Clíniques o consultoris dentals
Legislació vigent
- Llei 10/1986, de 17 de març, sobre odontòlegs, protèsics i higienistes dentals. Regula la professió d'odontòleg i la de altres professionals relacionats amb la salut dental. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 20 de març de 1986. Núm. 68.
- Reial Decret 1594/1994, de 15 de juliol, d'odontòlegs, protèsics i higienistes dentals. Desenvolupa la Llei 10/1986, de 17 de març, reguladora de la professió d'odontòleg i la de altres professionals relacionats amb la salut dental. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 8 de setembre de 1994. Núm. 215.
- Ordre de 21 de juliol de 1994, per la qual es crea el registre de clíniques dentals i es regula el procediment i els requisits que han de complir les clíniques dentals per inscriure-s’hi. Publicada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 8d’agost de 1994. Núm. 1931.
Conceptes
CLÍNICA O CONSULTORI DENTAL: tot centre que tingui per objecte l'assistència i el tractament odontoestomatològic de les persones i no estigui inclòs en l'estructura d'un altre centre sanitari degudament autoritzat.
ODONTÒLEG: és el professional que té la capacitat per fer el conjunt d'activitats de prevenció, diagnòstic i tractament d'anomalies i malalties de les dents, de la boca, dels maxil•lars i del teixits annexos.
Per tant, els odontòlegs poden receptar medicaments, protèsis i productes sanitaris corresponents a l'àmbit del seu exercici professional.
En tot cas, l'odontòleg resta obligat, per exercir aquesta activitat, a tenir el títol universitari de llicenciat.
PROTÈSIC DENTAL: és el professional que realitza el diseny, preparació, elaboració, fabricació i reparació de pròtesis dentals, mijançant la utilització del productes, materials, tècniques i procediments d’acord amb les indicacions i prescripcions dels metges estomatòlegs o odontòlegs.
Tenen plena capacitat i responsabilitat respecte de les pròtesis que elaboren o subministren i dels centres, instal,lacions o laboratoris corresponents.
En tot cas, el protèsic dental resta obligat, per exercir aquesta activitat, a posseir el títol de formació professional de segon grau, i els laboratoris de pròtesis dentals hauran de ser dirigits autònomament per professionals que tinguin el títol esmentat.
HIGIENISTA DENTAL: és el professional que té com a principal funció, dins del camp de la promoció de la salut i l'educació sanitària bucodental, la recollida de dades, la realització d'exàmens de salut i el consell de mesures higienicopreventives, individuals i col,lectives.
Així mateix, poden fer determinades funcions tecnicosanitàries com a ajudants i col,laboradors dels facultatius metges i odontòlegs.
En tot cas, l'higienista dental resta obligat, per exercir aquesta activitat, a posseir el títol de formació professional de segon grau.
Requisits mínims que han de tenir les clíniques dentals
1r. Disposar de les àrees diferenciades següents:
— àrea destinada a recepció i sala d'espera de pacients,
— sala per a la consulta i tractament odontoestomalògic, i
— àrea de serveis.
2n. A la porta d'entrada del local o de l'edifici on radiqui la clínica o consultori dental, hi haurà d'haver un rètol en què consti la denominació de «Clínica dental» o «Consultori dental» i el nom i els cognoms del responsable sanitari del centre o el nom, els cognoms i la titulació dels odontòlegs i metges estomatòlegs que hi exerceixin.
3r. Estar inscrites en el registre de la Direcció General de Recursos Sanitaris.
4t. La sala de consulta i tractament odontoestomatològic haurà d'estar proveïda de l'equipament següent:
— una butaca odontològica reclinable,
— un llum d'intensitat suficient per a les pràctiques odontològiques,
— un aparell d'aspiració d'alta velocitat amb embut escopidor o una escopidora amb aigua corrent per a la neteja automàtica
— material de turbina o torn odontològic amb els accessoris corresponents,
— un rentamans, i
— l'equipament i la medicació necessària per atendre les urgències cardiorespiratòries que s’hi puguin presentar.
5è. L'àrea de serveis haurà de disposar de rentamans i vàter per a l'ús dels pacients.
6è. Disposar de raigs X, la instal,lació dels quals haurà de complir les normes vigents en aquesta matèria.
7è. Un magatzem de material net.
8è. Els professionals sanitaris que prestin els seus serveis a les clíniques o consultoris dentals hauran de posseir el títol que els habiliti per a l'exercici professional.
9è. El responsable sanitari haurà de ser un metge estomatòleg o un odontòleg en possessió del títol oficial corresponent.
10è. Els materials i equipaments utilitzats a la consulta han d'estar degudament esterilitzats, i la clínica o consultori dental ha de disposar de protocols escrits i actualitzats que especifiquin el procés d'esterilització.
11è. La gestió dels residus sanitaris generats per l'activitat de la clínica o consultori dental s'adequarà al que estableixi la legislació vigent.
12è. Disposar d'un registre de pacients, amb la història clínica de cadascun i amb la identificació dels professionals que els hagin atès.
13è. Disposar d'un llibre de reclamacions diligenciat pel Departament de Sanitat i Seguretat Social, que restarà a disposició dels pacients.
Inscripció en el registre
Les clíniques o consultoris dentals resten obligats a estar inscrits en el registre de la Direcció General de Recursos Sanitaris.
No obstant això, les clíniques o consultoris dentals que hagin estat en funcionament abans de l'entrada en vigor de l'Ordre de 21 de juliol de 1994, tenen un termini de tres anys per sol,licitar la inscripció en el registre esmentat.
Per a la dita inscripció, cal que la clínica o consultori dental acrediti que compleix una sèrie de requisits, adjuntant-hi la documentació següent:
a) Documentació acreditativa de la propietat i dependència jurídica de la clínica o consultori dental.
b) Documentació acreditativa —si escau—, de la representació del sol,licitant.
c) Plànols de conjunt i detall que permetin la localització, identificació i descripció de les àrees abans assenyalades (àrea destinada a recepció i sala d'espera de pacients; sala per a la consulta i tractament odontoestomatològic; àrea de serveis.)
d) Relació de la plantilla del personal que hi prestarà serveis, desglossada per titulacions i amb menció expressa de qui en serà el responsable sanitari.
e) Relació de l'utillatge i béns d'equip amb què comptarà la clínica o consultori dental.
Baixa en el registre
La suspensió de l'activitat de la clínica o consultori dental per un termini superior a dotze mesos, l'incompliment de qualsevol dels requisits necessaris per poder ser inscrites i el cessament notori i manifest de l'activitat poden ser causa de baixa en el registre a instància de la Direcció General de Recursos Sanitaris.
Pressupost
A sol,licitud del pacient, el professional resta obligat a fer un pressupost estimatiu i per escrit, detallant el tipus de tractament i els serveis que efectuarà, així com el cost d’aquests.
Factura
El professional resta obligat a emetre la factura corresponent, així com l'informe d'alta a petició del pacient o una vegada hagi estat finalitzat el tractament.
Reclamacions
En cas d'irregularitat, cal que posi el fet en coneixement del professional responsable de la clínica o consultori dental.
En cas que aquest no satisfaci la reclamació com vostè cregui convenient, pot demanar el llibre de reclamacions que resta a disposició dels pacients.
Aquest llibre es podrà substituir per altres sistemes que permetin que quedi constància de la reclamació, els quals haurà d'aprovar el Departament de Sanitat i Seguretat Social.
El Departament de Sanitat i Seguretat Social és l'órgan competent per conèixer de les seves reclamacions.
Per descomptat, també pot adreçar-se a una oficina municipal d'informació al consumidor (OMIC) o associació de consumidors per trametre la dita reclamació.
Recomanacions a l'usuari
1a. Recordi que les clíniques o consultoris dentals han de disposar d'una àrea destinada a recepció i sala d'espera de pacients, sala per a la consulta i tractament odontoestomalògic, i àrea de serveis.
2a. A la porta d'entrada del local o de l'edifici on radiqui la clínica o consultori dental, hi haurà d'haver un rètol en què consti la denominació de «Clínica dental» o «Consultori dental» i el nom i els cognoms del responsable sanitari del centre o el nom, els cognoms i la titulació dels odontòlegs i metges estomatòlegs que hi exerceixin.
3a. La sala de consulta i tractament odontoestomatològic haurà d'estar proveïda d'una sèrie de requisits mínims d'equipament: una butaca odontològica reclinable, un llum d'intensitat suficient per a les pràctiques odontològiques, un aparell d'aspiració d'alta velocitat amb embut escopidor o una escopidora amb aigua corrent per a la neteja automàtica, material de turbina o torn odontològic amb els accessoris corresponents, un rentamans, l'equipament i la medicació necessària per atendre les urgències cardiorespiratòries que es puguin presentar.
4a. Recordi que les clíniques o consultoris dentals resten obligades a ser inscrites en el registre de la Direcció General de Recursos Sanitaris.
5a. Recordi que els professionals sanitaris que prestin els seus serveis a les clíniques o consultoris dentals hauran d'estar en possessió del títol que els habiliti per a l'exercici professional.
6è. Tingui en compte que el responsable sanitari haurà de ser un metge estomatòleg o un odontòleg en possessió del títol oficial corresponent.
7a. La clínica o consultori dental ha de disposar d'un registre de pacients, amb la història clínica de cadascun i la identificació dels professionals que els hagin atès.
8a. A sol,licitud del pacient, el professional resta obligat a fer un pressupost estimatiu i per escrit, detallant el tipus de tractament i els serveis que efectuarà, així com el cost daquets.
9a. El professional resta obligat a emetre la factura corresponent, així com l'informe d'alta a petició del pacient o una vegada hagi finalitzat el tractament.
10a. En cas d'irregularitat, cal que posi el fet en coneixement del professional responsable de la clínica o consultori dental.
En cas que aquest no satisfaci la reclamació com vostè cregui convenient, pot demanar el llibre de reclamacions que resta a disposició dels pacients. Aquest llibre es podrà substituir per altres sistemes que permetin que quedi constància de la reclamació, els quals haurà d'aprovar el Departament de Sanitat i Seguretat Social.
El Departament de Sanitat i Seguretat Social és l'órgan competent per conèixer de les seves reclamacions.
Per descomptat, també pot adreçar-se a una oficina municipal d'informació al consumidor (OMIC) o associació de consumidors per trametre la dita reclamació.
Data de realització: 11/17/1998 | Data de la darrera actualització: 11/18/1998
© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies
Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300