Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Guia del consumidor: Càmpings


Camí de tornada


Menú principal



Guia del consumidor: Càmpings

Campings

Legislació vigent

— Decret 55/1982, de 4 de febrer, sobre ordenació de la pràctica del càmping i dels establiments dedicats a aquest fi. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

— Decret 167/1985, de 23 de maig, pel qual es determina el procediment per a l'autorització dels establiments dedicats a la pràctica del càmping. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Queda derogat l'article 11.

— Ordre d'11 de juliol de 1986, per la qual s'estableixen els requisits per a la instal·lació i el funcionament dels càmpings. Publicada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 23 de juliol de 1986. Núm. 717. Queda derogat l'article 40 i 41.

— Ordre de 24 de juliol de 1991, de modificació de l'Ordre d'11 de juliol de 1986, per la qual s'estableixen els requisits per a la instal·lació i el funcionament dels càmpings. Publicada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 5 d’agost de 1991. Núm. 1476.

— Decret 53/1994, de 8 de febrer, sobre el règim de preus, reserves i serveis complementaris en establiments d'allotjament turístic. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 23 de març de 1994. Núm. 1876.

— Correcció d'errades del Decret 53/1994, de 8 de febrer, sobre el règim de preus, reserves i serveis complementaris en establiments d'allotjament turístic. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 3 de juny de 1994. Núm. 1904.

— Decret 196/1995, de 27 de juny, pel qual es deroguen diversos articles del Decret 167/1985, de 23 de maig, i l'Ordre d'11 de juliol de 1986. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 21 de juliol de 1995. Núm. 2078.

Concepte, classificació i requisits

Es tracta d'una modalitat d'allotjament turístic destinat al lleure a l'aire lliure ocupant un espai i gaudint d'unes instal·lacions posades al servei dels ocupants.

Es poden classificar en els següents:

a) Càmpings públics
b) Càmpings privats
c) Càmpings masia

a) Els càmpings públics tenen la consideració d'establiments oberts al públic i són de lliure utilització per qualsevol persona, d'acord amb l'establert en la legislació vigent i en el seu Reglament de règim interior.

Aquests càmpings han de tenir els requisits següents:

1. Tota la superfície del càmping destinada a acampar ha d'estar dividida en unitats d'acampada, és a dir, en espais de terreny destinats a la ubicació d'un vehicle i d'un alberg mòbil, degudament senyalitzats els seus límits i amb el número corresponent.

Tot i així, aquests establiments poden disposar d'unitats d'acampada que tinguin previst l'aparcament de vehicles en un lloc diferent al de la ubicació de l'alberg mòbil, i en el aquest cas el lloc destinat a aparcament portarà el número de la unitat a què correspongui.

2. Els accessos al càmping han de complir els requisits establerts en la legislació vigent.

3. Tots els establiments de càmping han de disposar de les instal·lacions i de les mesures de prevenció d'incendis establertes en la legislació vigent.

4. Tots els establiments de càmping han de gaudir de subministrament d'aigua potable.

5. El tractament i l’evacuació d'aigües residuals han de fer-se d'acord amb la legislació vigent.

6. Tots els establiments de càmping han de disposar de cubells amb tapadora, i en nombre mínim d'un per cada 10 unitats d'acampada.

7. Tots els establiments de càmping han de gaudir instal·lació elèctrica.

8. El càmping ha d'estar degudament tancat en tot el seu perímetre.

9. Les senyalitzacions que els càmpings instal·lin a les carreteres i als camins propers a les seves instal·lacions seran les normalitzades i han d'estar d'acord amb la legislació vigent sobre la matèria.

10. Els establiments de càmping han de disposar de blocs de serveis higiènics, de manera que cap unitat d'acampada del càmping no quedi més lluny de 250 metres d'un bloc de serveis.

11. Els establiments de càmping han de disposar de farmaciola de primers auxilis, situada en un lloc visible i degudament senyalitzada.

12. A l’efecte del càlcul de la capacitat d'allotjament d'un càmping, es multiplicarà per tres el nombre total d'unitats d'acampada, amb una tolerància màxima del 20% segons els tipus d'allotjament utilitzats.

13. Els restaurants i les cafeteries instal·lades a l'interior dels càmpings es regiran per la seva respectiva ordenació turística i altres disposicions legals que els afectin.

b) Els càmpings privats es regiran internament per les seves pròpies normes, encara que han de complir, com a mínim, els requisits propis d'un càmping públic de tercera categoria. Tot i així, aquests càmpings no es classifiquen per categories, com és el cas dels càmpings púbics.

c) Càmpings masia. Tant els càmpings públics com privats poden adoptar la modalitat especial de càmping masia, encara que aquests no es classifiquen per categories. En aquest cas, han de complir els requisits abans assenyalats per a cada cas segons la categoria en què s'integrin. Si aquests càmpings masia posseeixen una autorització anterior al 21 de juliol de 1995, tenen un termini de cinc anys —des d'aquesta data— per adequar-se a la normativa indicada.

Placa distintiu

Els càmpings públics resten obligats a exhibir de manera visible a l'accés del càmping una placa distintiu amb les estrelles corresponents segons la categoria —luxe, «L»; primera, «1a»; segona, «2a»; i tercera, «3a»— inscrites en la silueta d'una tenda de campanya.

Els càmpings privats tindran com a distintiu oficial el corresponent als càmpings públics, amb la paraula «privat» escrita amb color vermell i creuant el rectangle interior del distintiu de baix a dalt i d'esquerra a dreta.

Per als càmpings masia, el distintiu oficial és el mateix que el corresponent als càmpings públics, però afegint-hi les sigles «CM».

Si es tracta d'un càmping masia privat, s'afegirà la paraula «privat» escrita amb color vermell i creuant el rectangle interior del distintiu de baix a dalt i d'esquerra a dreta.

Publicitat

A la publicitat i documentació d'aquests establiments d'allotjament turístic, cal indicar:

— el nom,

— el grup, i
— la categoria de l'establiment, d'acord amb la classificació atorgada per l'organisme competent.

La publicitat per qualsevol mitjà de comunicació que efectuïn aquests tipus d'establiments dels serveis i preus que ofereixen, de la seva ubicació i d'altres característiques, s'han d'ajustar a la realitat i no poden induir a error o confusió.

Preus

A) PUBLICITAT DELS PREUS:

Els preus de tots els serveis que ofereixen aquests establiments d'allotjament turístic han de gaudir de la màxima publicitat en els llocs on es prestin.

En tot cas, s'han d'exposar a la recepció de l'establiment de manera visible i permetent-ne a l'usuari la lectura de forma clara —redactada almenys en català—, i figurant de forma independent el preu de cadascuna de les unitats d'allotjament i cadascun dels serveis oferts.

El Departament del Comerç, Consum i Turisme —a fi de donar publicitat dels preus esmentats— publicarà anualment una guia amb els preus de les unitats d'allotjament i serveis complementaris corresponents a l'any natural.

Els titulars de l'explotació dels establiments han de comunicar als corresponents serveis territorials del Departament si els preus que aplicaran són orientadors o bé màxims fins a la publicació de la guia següent. A la guia es farà constar qualsevol de les alternatives escollides.

En cap cas, els establiments no poden cobrar als seus clients preus superiors als que tinguin exposats al públic, tenint en compte que si hi hagués cap contradicció en la seva publicitat, s'aplicarà el preu inferior.

B) APLICACIÓ DE PREUS:

Els preus tenen la consideració de globals. En tot cas, cal indicar únicament si l'IVA hi és inclòs o es cobrarà a part.

C) NOTIFICACIÓ DELS PREUS:

L'establiment resta obligat a informar el client —abans de la seva admissió— dels preus que corresponen als serveis que ha sol·licitat inicialment, mitjançant el lliurament d'un full on constarà —redactat almenys en català:

a) Nom, grup i categoria de l'establiment.
b) Número o identificació de la unitat d'allotjament.
c) Preu de la unitat d'allotjament.
d) Dates d'entrada i de sortida.

Aquest full, signat pel client, té valor de prova a efectes administratius, i la seva còpia s'ha de conservar a l'establiment d'allotjament turístic a disposició dels inspectors del Departament de Comerç, Consum i Turisme durant el termini de sis mesos.

No cal lliurar el full esmentat quan el client hagi contractat la unitat d'allotjament per mitjà d'una agència de viatges o empresa, amb confirmació escrita.

D) MANTENIMENT DEL PREU:

En cas que un client contracti una unitat d'allotjament turístic per a una estada de mes d'un dia de durada, l'establiment pot cobrar, com a màxim, el preu que figuri en el full de notificació abans indicat, encara que durant l'estada esmentada fossin augmentats els preus dels serveis o de la unitat d'allotjament que ocupa.

Preus de les unitats d'acampada

El règim de preus i reserves pel que fa a les residències cases de camp és el següent:

La jornada acabarà a les 12 hores. En cap cas no podrà exigir-se al client l'abandonament de la unitat d'allotjament abans d'aquesta hora, llevat que hi hagi un pacte contrari.

El client que no abandoni a l'hora esmentada la unitat d'allotjament que ocupa, s'entendrà que allarga la seva estada un dia més.

Preus dels serveis comuns

Els càmpings no poden cobrar cap quantitat als seus clients per la utilització dels serveis comuns complementaris de què disposin.

Tenen la consideració de serveis comuns, a aquest efecte:

a) les piscines,

b) els jardins i zones d'esbarjo, així com el mobiliari que els integra, i

c) els aparcaments a l'aire lliure sense vigilància ni reserva de plaça.

Reserves

A) CONTESTACIÓ A LES PETICIONS DE RESERVA:

Aquests establiments d'allotjament turístic han de contestar, de manera que en quedi constància, en el termini màxim de deu dies, les peticions de reserves efectuades pels clients. Si la contesta no es produís en el termini esmentat, s'entén que la reserva no ha estat acceptada.

B) RESERVES D'UNITATS D'ALLOTJAMENT CONCRETES:

Quan els clients hagin obtingut confirmació de reserva d'unitats d'allotjament determinades, amb l'especificació del número o ubicació, els titulars dels establiments han de posar-les a disposició d'aquests en la data convinguda.

Si la reserva fos per unitats d'allotjament indeterminades, s'haurà de posar a disposició dels clients aquelles que compleixin les característiques pactades.

C) MANTENIMENT DEL PREU PACTAT EN LA RESERVA:

Quan el client tingui confirmada la reserva, la titularitat de l'establiment d'allotjament turístic ha de respectar el preu acordat, sense que en cap cas es pugui incrementar.

D) MANTENIMENT DE LA RESERVA:

Quan els titulars dels establiments hagin confirmat la reserva sense exigència de cap paga i senyal, estan obligats a mantenir-la fins a les 20 hores del dia assenyalat per ocupar la unitat en qüestió.

Si el client ha abonat la paga i senyal, la reserva es mantindrà sense cap límit horari pel nombre de dies que cobreixi.

Facturació

A) ABONAMENT:

Els clients tenen l'obligació d'abonar els preus dels serveis prestats en el mateix establiment i en el moment de ser presentada per al cobrament la factura corresponent.

En el supòsit que hagi finalitzat el període d'allotjament pactat o que la factura no sigui abonada, el titular de l'establiment podrà disposar de la unitat d'allotjament. En aquest cas, si en aquesta es trobessin les pertinences del client, es retiraran de la unitat, una vegada fet l’inventari i signat per dos testimonis.

B) REQUISITS:

La factura haurà de contenir, redactats almenys en català, de manera clara i específica, ja sigui nominalment o en clau, desglossats per dies i conceptes, els diversos serveis prestats per l'establiment d'allotjament turístic.

C) DADES:

En les factures que expedeixin els establiments a tots els seus clients, hi haurà de constar, com a mínim, juntament amb el nom del client, la identificació de la unitat d'acampada utilitzada, el nombre de persones allotjades i les dates d'entrada i de sortida d'aquestes.

Servei telefònic

El personal encarregat del servei telefònic ha de posar en coneixement dels clients, al més aviat possible, els missatges, trucades o encàrrecs que rebin.

El responsable de l'allotjament turístic, a petició del client, ha de lliurar un document que justifiqui la data, l'hora i la destinació de la trucada telefònica, la durada i l'import.

En tot cas, el client ha de tenir coneixement de la possibilitat de sol·licitar el document de justificació esmentat.

Estat general de les instal.lacions

El mobiliari, les instal·lacions i altres elements de l'establiment d'allotjament turístic, així com els serveis en general, inclosos els menjars, si escau, hauran de mantenir-se en tot moment d'acord amb la categoria que tinguin atorgada.

Els establiments han de tenir cura del perfecte estat de conservació i neteja de totes les seves dependències i instal·lacions i dels serveis que ofereixin.

L'incompliment del que s’ha assenyalat abans pot donar lloc, amb la incoació prèvia d'un expedient administratiu, a la revisió de la categoria atorgada per l'òrgan competent, sens perjudici de les responsabilitats administratives que puguin ser imputades.

Zones destinades als no fumadors

En les zones i els salons d'ús comú —quan així ho permeti la normativa vigent—, es reservarà la part més pròxima a les finestres per a la ubicació dels usuaris no fumadors.

Amb aquesta finalitat s'assenyalaran degudament les zones reservades per als no fumadors.

Reclamacions

En cas d'irregularitat, cal que posi el fet en coneixement del càmping. Cas que aquest no satisfaci la reclamació com vostè cregui convenient, pot demanar el full de reclamacions que aquests establiments resten obligats a tenir a disposició dels clients; i també tenen l'obligació d'anunciar-ho de manera visible a la recepció, d'acord amb el que estableix el Decret 171/1991, de 16 de juliol.

Els serveis territorials de Turisme de la Generalitat són competents per conèixer de les seves reclamacions.

Per descomptat, també pot adreçar-se a una oficina municipal d'informació al consumidor (OMIC) o associació de consumidors per trametre la dita reclamació.

Recomanacions a l'usuari

1a. Recordi que el preu de les unitats d'acampada es compta per dies o jornades, d'acord amb el nombre de pernoctacions, i que la jornada, a efectes d'ocupació de la unitat d'acampada, acaba a les 12 hores.

Si vostè no l'abandona a l'hora esmentada, s'entén que allarga la seva estada un dia més.

2a. Recordi que no poden cobrar-li cap quantitat per la utilització dels serveis comuns complementaris de què disposin (com ara les piscines els jardins i zones d'esbarjo, així com el mobiliari que els integra i aparcaments a l'aire lliure).

3a. Recordi que poden exigir-li —quan efectuï la reserva— un avançament de part de l’import, que s'estendrà a compte de l'import resultant dels serveis prestats.

L'avançament de l’import té un límits percentuals en relació amb els dies i el preu total de l'estada reservada.


4a. L'anul·lació de la reserva durant dels quinze dies anteriors a la data d'ocupació de la unitat d'acampada podrà comportar que vostè perdi la quantitat lliurada a compte, que quedarà a disposició de l'establiment. En cas contrari, la hi han de retornar a vostè.

5a. Recordi que si vostè abandona la unitat d'acampada abans de la data fins a la qual la tenia reservada, li poden demanar, com a màxim, el 40% de l’import total dels serveis que restin per utilitzar.

6a. Recordi que si l'establiment ha confirmat la reserva sense exigir-li cap paga i senyal, restarà obligat a mantenir-la fins a les 20 hores del dia assenyalat, excepte que hi hagi un pacte contrari.

Si vostè ha abonat la paga i senyal, l'establiment resta obligat a mantenir la reserva sense cap límit horari durant tots els dies coberts per aquesta.


Quan la reserva hagi estat efectuada per grups o contingents turístics i hagi estat abonada en la seva totalitat, l'establiment resta obligat a mantenir-la vigent sense cap límit horari. En cas contrari, es mantindrà fins a les 20 hores del dia previst d'arribada.

Quan la reserva s'efectuï per mitjà d'una agència de viatges i hagi estat confirmada, l'establiment resta obligat a mantenir-la vigent sense cap límit horari.

7a. Aquests establiments han de contestar les seves reserves, de manera que en quedi constància, en el termini màxim de deu dies. Si la contesta no es produís en el termini esmentat, s'entén que la reserva no ha estat acceptada.
Òbviament, si vostè ha obtingut confirmació de reserva amb l'especificació del número o ubicació, l'establiment ha de posar-la a la seva disposició en la data convinguda.


Si la reserva fos per unitats d'allotjament indeterminades, l’establiment haurà de posar a la seva disposició les que compleixen les característiques pactades.

8a. Si vostè té confirmada la reserva, l'establiment ha de respectar el preu acordat, sense que en cap cas es pugui incrementar.

9a. Els preus de tots els serveis que ofereixin aquests establiments, s'han d'exposar, redactats almenys en català, a la recepció de l'establiment de manera visible i permetent-ne a l'usuari la lectura de forma clara, i figurant de forma independent el preu de cadascuna de les unitats d'allotjament i cadascun dels serveis oferts.

En cap cas, els establiments no poden cobrar als seus clients preus superiors als que tinguin exposats al públic, tenint en compte que si hi hagués cap contradicció en la seva publicitat, s'aplicarà el preu inferior.


10a. Aquests establiments resten obligats a informar-li —abans de l'admissió— dels preus que corresponen als serveis que hagi sol·licitat inicialment, mitjançant el lliurament d'un full, on ha de constar —entre altres dades— el número o identificació de la unitat d'allotjament i el seu preu, així com la data d'entrada i la de sortida.

No cal lliurar el full esmentat quan vostè hagi contractat la unitat d'allotjament per mitjà d'una agència de viatges o empresa, amb confirmació escrita.


11a. En cas que vostè contracti una unitat d'allotjament per a una estada de més d'un dia de durada, l'establiment pot cobrar-li, com a màxim, el preu que figuri en el full de notificació abans indicat, encara que durant l'estada esmentada fossin augmentats els preus dels serveis o de la unitat d'allotjament que ocupi.

12a. Vostè té l'obligació d'abonar els preus dels serveis prestats en el mateix establiment i en el moment que li sigui presentada al cobrament la factura corresponent.

Si finalitzés el període d'allotjament pactat o vostè no abonés la factura, l'establiment pot disposar de la unitat d'allotjament i, si hi haguessin pertinences del client, es retiraran de la unitat, una vegada fet l’inventari i signat per dos testimonis.


13a. La factura ha de contenir, redactats almenys en català, de manera clara i específica —sigui nominalment o en clau— i desglossats per dies i conceptes, els diversos serveis prestats per l'establiment. A més, ha de constar, com a mínim, juntament amb el nom del client, la identificació de la unitat d'acampada utilitzada, el nombre de persones allotjades i la data d'entrada i la de sortida d'aquestes.

14a. El personal encarregat del servei telefònic ha de posar al seu abast —al més aviat possible— els missatges, trucades o encàrrecs que rebin adreçats a vostè.

Si vostè ho demana, l'establiment ha de lliurar-li un document que justifiqui la data, l'hora i la destinació de la trucades telefòniques que vostè hagi fet, així com la durada i l'import.


15a. En cas d'irregularitat, cal que posi el fet en coneixement del càmping. En cas que aquest no satisfaci la reclamació com vostè cregui convenient, pot demanar el full de reclamacions que aquests establiments tenen obligació de tenir a l'abast de públic.
Cal que tingui present que els serveis territorials de Turisme de la Generalitat són els competents per conèixer de les seves reclamacions en aquesta matèria.

Per descomptat, també pot adreçar-se a una oficina municipal d'informació al consumidor (OMIC) o associació de consumidors





Data de realització: 11/17/1998 | Data de la darrera actualització: 11/18/1998


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300