Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Guia del consumidor: Serveis d'assistència tècnica


Camí de tornada


Menú principal



Guia del consumidor: Serveis d'assistència tècnica

 Serveis d'assitència tècnica

Legislació vigent

ESTAT:

- R.D.58/1988, de 29 de gener . Aparells d'ús domèstic. Protecció dels drets del consumidor. Publicada en el Boletín Oficial del Estado de 3 de febrer de 1988. Núm. 29.

Conceptes

APARELLS D'ÚS DOMÈSTIC: Aquells béns de consum durador d'ús domèstic que utilitzen, directament o indirectament per al seu funcionament o aplicació, qualsevol tipus d'energia i/o la transformen. Aquest grup el podem classificar en tres subgrups:

1.- Petits aparells d'ús domèstic (batedora, planxa, assecador).

2.- Electrodomèstics de línia blanca i similars (nevera, rentavaixelles, rentadora, microones, etc.).


3.-Electrodomèstics de línia marró i electrònica(televisor, ràdio, vídeo, etc.).


SERVEI D'ASSISTÈNCIA TÈCNICA (SAT): Aquells establiments o persones que es dediquen a la reparació, instal× lació i/o conservació o manteniment d'aparells d'ús domèstic. Per poder realitzar aquesta activitat cal complir els requisits reglamentaris establerts per a aquesta activitat.

En aquest cas cal fer també una classificació, de manera que distingirem entre:

1.- Serveis d'assistència tècnica, oficial de marca: Són els tallers que tenen l'autorització escrita del fabricant o del seu representant legal a Espanya. Sempre és recomanable acudir als Serveis Oficials de la marca del seu aparell, ja que en principi són els que el coneixen millor.
Els SAT Oficials de marca no són obligats a realitzar la reparació d'aparells d'ús domèstic de marques diferents de les que representen.

2.- Serveis d'assistència tècnica: S’hi prohibeix l'exhibició de marques, tant a el interior com a l'exterior del taller, de manera que es pugui induir l'usuari a confusió o error.

Informació obligatòria dels establiments de tintoreria a l'usuari

I1.- Els preus dels diferents serveis que ofereixin els Serveis d'Assistència Tècnica hauran de constar en un lloc visible per al públic i amb caràcters de dimensions no inferiors a 7 mil·límetres, especificant-hi:

- Els preus aplicables per temps de treball.

- Despeses de transport i desplaçament.


- Preus de serveis oferts.


- Recàrrecs per treballs realitzats amb caràcter d'urgència o fora de la jornada normal.


2.- Els preus exposats hauran d'incloure qualsevol tipus de càrregues, llevat de l'IVA. La inclusió d'aquest és facultativa. Cas de no ésser computat, cal que aquesta circumstància sigui anunciada amb indicació del concepte i el tipus a aplicar.

3.- També s'hauran d'exhibir al públic els drets del consumidor.

Posat cas que els serveis es facin en el domicili del client, el tècnic que realitzi la reparació o instal× lació ha de dur el full informatiu que especifiqui aquest drets esmentats.

4.- L'horari de prestació del servei al públic ha de constar d’una manera perfectament visible des de l'exterior de l'establiment.

5.- Tots els SAT han de tenir a disposició del públic la documentació que acrediti l'origen, la naturalesa i el preu de les peces de recanvi utilitzades en les reparacions.

6.- No es poden incloure, en els resguards, pressupostos, factures o qualsevol altra documentació que emetin els SAT, clàusules que afectin els drets dels usuaris en les dimensions de lletra inferiors a 1,5 mil·límetres.

7.- Es prohibeix que els resguards, pressupostos, factures o qualsevol documentació que emetin els SAT, inclogui clàusules contràries al que estableix aquest Reial Decret.

8.- Tots els SAT han de tenir a disposició del públic els Fulls de reclamacions.

Sol.licituds

Les sol·licituds per a la prestació d'un servei seran admeses per ordre de petició del servei, llevat de causa justificada.

El SAT efectuarà totes les reparacions sol·licitades sempre que estiguin dins les seves possibilitats. Cas de no poder ésser reparat l'aparell, el SAT haurà d'indicar-ho per escrit, expressant-ne els motius.

Pressupost

És molt important demanar un pressupost abans de la realització de la reparació de l'aparell.

Al pressupost, hi haurà de figurar:

a.- Nom, adreça, i número d'identificació fiscal del SAT.

b.- Nom i adreça de l'usuari.


c.- Marca, model i número de sèrie de l'aparell.


d.- Motiu de la reparació.


e.- Diagnòstic de l'avaria.


d.- Preu a satisfer per la prestació del servei, desglossat com cal (mà d'obra, peces de recanvi, etc.).


e.- Data i signatura de la persona responsable del SAT.


f.- Data prevista de lliurament de l'aparell reparat o de la reparació quan es faci a domicili.


g.- Espai reservat per a la data i la signatura d'acceptació per part de l'usuari.


h.- Temps de validesa del pressupost.


El pressupost haurà de lliurar-se a l'usuari en un termini màxim no superior a cinc dies hàbils, i aquest tindrà una validesa de 30 dies des de la data de comunicació a l'usuari.

Cas d'aparèixer una nova avaria o o un defecte ocult durant la confecció del pressupost o durant la reparació de l'aparell, s'haurà de comunicar a l'usuari amb la màxima brevetat aquest fet i elaborar-ne un pressupost addicional.

Cas de no acceptar el pressupost, l'usuari haurà de pagar l'import de la seva elaboració, que no podrà ultrapassar les següents quantitats:

1.- Petits aparells d'ús domèstic (batedora, planxa, assecador): quinze minuts del valor del temps del treball.

2.- Electrodomèstics de línia blanca i similars (nevera, rentavaixelles, rentadora, microones, etc.): trenta minuts del valor del temps del treball.


3.-Electrodomèstics de línia marró i electrònica(televisor, ràdio, vídeo, etc.): seixanta minuts del valor del temps del treball.

Així mateix, cas de no acceptar-se el pressupost, l'aparell haurà de lliurar-se a l'usuari en les mateixes condicions en què va ésser lliurat. La renúncia del pressupost haurà de fer-se per escrit, d’una manera clara i concisa.

Resguard

Al moment de dipositar en un SAT el vostre aparell, tant per a l'elaboració d'un pressupost, com per a la realització d'una reparació, s'haurà de lliurar un resguard de dipòsit.
Posat cas que el pressupost s'hagi confeccionat i acceptat, aquest es podrà fer servir de resguard.

En el resguard de dipòsit hauran de constar, les següents dades:

- Número d'ordre correlatiu.


- Marca, model i número de sèrie de l'aparell.


- Nom, adreça i número d'identificació fiscal del SAT.


- Nom i adreça de l'usuari.


- Especificació detallada dels danys manifestament visibles, presumptes avaries existents, i/o també serveis a realitzar.


- Data de recepció de l'aparell.


- Termini previst de lliurament.


- Signatura de l'usuari i de la persona autoritzada del SAT.


Per recollir l'aparell o el pressupost previ, cal la presentació del resguard. Cas de pèrdua del resguard, l'usuari s'haurà d'identificar.

Peces de recanvi

Totes les peces de recanvi que s'utilitzin en la realització de les reparacions hauran d'ésser noves, llevat que l'usuari autoritzi per escrit la utilització de peces usades.

El SAT que dugui a terme la reparació té la obligació de lliurar les peces de recanvi deteriorades que hagin estat substituïdes sempre que la reparació no hagi estat emparada per la garantia de l'aparell.

Així mateix, han de tenir a disposició del públic els documents que justifiquin l'origen, naturalesa i preu de les peces de recanvis utilitzades en les reparacions.

Aquests establiments han de servir peces de recanvi durant set anys pel que fa a les peces funcionals, llevat d'aquells aparells en què el preu de venda no superi les 10.000 pessetes, que serà de cinc anys, i dos anys per a les peces estètiques. Tots aquests terminis són comptadors a partir del cessament de la fabricació del model.

Totes aquestes peces de recanvi hauran de servir-se al client en un termini no superior a un mes des de la data de sol·licitud, per als aparells d'importació, i no superior a quinze dies per als aparells estatals.

Factura

Tots els SAT tenen l'obligació de lliurar a l'usuari la factura, en què es detallaran:

- Les operacions fetes.

- Les peces de recanvi utilitzades.


- El temps de mà d'obra utilitzat.


- Conceptes per desplaçament, transport, etc.


- Els impostos aplicables (IVA, etc.).


Així mateix, a la factura s'hauran de fixar les dades següents:

- Número d'ordre correlatiu.

- Nom, adreça i número d'identificació fiscal de SAT.


- Nom i adreça de l'usuari.


- Marca i model de l'aparell reparat.


- Data i signatura de persona responsable del SAT.


Quan l'avaria sigui de senzilla reparació, els SAT poden facturar quinze, trenta o seixanta minuts de temps de treball, en el cas de reparació de petits electrodomèstics, línia blanca i línia marró, respectivament; si es tracta de treballs a domicili, encara que s'hagi utilitzat menys temps.

Si existís pressupost previ, la quantia i el concepte de la factura s'haurà de correspondre amb aquell.

Si el servei es fa a domicili, només es podran exigir les despeses per desplaçament una sola vegada, encara que hi hagi més d'un aparell o s'hagi fet més d'un desplaçament. Si l'usuari és absent del seu domicili, no es podrà cobrar el desplaçament.

Els SAT podran cobrar despeses d'emmagatzematge, a partir d'un mes des de la data en què l'usuari hauria d'haver recollit l'aparell. El termini és comptador des que es va comunicar que l'aparell estava reparat.

Garantia de les reparacions

La garantia de qualsevol reparació o instal× lació tindrà un període mínim de tres mesos des de la data de lliurament de l'aparell i aquesta tindrà validesa sempre que no hagi estat manipulada per tercers.

La garantia és total, és a dir, afectarà les despeses que es puguin ocasionar de transport, peces de recanvi, mà d'obra i impostos (IVA), etc.

La garantia no cobreix, si és que la reparació es produeix com a conseqüència d'un mal ús de l'aparell o per causes de força major. Malgrat això, aquesta circumstància haurà d'ésser provada pel SAT garant.

Si durant el període de garantia de la reparació es produeix una nova avaria i no hi ha acord entre el SAT garant i l'usuari respecte a si la deficiència resta coberta per la garantia, l'usuari podrà optar per acudir a un altre SAT perquè repari la deficiència, sempre que ho notifiqui al SAT garant. Realitzada aquesta reparació i a falta d'acord, l'usuari haurà d'abonar l'import al SAT que efectuï la reparació, i podrà presentar la corresponent denúncia davant dels Serveis competents.

Si durant la reparació s'ha comunicat a l'usuari l'existència d'una avaria oculta i aquest ha decidit no reparar-la, qualsevol complicació posterior no resta coberta per la garantia.

Responsabilitats

Els SAT seran responsables dels danys i perjudicis que produeixin com a conseqüència de la mala prestació dels seus serveis.

Per tant, si durant el període de garantia es produeix una avaria en la part o parts reparades, el SAT garantidor –després que hi hagi la comunicació de l'usuari-- haurà de reparar d’una manera gratuïta aquesta avaria.

No obstant això, podran eximir-se d'aquesta responsabilitat quan l'aparell hagi estat manipulat o reparat per tercers, o quan l'avaria es produeixi a conseqüència de un mal ús de l'aparell, o per causes de força major.

Aquests establiments no es responsabilitzaran de les avaries ocasionades en l'aparell quan l'usuari no hagués acceptat la reparació dels defectes ocults que hagin estat comunicades en el seu moment.

El SAT restarà obligat a retornar immediatament les quantitats percebudes en excés sobre preus reglamentaris, sobre preus anunciats, o sobre els pressupostos acceptats.

Reclamacions

Tot usuari, davant de qualsevol irregularitat en la qualitat dels serveis realitzats o en l'acceptació de garanties, té dret a interposar la corresponent reclamació davant dels òrgans competents en matèria de consum. No obstant això és recomanable, per reeixir en una millor resolució de la reclamació, procedir segons els tràmits següents:

- Sol·licitar el Full de reclamacions que tots els Serveis d'Assistència Tècnica han de tenir obligatòriament a disposició del públic. El full ha de ser emplenat com cal tant per l'usuari com pel SAT. Cas de no facilitar aquest full de reclamacions, l'usuari podrà presentar la reclamació pel mitjà que consideri més oportú.

Per ventura, en determinades ocasions, sempre a criteri del consumidor, ens podem adreçar a:

- El gremi del sector (posat cas que l'establiment sigui agremiat), perquè dugui a terme una mediació, per tal de resoldre el problema d’una manera amistosa.

- Una Oficina Municipal d' Informació al Consumidor (OMIC) o una Associació de Consumidors perquè dugui a terme la mediació o trameti la corresponent denúncia davant de l'òrgan administratiu competent. Aquesta darrera --Associació de Consumidors-- pot iniciar la reclamació per la via civil davant dels tribunals ordinaris.

Recomanacions a l'usuari

- Sempre és recomanable acudir als Serveis Oficials de la marca del seu aparell, ja que en principi són els que el coneixen millor.

- No deixeu l'aparell a reparar en un SAT que no exhibeixi el cartell de preus i el de drets de l'usuari.

- Sol·liciteu peces noves sempre que sigui possible; el resultat de les velles és del tot imprevisible.

- Demaneu la realització d'un pressupost previ.

- Quan encarregueu la realització del servei, heu de sol·licitar que us expedeixin el corresponent resguard emplenat com cal.

- Abans del pagament de la reparació, exigiu el lliurament de la factura detallada i examineu-la. Si els conceptes i imports que s'hi detallen no us semblen clars, demaneu aclariments als SAT.

- Cas d'haver demanat pressupost previ, la factura de la reparació ha de lligar amb el pressupost.

- Els SAT han de lliurar les peces substituïdes, posat cas que les reclameu

- Si durant el període de garantia es reprodueix l'avaria que havia estat reparada, porteu l'aparell al SAT garantidor.

- Recordeu que la garantia de les reparacions és total, sempre que l’aparell no hagi estat manipulat per tercers.

- Cas d'irregularitat podreu fer servir els Fulls de reclamacions que els SAT han de tenir a disposició de l'usuari

- Si el SAT no disposés de fulls de reclamacions, o es negués a facilitar-vos-los, per reeixir en una millor resolució de la vostra reclamació, és recomanable que us acolliu a la mediació o al sistema arbitral, mitjançant la corresponent Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) o el Servei Territorial de Comerç, Consum i Turisme de la Generalitat de Catalunya, com també de les Associacions de Consumidors i Usuaris.




Data de realització: | Data de la darrera actualització: 11/20/1998


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300