Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Taller de Joves Associats


Camí de tornada


Menú principal



Taller de Joves Associats

Taller de diagnòstic amb joves associats/des de Blanes
(treball realitzat durant els mesos de març i abril de 2004)


Objectius del procés participatiu del “Projecte J”

Els objectius generals del projecte són quatre:

· Conèixer la realitat i l’experiència dels/les joves de Blanes a partir de la realització d’un diagnòstic comunitari compartit.
· Posar les bases per un treball comunitari envers les polítiques de joventut.
· Mobilitzar, implicar el màxim d’actors, introduir diferents punts de vista al debat, fomentar la reflexió i la creativitat col·lectiva a l’hora d’analitzar i treballar el tema de la joventut de Blanes.
· Recerca de la concreció, la decisió i els compromisos, l’acord i la programació de les línies del Pla Integral de Joventut.

El procés d'investigació està estructurat en tres fases:

· 1ª Fase: Coneixement del territori per part de l'equip investigador.
· 2ª Fase: Diagnòstic participatiu. Recollida de totes les opinions, discursos, informacions, etc... que té la població sobre el món juvenil de Blanes; i, dinamització del procés (implicar a la població a participar i col·laborar en el procés)
· 3ª Fase: Fase de caire propositiu. Tenint en compte el diagnòstic, el debat es centrarà en fer propostes per concretar línies d'actuació futures.


Objectius del taller amb joves associats/des de Blanes

Els objectius del taller són:

· Realitzar un DAFO-parcial sobre el món juvenil de Blanes, és a dir, treballar amb visions en positiu i negatiu barrejant el factors interns i externs dels/les participants.
· Dinamitzar el procés: implicar als/les joves associats/des a participar i col·laborar en el procés.


La dinàmica

DAFO (parcial)

Objectius
• Elaborar un diagnòstic i identificar estratègies amb vistes al futur.

Aplicació
• La tècnica DAFO s’ha introduït des de la planificació estratègica i actualment és utilitzada, amb múltiples variants, en un ampli ventall d’àmbits. Permet identificar, per a cadascuna de les temàtiques tractades, els punts dèbils (Debilitats a corregir i Amenaces a afrontar) i forts (Fortaleses a mantenir i Oportunitats a explotar), i plasmar-les en un quadre que considera factors interns i presents (autodiagnòstic de la situació o comunitat) i factors externs de l’entorn (condicionants i situacions que pressionen i poden afectar en un futur). En aquest taller utilitzarem el DAFO parcial, és a dir, treballarem amb visions en positiu i negatiu barrejant el factors interns i externs dels/les participants.
• És bàsicament una tècnica que permet diagnosticar i dibuixar estratègies de futur, encara que també pot utilitzar-se per al seguiment i avaluació de programes.
• El DAFO es pot construir també com a resultat final i sintètic de múltiples tallers on s’hagin utilitzat altres tècniques de diagnòstic.

Funcionament
• Es planteja al grup el tema a debatre i s’explica la tècnica: en aquest cas hem construït cinc grans calaixos temàtics al voltant del món juvenil a Blanes:
a) Educació, economia i ocupació
b) Territori i sostenibilitat
c) Cultura, esport i lleure
d) Salut
e) Associacionisme, participació i societat civil
• Es tracta que els participants omplin els quadrants utilitzant el mètode de la pluja d’idees.


Educació, economia i ocupació
Territori i sostenibilitat
Cultura, esport i lleure
Salut
Associacionisme, participació i societat civil
+
-
+
-
+-+-+-

TEMPORITZACIÓ

20.00h Benvinguda, explicació breu del projecte i de la dinàmica. Divisió dels/les participants en dos grups

20.15h Inici del treball en grups:

30 minuts S’agrupen els/les participants en parelles o trios (depenent del nombre d’assistents en cada subgrup). Repartiment de les targetes, i treball en pluja d'idees: visions en positiu (verd) i visions en negatiu (groc) per cada àmbit temàtic. Màxim de cinc aportacions en positiu i cinc en negatiu per cada parella o trio.

15 minuts Exposició per part d’un/a representant de cada parella o trio de les seves aportacions.

15 minuts Debat. S’escull un/a representant de cada grup que exposarà les aportacions del grup al Plenari.

21.15h Descans

21.25h Plenari i debat. Exposició del treball realitzat en cada grup per part d’un/a representant.
    Joves associats/des, IES Sa Palomera, Blanes 24 març 2004


      1. Educació, economia i ocupació

      Positiu (verd)
      o TREBALL:
      - Gran facilitat per trobar feines de temporada sense que la formació acadèmica sigui un impediment.
      o EDUCACIÓ :
      - Blanes es pot cursar fins a segon de batxillerat (suficients centres públics per estudiar).
      - Hi ha forces escoles (una per barri).
    Negatiu (groc)
    o EDUCACIÓ:
    - Dificultat per arribar de Blanes als principals centres d’educació superior (Blanes, Girona...)
    - Blanes no té casi cap curs de formació professional en MP II (públicas).
    - Hi ha molt fracès escolar (nivell molt elevat no aproven ESO).
    - Poca formació no acadèmica: cursos, monogràfics, tallers...
    o TREBALL:
    - Feina està fatal (no hi ha feina).
    o APORTACIONS DEBAT:
    - No hi ha feina qualificada a Blanes.


      2. Territori i sostenibilitat

      Positiu (verd)
      o ENTORN NATURAL
      - Blanes està bé
      - Tenim un poble envoltat de boscos pràcticament verge amb unes cales totalment oníriques al nostre abast.
    Negatiu (vermell)
    o HABITATGE
    - Poca vivenda de protecció oficial.
    - Preu molt elevat de la vivenda
    - Poc terreny construïble.
    - La sostenibilitat interfereix amb massa freqüència amb els interessos econòmics del poble (port, Pinya de Rosa...)
    - Massa edificació
    o RECICLATGE
    - Volen que reciclem, on són els contenidors?


      3. Cultura, esport i lleure
    Positiu (verd)
    o CULTURA I LLEURE
    - L’implicació dels pares a l’escola és satisfactòria
    - Actuacions i organització durant el mes de juliol
    - Dia 2 de maig, Carpa. Possibilitat de repetir-ho un altre cop.
    o ESPORT
    - S’organitzen activitats esportives
    - Bon nombre de gimmnasos i de bona qualitat, amb tot tipus d’activitats esportives a realitzar.
    o Blanes disposa d’infrastructures per lleure, esport, cultura, teatre, pavellons, camp de futbol
    Negatiu (groc)
    o TEATRE
    - Hi hauria d’haver més disponibilitat d’accés al Teare de blanes per part de les associacions o entitats.
    - Comoditat i condicions del teatre poc adequades a ús destinat.
    o LLEURE
    - No s’aprofiten els espais i cada vegada es construeix més per aquestes activitats.
    - Poc impuls a les activitats d’oci.
    - Poca identificació de lleure amb l’edat, el que suposa una excessiva proliferació de discoteques light que disminueixen l’edat d’entrada a uns ambients potencialment perillosos.
    - S’haurien de fer més actes culturals
    - Falten bars de nit
    - Festa major poc orientada als joves
    o APORTACIONS DEBAT:
    - Falta l’ajut de l’Ajuntament a promoure activitats cultural i d’oci.
    - Falten discoteques al polígon industrial.

      4. Salut
    Positiu (verd)
    o HOSPITAL
    - L’Hospital comarcal de la Selva en el qual els aspectes positius guanyen àmpliament als negatius.
    o Marató de donacions de sang.
    Negatiu (groc)
    o DROGUES
    - Donar més informació als centres educatius sobre drogues, sida...
    - Nul control sobre el tràfic de drogues a les discoteques, especialment durant la llarga temporada estival.
    - Caldria més informació sobre drogues als IES, discoteques.
    o APORTACIONS DEBAT:
    - Falta un segon CAP.


      5. Associacionisme, participació i societat civil
    Positiu (verd)
    o ASSOCIACIONS
    - Gran varietat d’associacions de Blanes per tots els gustos.
    Negatiu (groc)
    o ASSOCIACIONS
    - Poca comunicació entre entitats, perdent la possibilitat d’actuar o treballar conjuntament.
    - Hi ha poques associacions.
    o IMMIGRACIÓ
    - Les barreres antics immigrants, autòctons i nous immigrants estan massa marcades
    o APORTACIONS DEBAT:
    - Manca informació sobre les activittas que les associacions fan a Blanes
    - Manca coneixement de les entitats.
    - Associacions molt tancades
    Joves associats/des, Pavelló d’Esports, Blanes 29 abril 2004
      1. Educació, economia i ocupació

      Positiu (verd)
      o Som un poble turístic, això facilita l’accés a la feina.
      o Gràcies al turisme hi ha molta ocupació a l’estiu.
      o Ocupació: Poble turístic, el jovent té feina de cara a l’estiu.
    Negatiu (groc)
    o EDUCACIÓ:
    - Els pressupostos dels instituts es retallen cada any.
    - Que algunos colegios se tenían que reformar.
    - Renovació de les instal·lacions (Educació).
    - S’inverteixen molts diners en obres “poc útils” (estàtues, carrer ample,...) i en canvi manquen inversions en altres llocs (instal·lacions educatives,...).
    - No hi ha educació ni ocupació en l’àmbit de la comunicació.
    - Falten itineraris al finalitzar el batxillerat. No hi ha estudis universitaris ni de grau superior.
    o ECONOMIA.
    - Amb l’economia que tenim el jovent no ens podem independitzar a Blanes, a causa dels preus tant elevats dels pisos.
    - Els preus dels habitatges, també estan desorbitats.
    o FEINA.
    - Contractes precaris en el sector turístic.
    - Amb 16-18 anys és difícil trobar una feina estable.
    - No hi ha varietat d’ofertes laborals (diferents àmbits de treball, ni especialitzacions). Casi tot es centre en el turisme.
    - Ocupació: L’hosteleria, la feina està molt mal pagada i moltes hores.

      2. Territori i sostenibilitat

      Positiu (verd)
      o La preservació de Pinya de Rosa.
      o Estem en un poble marítim.
      o Recuperació d’espais naturals per a ús públic.
    Negatiu (vermell)
    o Hi ha barris que tenen més preferència que altres per l’Ajuntament.
    o CREIXEMENT URBANÍSTIC.
    - Blanes en el últims 20 anys ha crescut d’una manera desmesurada (turisme) gent de Barna que viu aki i treballa a Barna.
    - El territori s’està edificant molt ràpidament i s’estan destruint els entorns naturals que hi ha.
    o PLATJA.
    - Gastar una mica més en materials millors per al passeig de mar (Temporal).
    - Cada any les platges desapareixen i obliga a reconstruir-les.
    - La Playa se tiene que mejorar.
    - Territori: Mal planejament urbanístic. Exemple clar al passeig i la carretera de costat, que abans era platja i ara quan hi ha temporal se l’emporten.
    o MOBILITAT.
    - La mobilitat a Blanes és molt poc sostenible, hi ha poc transport públic i el carril bici fa riure.
    - Mobilitat cap a Girona és precària anant amb el tren.
    - Falta aparcaments gratuïts.
    o CARRERS
    - Es fan obres inútils en comptes de millorar el que realment fa falta com carrers. (Es posen parxes).
    - Es gasta els calers en tonteries i no renoven les carreteres.
    - Manca de carrers amples, molt estrets.
    o HABITATGE.
    - Som zona D, estem valorats que un pis costi 16.000.000 però no és la realitat.
    - Falten vivendes de protecció oficial i facilitats per accedir-hi.
    o ZONES VERDES.
    - Territori: poques zones verdes.
    o SOCIETAT CIVIL.
    - Falta de civisme en la gent. Poc respecte pel mobiliari urbà, i jardins, parcs.
    - El turisme.

      3. Cultura, esport i lleure
    Positiu (verd)
    o Biblioteca Comarcal
    o Tenim un centre Juvenil bastant “lograt”.
    o CULTURA.
    - Diversitat Cultural.
    - Amb la construcció del teatre s’obren expectatives culturals pels joves.
    o ESPORTS.
    - Àmplia oferta esportiva.
    Negatiu (groc)
    o OCI NOCTURN.
    - Poca diversitat en oferta nocturna d’oci i dificultat a l’hora d’obrir locals.
    - MANCA sales musicals.
    - Fer més punts juvenils de nit (billar, futbolins,...)
    o CULTURA I LLEURE.
    - Obrir el pavelló i el centre juvenil les nits dels caps de setmana, per ampliar la oferta als joves que no vulguin sortir de marxa.
    - Cultura i lleure: Poques activitats culturals i de lleure per al jovent (en els últims anys s’ha millorat una mica, però no n’hi ha prou).
    - Falten diners per el lleure de Blanes.
    o INSTAL·LACIONS:
    - Nova àrea esportiva.
    - Manquen instal·lacions esportives a l’aire lliure (pistes de bàsquet, voleyball).
    - Poques i males infrastructures de caràcter cultural. Teatre, museus, locals d’assaig.
    - Cultura i lleure: falta de salas de cine no comercial i en català.
    - Teatre deficient, poca practicitat, no útils.

      4. Salut
    Positiu (verd)
    o No es retarden les ambulancies.
    o Tenim un hospital comarcal, i es fan cursets de primers auxilis.
    Negatiu (groc)
    o SALUT: És precària, com a la resta de Catalunya (sanitat pública).
    o ATENCIÓ:
    - En el nostre hospital comarcal les urgències deixen bastan que desitjar.
    - Hi ha una llarga llista d’espera per visitar-te pels especialistes i les operacions.
    - Massa espera a urgències (Més atenció i més ràpida).
    o DROGUES, SEXE
    - Consum de drogues es generaliza cada vegada amb jovent més jove (parlant de drogues dures: cocaïna, éxtasis, pastilles).
    - No hi ha informació, sobre drogues, sexe, alcoholisme, tabaquisme.
    - No hi ha centres de planificació familiar.
    o Hi ha més contaminació que no pas a la muntanya.
      5. Associacionisme, participació i societat civil
    Positiu (verd)
    o ASSOCIACIONISME
    - Hi ha bastants associacions a Blanes.
    - Hi ha molta activitat a nivell associatiu.
    - Associacionisme: noves associacions, recentment.
    - En els darrers anys han augmentat les entitats on els joves poden expressar la seva opinió.
    o PARTICIPACIÓ.
    - Es comença a moure un gran nombre de persones arrel del tema de Pinya de Rosa i la guerra.
    - Es comença a veure que ens tenen en compte.
    o SOCIETAT CIVIL.
    - No hi ha un vandalisme radical ni inseguretat sobre aquest tema.
    Negatiu (groc)
    o CALERS ASSOCIACIONS:
    - Tenim poques possibilitats la joventut per trobar patrocinadors per autogestionar-nos.
    - Falten associacions de 14 a 20 anys autogestionades.
    - Es presenten molts projectes però normalment sempre falten diners per realitzar-los.
    - Les associacions juvenils no tenim subvencions a causa de la gestió del govern anterior.
    o LES ACTIVITATS.
    - Gairebé totes les associacions fan festes i coses per gent que no és jove.
    - Les activitats de les entitats són per elles mateixes.
    - S’haurien de potenciar més les associacions i entitats per als joves.
    - Associacionisme: sempre són les mateixes persones.
    o PARTICIPACIÓ:
    - Poca participació ciutadana en els esdeveniments públics.
    - Encara hi ha joves que no s’impliquen.
    o SOCIETAT CIVIL:
    - Centralització d’activitats al centre i marginació en els barris. (Falta comunicació entre barris i el centre).
    - Societat civil: Poca normalització del català. S’està perdent.


    Nombre de joves associats que han participat als tallers de diagnòstic: 17
    Tallers realitzats a Blanes el 24 de març i el 29 d’abril de 2004


    Tant des de l’IGOP (UAB) com des de la Regidoria de Joventut de l’Ajuntament de Blanes s’agraeix molt sincerament la col·laboració dels/les joves pertanyents a les següents entitats: Ass. Barrakes, AE Pinya de Rosa , Assak, AAVV Control-Horta La Perla, AVV Els Pins, AVV Mas Cremat, AVV Mont-Ferrant, Básquet Blanes, Colla Sardanista Sa Palomera, Creu Roja, Diables Sa Forcanera, El Mirall, Escola Daina, Noves Generacions PP, Rialles.

Blanes, 7 de maig del 2004



Data de realització: | Data de la darrera actualització: 07/25/2006


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300