'inversions, la gestió de serveis o la contractació/licitació pública han d'estar proveïts d'eines de transparència perquè la ciutadania pugui fer un seguiment continuat dels mateixos.
- Transparència: la informació de la gestió de l’ajuntament i els ens públics/ societats mixtes ha de ser de lliure accés, accessible (en línia), en format obert i treballable, detallada, i completa. La informació disponible ha de cobrir dos perfils: informació processada de manera que sigui comprensible per a la majoria de la població, però també la informació original, "en cru", a l'abast d'aquelles persones amb coneixements tècnics que desitgin treballar amb les dades / informació original. Ha d'incloure no només dades econòmiques (de pressupost o endeutament), sinó també documentació relativa a la gestió relacionada amb aquestes dades, incloent contractes públics, licitacions, contractes de crèdit, etc.
- Participació, accés a la informació/coneixement: Més enllà de la informació accessible a través del "portal" de l’auditoria que caldria crear, la ciutadania ha de disposar de canals oberts per demanar la informació o documentació no disponible o sol·licitud d'explicacions i/o aclariments a treballar a les jornades de la comissió de seguiment.
A més, s'han de posar a l'abast de la població mecanismes per fer comprensible la informació accessible, a través de formacions, materials didàctics o plataformes interactives, entre d'altres possibles eines. L’auditoria no serà ciutadana i popular si no inclou mecanismes de participació de la població (més enllà de l’accés a la informació), tant la organitzada com la no organitzada.
FASES DE L’AUDITORIA CIUTADANA
Tot i considerar l'auditoria ciutadana com un procés continuat, pensem que aquest procés ha d'incloure diverses fases, que poden ser cícliques (anar-se repetint en el temps)
PRIMERA.- ESTUDI
A) El PRESSUPOST MUNICIPAL DE FUNCIONAMENT
a. Fonaments
b. Estudi del Pressupost 2016
c. Treball pràctic: Revisió de Pressupostos d’anys anteriors
d. Propostes pel Projecte de Pressupost de 2017
B) DÈFICIT I ENDEUTAMENT, diferències
C) El PRESSUPOST MUNICIPAL D’INVERSIONS
a. Fonaments
b. Estudi del Pressupost 2016
c. Treball pràctic: Revisió de Pressupostos d’anys anteriors
d. Propostes pel Projecte de Pressupost de 2017
D) ENDEUTAMENT
a. Fonaments
b. Estudi de l’endeutament actual
c. Treball pràctic: Revisió de les decisions d’endeutament d’anys anteriors
d. Propostes de futur
E) GESTIÓ DEL PRESSUPOST I DE LA CONTRACTACIÓ
a. Fonaments
b. Estudi de la gestió actual del Pressupost i les seves fases
c. Estudi de tots els processos de contractació
d. Treball pràctic: Revisió dels contractes més importants formalitzats en anys anterior.
e. Propostes de futur
F) ELS SERVEIS PÚBLICS MUNICIPALS
a. Fonaments
b. Estudi de totes les formes de gestió actuals.
c. Treball pràctic: Revisió de les formes de gestió dels serveis públics municipals durant anys anteriors i estudi de la qualitat de les prestacions rebudes.
d. Propostes de futur
G) Qualsevol altre tema proposta de la comissió de seguiment i/o comissió especial de comptes
SEGONA. EDUCACIÓ, SENSIBILITZACIÓ I DIVULGACIÓ DE DADES
EDUCACIÓ POPULAR: Durant el procés s'haurà de crear no només els informes sinó també material didàctic i/o presentacions (online / offline, multimèdia, infografies, ...) accessibles per a la majoria de la ciutadania. L'elaboració d'aquests materials no ha de esperar necessàriament a la finalització del procés (que com hem dit és continuat), sinó que ha de respondre als ritmes en els quals es necessiti comunicar els "descobriments" del procés d’anàlisi. Aquesta fase és important per poder tenir no només una població informada, sinó també apoderada a l’hora d’exercir un cert control i retiment de comptes respecte les institucions per tal de recuperar la confiança en aquestes.
DIVULGACIÓ DE DADES: Molt vinculat al procés d’educació popular, serà clau en el procés la divulgació de les incidències o resultats que es van trobant, bé sigui via on-line, bé en suport documental o bé en presentacions presencials. Un altre procés que s'engloba en aquesta fase, és el procés de transparència i facilitació de dades de forma genèrica, perquè tota la ciutadania tingui accés de forma fàcil i en format obert a totes les dades relatives als anàlisi realitzats en el marc del procés d’auditoria. Aquesta política de transparència ha de permetre que d'una manera continuada i independent la ciutadania pugui seguir el funcionament de les institucions públiques i pugui sol·licitar la rendició de comptes corresponent.
La nostra recomanació per avançar en aquestes fites és habilitar un portal internet dedicat al procés d’auditoria ciutadana ( que cal que sigui clar, de fàcil accés i el mes senzill possible). En aquest sentit la moció aprovada establia un mínim trimestral en què es comunica necessàriament els avenços del procés o processos d'auditoria ciutadana. Aquests canals de comunicació han de ser multidireccionals, de manera que la ciutadania no només sigui vista com a receptora de la informació (els resultats), sinó que pugui interactuar amb l'administració municipal en relació als mateixos, i amb altres ciutadans o representants de la societat civil. Per exemple, en aquest portal, els ciutadans podran penjar les seves pròpies anàlisis (que hauran de complir uns requisits per garantir la fiabilitat i rigorositat) que també podran ser debatuts i ampliats per la resta de la ciutadania. En aquest àmbit considerem també important l'elaboració d'un "quadern de bitàcola", en format obert, en el qual es vagi recollint les metodologies utilitzades, dificultats, avenços, innovacions del procés, de manera que altres administracions públiques, puguin utilitzar-lo per seus propis processos en marxa.
TERCERA. NORMATIVITZACIÓ
Per tal de deixar constància del compliment dels tres objectius inicialment plantejats caldrà que els participants al procés d’auditoria ciutadana incorporin o proposin, accions, noves normes, reglaments interns o ordenances que assegurin una gestió de la institució més propera al ciutadà . En concret:
A) REALITZAR ACCIONS ENVERS L’ENDEUTAMENT O COMPROMISOS FINANCERS: Aquest procés es pot obrir també a la ciutadania, que pot comptar amb veu i/o vot, a través de consultes o referèndums sobre què fer amb un deute, compromís, projecte o política pública concreta. Serà necessari que la ciutadania disposi de la informació complerta i d’espais de deliberació, no només sobre les irregularitats, il·legalitats o il·legitimitats trobades, sinó també sobre les conseqüències de les diferents accions que es puguin emprendre per tal de poder prendre una decisió informada.
B) REALITZAR PROPOSTES AL PLE MUNICIPAL PER MODIFICAR/ APROVAR ORDENANCES O REGLAMENTS : per tal d’aprendre del procés i millorar la gestió pública així es podran posar en marxa noves eines (com lleis o normatives) i proposar millores en els processos mitjançant mecanismes i regulació que garanteixin una correcta o diferent gestió pública en el temps millorant així l'eficiència i eficàcia municipal en benefici de la ciutadania.
C) ALTRES POSSIBLES ACCIONS QUE PROPOSIN ELS CIUTADANS I CIUTADANES SEMPRE QUE NO CONTRADIGUIN LA LEGALITAT. Aquestes accions i/o propostes sorgiran de la comissió de seguiment i seran estudiades (en quan a la seva viabilitat es refereix) a la comissió especial de comptes i s’elevaran a Ple si s’escau. Caldrà rendir comptes a la comissió de seguiment sobre l’avaluació que se n’hagi fet a la comissió especial de comptes.
Data de realització: 08/31/2016 | Data de la darrera actualització: 10/20/2016
© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies
Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300