Serveis telefònics adreçats al consumidor
Legislació vigent
- Resolució de 9 de juliol de 1982. Compañía Telefónica Nacional de España. Reglament de servei. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 29.07.82. Núm. 180.
- Reial decret 2248/1984, de 28 de novembre. Compañía Telefónica Nacional de España. Extensió del servei en el medi rural. Publicat al Butlletí Oficial de l'Estat el 24.12.84. Núm. 307.
- Resolució de 2 de desembre de 1987. Compañía Telefónica Nacional de España. Règim de comercialització d'equips supletoris, extensions de centraletes i equips telefònics complementaris. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 10.12.87. Núm. 295.
- Reial decret 303/1991, de 8 de març. Telecomunicació. Procediment d'aplicació de les previsions de la Directriu 88/301/CEE, de 16 de maig, relativa a la competència als mercats de terminals. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 14.03.91. Núm. 63.
- Correcció d'errades del Reial decret 303/1991, de 8 de març. Telecomunicació. Procediment d'aplicació de les previsions de la Directriu 88/301/CEE, de 16 de maig, relativa a la competència als mercats de terminals. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 13.04.91. Núm. 89.
- Resolució de 14 de gener de 1992. Telefónica de España SA. Contracte amb l'Estat regulador de la concessió per a la prestació dels serveis finals i portadors. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 23.01.92. Núm. 20.
- Ordre de 27 d'abril de 1993. Telefónica de España SA. Modificació de determinades tarifes. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 28.04.93. Núm. 101.
- Resolució de 29 de gener de 1993. Telefónica de España, SA. Instruccions sobre la prestació del servei telefònic per mitjà del prefix 903. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 06.02.93. Núm. 32.
- Resolució de 30 de setembre de 1993. Telefónica de España, SA. Modifica la Resolució de 29 de gener de 1993, per la qual es donen instruccions sobre la prestació del servei telefònic per mitjà del prefix 903. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 06.10.93 i el 04.10.93. Núm. 236 i núm. 237.
- Resolució de 13 d'octubre de 1993. Telefónica de España, SA. Autoritza la implantació progressiva de la facturació detallada. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 12.11.93. Núm. 271.
- Resolució de 10 de novembre de 1993. Telefónica de España, SA. Autoritza la utilització del prefix 906 per la prestació de serveis telefònics de tarifació addicional. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 14.12.93. Núm. 298.
Conceptes
SERVEI TELEFÒNIC
És el servei que presta la companyia telefònica per mitjà dels aparells i dels equips que formen la xarxa telefònica, que permeten establir i mantenir una conversa, mitjançant la paraula parlada, entre corresponsals situats en els extrems de la línia.
Contracte d'abonament
Per contractar servei telefònic, la sol× licitud es pot fer de les maneres següents:
- Presentant-se a les oficines de l'empresa.
- Per mitjà del número de telèfon que hagi adoptat la companyia amb aquesta finalitat (004).
- Per escrit, dirigint-se a la Delegació Provincial de la companyia.
Una vegada s'ha fet la sol× licitud, la companyia ha de comunicar al sol× licitant el dia, l'hora i el lloc per fer el contracte i per portar la documentació necessària.
- El DNI o el passaport.
- El contracte d'arrendament o l'escriptura de propietat de l'immoble on es vol instal× lar el telèfon.
Si el titular del contracte d'abonament al servei telefònic és una persona física major de 64 anys o una persona de qualsevol edat afectada per invalidesa laboral absoluta, amb uns ingressos que no superin per al conjunt de la unitat familiar l'import equivalent a la pensió mínima de jubilació amb cònjuge a càrrec, pot sol× licitar la línia particular de quota reduïda, denominada d'abonament social, amb bonificacions del 95 % en la quota d'abonament i del 70 % en les quotes d'alta i d'instal× lació del PTR/T. Aquestes persones, però, queden obligades a no sobrepassar una mitjana mensual de 500 passos en 6 mesos. Si l'abonat supera el consum esmentat, pot perdre els drets derivats d'aquest tipus d'abonament.
Mitjançant la formalització del contracte d'abonament, Telefónica de España, SA s'obliga a la prestació regular i continuada del servei telefònic a qualsevol persona que ho sol× liciti.
En el moment de la contractació l'empresa ha de lliurar a l'usuari un exemplar del contracte d'abonament. A l'imprès del contracte han de figurar les dades següents:
- Dades identificatives de l'abonat.
- Equips i serveis contractats.
- Nombre de línies sol× licitades.
- Quota mensual vigent dels equips i dels serveis.
- Número de telèfon assignat.
- Quota de connexió i forma de pagament.
- Condicions contractuals.
- Forma de cobrament dels rebuts.
Les condicions contractuals delimiten les relacions entre totes dues parts --abonat i companyia--, de manera que s'obliguen al que s'ha establert i al que s'especifica al contracte, i també al reglament de servei i a les tarifes vigents en cada moment.
Per tant, qualsevol contracte d'abonament al servei telefònic ha de tenir impreses i copiades literalment totes les clàusules generals que figuren al model oficial, entre les quals hem de destacar les següents:
- L'obligació de la companyia de subministrar el servei d'acord amb les tarifes vigents.
- La responsabilitat de l'abonat en la cura dels equips, ja que són propietat de la companyia --llevat dels que siguin propietat de l'abonat.
- L'obligació de la companyia en la reparació de les avaries, que serà sempre pels equips i per les instal× lacions de propietat seva, llevat que l'avaria sigui imputable a l'abonat. L'usuari té dret que li retornin la part proporcional corresponent de la quota mensual d'abonament si l'avaria comporta incomunicació de l'abonat i la reparació es porta a terme quan ha transcorregut un termini de sis dies.
- El lloc de pagament dels rebuts.
- La identificació de l'abonat a les guies --que és gratuïta.
- Els casos en què es pot suspendre el servei per part de la companyia o de l'abonat.
- El reglament de servei que regula les relacions entre l'abonat i la companyia.
Classes de contracte d'abonament
Els abonaments es poden classificar en no particulars i en particulars.
A).- Abonaments no particulars
Són els que es dediquen a activitats professionals, industrials, comercials i, en general, a qualsevol activitat lucrativa diferent de l'ús particular i familiar.
B).- Abonaments particulars
Els contractats a nom de persones físiques. En aquests casos els aparells terminals estan instal× lats als habitatges dels titulars per al seu ús particular. En queda exclosa qualsevol activitat professional, industrial, comercial o en general de caràcter lucratiu.
Cessió i subrogació del contracte d'abonament
L'abonament del servei telefònic és personal, i l'abonat titular no pot cedir els seus drets a tercers. A més, no pot exonerar-se de les seves responsabilitats davant de la companyia.
Per tant, si l'abonat incompleix el que s'ha esmentat abans --cessió del contracte d'abonament--, la companyia pot resoldre de ple dret el contracte i, si és necessari, subscriure un nou contracte d'abonament amb l'usuari real de la instal.lació.
Els canvis de titularitat de l'abonament comporten l'aplicació d'una quota d'acord amb el que estableixin les tarifes vigents.
En cas de defunció de l'usuari titular del contracte d'abonament, té dret a succeir-lo en el contracte esmentat l'hereu o legatari que el succeeixin en la propietat o l'ús de l'habitatge o local en què estigui instal× lat el telèfon. Si hi ha diversos hereus, el titular serà el que designin els interessats.
La successió en l'abonament s'ha de comunicar a la companyia en el termini de sis mesos, a partir de la data del fet causant, i s'ha de formalitzar un nou contracte.
Suspensió del servei telefònic
L'abonat té dret a sol.licitar, amb 15 dies naturals d'antelació a la data de la seva efectivitat, com a mínim, la suspensió temporal del servei del seu abonament.
Aquesta sol.licitud no pot formular-se més d'una vegada per cada any natural i el període de suspensió estarà comprès entre 15 dies com a mínim i tres mesos com a màxim.
Durant el període de suspensió es mantindran les quotes mensuals d'abonament corresponents per equips i per serveis contractats. A més, tant la suspensió del servei com la seva rehabilitació generen una sèrie de despeses.
La companyia pot suspendre el servei per demora en el pagament del rebut a partir d'un termini superior a vint dies naturals des de la data de presentació o lliurament al cobrament del document.
La suspensió del servei no es pot realitzar un dia festiu o la vigília d'un dia festiu.
La companyia ha de restablir el servei de l'abonat durant els dos dies laborals següents des que hagi tingut coneixement que s'ha satisfet l'import que es devia. Si l'abonat demostra que no li és imputable la manca de pagament, no haurà de satisfer la quota de rehabilitació.
La companyia pot resoldre de ple dret el contracte i donar de baixa l'abonat quan hagin transcorregut 20 dies naturals des de la suspensió del servei, i amb un requeriment previ a l'abonat per correu certificat amb justificant de recepció on se li concedeixi un termini de 10 dies naturals per satisfer el deute.
Extinció del contracte d'abonament
El contracte d'abonament al servei telefònic pot extingir-se per les causes següents:
a).- Per decisió de l'abonat, comunicada a la companyia per correu certificat amb justificant de recepció, amb una antelació mínima de 15 dies naturals respecte al final del mes en què hagi de tenir lloc l'extinció.
L'usuari també pot sol× licitar per correu certificat i amb una antelació màxima de 15 dies naturals que se li talli definitivament el servei telefònic, a partir d'una data determinada que ha de coincidir amb un dia hàbil.
b).- Per resolució del contracte fonamentada en un greu incompliment de les obligacions que se'n derivin.
En tot cas, l'extinció del contracte d'abonament no exonera l'abonat de les obligacions de satisfer l'import de les quotes generades fins al moment de l'extinció i dels serveis prestats fins a la data assenyalada per al tall del telèfon. Tot i així, l'usuari ha de deixar a disposició de la companyia, en unes condicions de conservació adequades, els equips, els materials i els accessoris telefònics que no siguin seus.
Domicili per a notificacions
Perquè tinguin efecte, les notificacions i els requeriments dirigits a l'abonat s'han d'enviar al domicili corresponent al lloc d'instal× lació del telèfon principal objecte del contracte d'abonament o al domicili assenyalat expressament per l'usuari per a aquestes finalitats.
Els escrits que l'usuari dirigeixi a la companyia s'han d'adreçar al domicili de la Delegació Provincial de la companyia al qual correspongui l'abonament telefònic.
Instal.lacions de l'abonat
Els equips que l'abonat sol contractar amb la companyia són:
- Telèfon: pot ser arrendat mitjançant el pagament d'una quota mensual o adquirit en propietat a la Compañía Telefónica de España. En tot cas, l'abonat pot escollir el model que més li convingui o que més li agradi. Actualment només és obligatòria la contractació de línia telefònica amb TELEFÓNICA DE ESPAÑA, SA, ja que el Reial decret 303/1991, de 8 de març, estableix la liberalització del mercat dels equips i dels aparells de telecomunicació.
- Comptador: aparell que reflecteix el nombre de passos que està consumint l'abonat quan utilitza el servei. Per tant, si es vol controlar el consum des del mateix domicili, la companyia --amb una sol.licitud prèvia de l'usuari-- pot instal× lar un comptador d'abonament simple, pel qual s'ha de pagar una quota de connexió i la corresponent quota d'abonament de lloguer d'acord amb les tarifes vigents, llevat que l'usuari, per compte seu, instal× li un comptador homologat dels que hi ha al mercat o compri el comptador a la companyia.
En tot cas, si els equips, els materials i els accessoris instal× lats per a la prestació del servei són propietat de la companyia, està obligada a lliurar-los en perfectes condicions a l'usuari.
L'usuari és responsable de la pèrdua, la destrucció o el deteriorament --no derivats de l'ús ordinari-- dels equips de propietat de la companyia, llevat de cas fortuït o de força major.
Si en el moment de la instal.lació la companyia no disposa del telèfon o de l'equip telefònic sol.licitat per l'abonat --entre els comercialitzats per la companyia--, se n'hi ha d'instal.lar un altre de prestacions anàlogues. Tot i així, la companyia ha d'aplicar les quotes de connexió i l'abonament corresponents als sol.licitats, fins i tot si fossin inferiors; posteriorment la companyia ha de substituir --a càrrec seu-- el telèfon o l'equip corresponents.
L'usuari pot connectar i acoblar elements de propietat seva a qualsevol punt de la línia telefònica posterior a la caixa d'enregistrament de la línia esmentada.
En aquest cas, l'usuari és responsable dels danys que puguin provocar a la línia telefònica la instal× lació o l'acoblament d'aquests elements de propietat seva.
L'usuari té l'obligació de facilitar, en hores hàbils,l'accés al seu domicili del personal de la companyia, d'empreses filials o col.laboradors, degudament autoritzades i identificades, perquè facin altes, modificacions o inspeccions de la instal.lació, localització o reparació d'avaries, i també --en el cas de baixes- per poder desmuntar i retirar el material telefònic. La companyia pot introduir canvis en els sistemes, les instal× lacions i els equips telefònics, i en les guies i els anuaris, i pot fer qualsevol altra variació que exigeixin les necessitats del servei o les conveniències i els condicionaments tècnics i de progrés
La companyia, amb l'aprovació prèvia de la Delegació del Govern, pot substituir --per causa d'obsolescència-- serveis o equips per altres de tecnologia més avançada i de prestacions similars. En aquest cas, l'usuari queda eximit del pagament de la quota d'instal. lació i de les tarifes normals vigents corresponents al nou equip o servei.
Si les necessitats tècniques exigeixen canvis de numeració de l'abonat, la companyia pot fer-los, però està obligada a comunicar a l'usuari el nou número amb una antelació mínima de tres mesos.
Quan hi hagi el canvi de número, la companyia ha de proporcionar informació respecte a aquesta variació per mitjà dels seus serveis informatius --una cinta prèviament enregistrada--, sense cap càrrec per a l'abonat i durant un període de tres mesos.
Avaries
Les avaries que es produeixin en els equips i les instal× lacions que siguin propietat de la companyia es repararan en el termini més breu possible des que la companyia en tingui coneixement.
Si l'avaria provoca la incomunicació de l'abonat i la reparació es porta a terme quan ha transcorregut un termini de sis dies, l'usuari té dret a la devolució de la part proporcional corresponent de la quota mensual de l'abonament.
La reparació de les avaries es farà sense cap càrrec per a l'abonat, llevat que s'hagin produït per causes que li siguin imputables.
Les avaries de la instal× lació telefònica al servei de l'abonat --si ha fet manipulacions o connexions no autoritzades-- podran ser reparades per la companyia a càrrec de l'abonat, amb una regularització prèvia de la instal× lació manipulada.
L'usuari ha de col× laborar amb la companyia i ha de comunicar en el termini més breu possible les anomalies que observi. A més, ha de facilitar l'accés al seu domicili, en hores hàbils, als tècnics perquè puguin reparar les avaries.
Facturació i pagament de les quotes i tarifes
L'usuari ha de satisfer a la companyia les tarifes corresponents vigents en cada moment.
El rebut telefònic és bimensual i ha de contenir les dades següents:
- Dades personals de l'abonat.
- Nom i cognoms.
- Domicili personal i bancari.
- DNI.
- Número de compte corrent.
- Dades referides al subministrament i consum.
- Quotes d'abonament, que es cobren per endavant i són les quantitats que paga l'abonat per disposar de línia telefònica. Aquesta quota inclou unes quantitats fixes durant la vigència de les tarifes, que s'abonen encara que l'abonat no utilitzi el telèfon i també en el cas que l'abonat hagi demanat la suspensió temporal del servei.
Les quotes d'abonament i la conservació de línies de l'àrea suburbana es pagaran per períodes mensuals i amb caràcter anticipat i es facturaran bimestralment.
- Servei automàtic o consum. Fa referència a les trucades que fa l'abonat. Aquestes telefonades es mesuren per passos --unitat de tarifació--, enregistrats en un aparell comptador instal× lat a la central telefònica on pertany l'abonat. En el rebut apareix com a servei automàtic.
Aquest servei cursat es facturarà després que s'hagi utilitzat i l'import s'inclourà en el rebut bimestral corresponent, on s'expressarà separadament el període o els períodes a què es refereix la utilització, les lectures de passos del comptador i l'especificació de comunicacions per servei manual.
- Servei manual. Es reflecteix al rebut quan el servei ha estat sol× licitat per operadora i detalla les trucades fetes.
- Dades referides als impostos que s'han d'abonar. En aquest cas és l'IVA, que actualment és del 15 %.
Si el rebut que ha de pagar l'abonat és el primer, a més de les quantitats esmentades anteriorment, s'hauran d'abonar les següents:
- Quota per l'alta inicial. És la quantitat que s'abona per cada aparell que es contracta, nou o per canvi de domicili.
- Quota de connexió. És la quantitat que ha de pagar l'abonat per connectar-se a la xarxa telefònica, o cada vegada que faci un canvi d'instal.lació. Aquesta quota es pot abonar en una sola vegada o fraccionadament, a petició de l'abonat.
Les quotes de connexió --incloses les de canvis d'instal× lació-- es pagaran una sola vegada. Si l'usuari ho desitja, aquest pagament es pot fraccionar.
En el cas d'instal× lacions a les àrees suburbanes, amb independència de la quota de connexió, la companyia pot percebre a compte el 20 % de la quota de constitució anticipadament. Si han passat sis mesos i encara no s'ha establert el servei, l'usuari pot desistir de la seva petició, amb dret a la devolució del que hagués lliurat a compte.
En canvi, si l'usuari desisteix que es faci la instal× lació abans que hagin transcorregut sis mesos des de la petició, no té dret a percebre la devolució de la quantitat lliurada a compte.
L'abonat ha de fer efectiu l'import dels rebuts per mitjà del compte corrent de titularitat seva a l'entitat bancària o a la caixa d'estalvis que assenyali. Si no, en el lloc habilitat per la companyia.
L'usuari també pot fer efectiu l'import dels rebuts mitjançant un gir postal o un altre mitjà similar, quan es tracti de zones on hi ha dificultats per utilitzar els sistemes esmentats anteriorment.
La companyia procurarà oferir la implantació gradual d'un nou servei de facturació detallada de les comunicacions automàtiques interurbanes i internacionals, cursades per l'abonat que demani aquest servei.
Garantia de pagament del servei
La companyia pot exigir a l'abonat, tant en el moment de contractar com durant el curs de la vigència del contracte d'abonament, la constitució d'un dipòsit en efectiu per garantir el pagament dels serveis contractats, d'acord amb la normativa aprovada per la Delegació del Govern.
La no constitució de la garantia en el termini de 15 dies a partir de la data de la notificació a l'abonat mitjançant una carta lliurada per correu, amb justificant de recepció, facultarà la companyia a suspendre la prestació del servei. Quan hagi transcorregut un nou termini de 10 dies després d'un segon requeriment en la mateixa forma, la companyia pot resoldre de ple dret el contracte d'abonament.
Tarifar el servei telefònic i controls de facturació
La tarifa en el servei telefònic automàtic té preus diferents segons l'hora i el dia en què s'utilitzi.
Pel cas del servei automàtic hi ha tres tipus de tarifes:
- Tarifa normal. Comprèn els dies feiners, llevat dels dissabtes, de 17.00 a 22.00 hores.
- Tarifa reduïda. Comprèn els diumenges i festius d'àmbit nacional, els dissabtes a partir de les 14.00 hores i els altres dies feiners de 22.00 a 08.00 hores de l'endemà.
- Tarifa punta. Comprèn tots els dies feiners, de 08.00 a 17.00 hores, i els dissabtes de 08:00 a 14:00 hores.
En el cas del servei per operadora hi ha dos tipus de tarifes:
- Tarifa normal. Comprèn de les 08.00 hores a les 22.00 hores cada dia.
- Tarifa reduïda. Comprèn de les 22.00 hores a les 08.00 hores cada dia.
La tarifa del servei telefònic automàtic cursat per l'abonat es farà mitjançant els aparells enregistradors d'impulsos, degudament homologats per l'òrgan competent de l'Administració, que estan ubicats a la central telefònica corresponent.
Periòdicament, la companyia fa la lectura del registre que es reflecteix a l'aparell enregistrador d'impulsos de cada línia telefònica, i el resultat d'aquesta lectura serveix com a base per a la facturació del servei mesurat mitjançant les tarifes vigents.
En el cas de servei telefònic amb tarifa manual, es farà per l'operadora que estableix la comunicació, formulant a l'efecte el corresponent registre, que serveix com a base per a la facturació del servei esmentat.
L'usuari té dret a visitar la central telefònica on estan ubicats els aparells de tarifa del servei automàtic corresponent al seu telèfon per comprovar el bon funcionament dels aparells. L'usuari ha de sol× licitar a la companyia la visita --dia i hora--, i la companyia té l'obligació de facilitar-la en el termini dels deu dies següents a la recepció de la sol× licitud.
La facturació del servei es farà d'acord amb els resultats que reflecteixi el registre ubicat a la central telefònica. L'usuari pot controlar l'ús del seu telèfon mitjançant els equips auxiliars d'informació que tinguin aquesta utilitat i que estiguin autoritzats o comercialitzats per la companyia. En tot cas, l'usuari ha de satisfer les quotes de connexió i abonament mensual establertes que corresponguin al registre o als equips auxiliars autoritzats per la companyia. Els equips auxiliars de control de mesura de propietat seva que hagi pogut instal× lar no són acreditatius del consum davant de la companyia.
Guies telefòniques
Els usuaris del servei telefònic figuren relacionats mitjançant una inserció obligatòria i gratuïta a la guia telefònica corresponent. Aquesta inserció comprèn la identificació del titular del telèfon, el lloc d'instal× lació i el número de telèfon.
Si hi ha omissions o errors en les insercions a la guia telefònica, la companyia solament està obligada a corregir-los en l'edició següent.
La companyia està obligada a facilitar a l'abonat un exemplar de la guia telefònica on hi hagi inclòs el seu telèfon.
Si l'usuari no vol figurar a la guia telefònica, pot sol× licitar-ho quan al mateix domicili hi hagi un altre telèfon instal× lat que aparegui a la guia a nom del mateix abonat, i excepcionalment quan concorrin circumstàncies especials que així ho aconsellin.
Informació a l'abonat
La companyia ha de facilitar als usuaris la informació adequada per a la millor utilització dels serveis i de les instal× lacions telefòniques, especialment sobre accessos a la companyia segons la índole de la qüestió (avaries, informació general o especial, consultes, reclamacions, sol.licituds d'alta, baixa o trasllat, etc.), tarifació i informació comercial sobre els equips i els serveis més usuals.
Quan hi hagi una avaria que afecti un nombre d'usuaris considerable, la companyia ha d'informar --pels mitjans de comunicació social-- dels telèfons afectats i del termini previsible de la reparació.
Quan se sol× liciti la contractació del servei telefònic, es donarà a conèixer al sol.licitant el termini estimat per atendre la seva sol.licitud. Així mateix, en el moment de contractar s'informarà l'abonat sobre la data aproximada en què pot començar la prestació del servei.
Secret de les comunicacions telefòniques
La companyia ha d'adoptar les mesures necessàries per garantir el secret de les comunicacions telefòniques de l'usuari.
La companyia queda exonerada de qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l'ús o de la publicitat de converses telefòniques i, en general, de totes les accions i omissions no imputables a la companyia que vulnerin el secret de les comunicacions telefòniques.
Reclamacions
L'abonat pot reclamar contra la companyia (sobre el funcionament del servei, les quotes, les tarifes, les facturacions o qualsevol altra qüestió que es pugui plantejar) davant de la Delegació Provincial que correspongui a la companyia, mitjançant una trucada telefònica, una carta o una visita personal, en el termini de dos mesos a partir del moment en què l'usuari tingui coneixement del fet que motiva la reclamació.
Si la reclamació no fos estimada --totalment o parcialment-- per la companyia, l'usuari ha de ser informat per la companyia del dret que té a formular la reclamació corresponent, per escrit, davant de la Delegació del Govern en el termini d'un mes, i que la pot presentar a la companyia.
La reclamació sobre facturacions no justifica la demora en el pagament del rebut objecte de reclamació.
Una vegada resolta la reclamació, la companyia --segons la quantitat satisfeta per l'usuari-- realitzarà la liquidació corresponent.
Aquest tipus de gestions, i en general qualsevol classe de reclamació, les pot realitzar l'usuari mitjançant les entitats següents:
- Oficines Municipals d'Informació al Consumidor (OMIC).
- Associacions de consumidors.
Cal assenyalar que hi ha una altra via de reclamació per mitjà de la qual l'abonat pot exercir els seus drets, que són les juntes municipals o tribunals arbitrals de consum de l'Ajuntament al qual pertany el ciutadà --si existeix-- o el Tribunal Arbitral de Consum de la Generalitat.
Per poder accedir a aquesta via, el consumidor ha de renunciar a la possibilitat de reclamar davant de la Delegació del Govern i davant de la via contenciosa administrativa.
Recomanacions a l'usuari
1.- Abans de contractar el servei telefònic o de fer-ne ús és important que demaneu informació sobre les diferents quotes reduïdes que existeixen. Si el titular del contracte d'abonament al servei telefònic és una persona física major de 64 anys o una persona de qualsevol edat afectada per invalidesa laboral absoluta --amb uns ingressos que no superin per al conjunt de la unitat familiar l'import equivalent a la pensió mínima de jubilació amb cònjuge a càrrec--, pot sol× licitar la línia particular de quota reduïda, però queda obligat a no sobrepassar una mitjana mensual de 500 passos en 6 mesos.
2.- En el cas d'instal.lació a l'àrea suburbana, teniu dret que us tornin els diners lliurats a compte si passen sis mesos i no us han instal.lat el servei. En canvi, si desistiu que us facin la instal× lació abans que hagin passat sis mesos des de la petició, no teniu dret a percebre la devolució de la quantitat que vau lliurar a compte.
3.- Recordeu que actualment només és obligatòria la contractació de línia amb la CE, SA. Els aparells podeu comprar-los o llogar-los pel vostre compte a la CE, SA o a un tercer.
4.- Podeu contractar un comptador a casa vostra per controlar el consum del servei telefònic, però heu de pagar una quota de connexió i una altra d'abonament periòdic al rebut.
5.- Les tarifes telefòniques són autoritzades periòdicament per l'Administració de l'Estat.
6.- El preu de la trucada és diferent segons l'hora i dia de la setmana en què es fa.
Si feu servir el servei automàtic, la tarifa normal abasta des de les 17.00 hores fins a les 22.00 hores dels dies feiners, llevat dels dissabtes; la tarifa reduïda abasta els diumenges i festius d'àmbit nacional, els dissabtes a partir de les 14.00 hores i els altres dies feiners de 22.00 a 08.00 hores del dia següent; i la tarifa punta --la més cara-- abasta tots els dies feiners, de 08.00 a 17.00 hores, i dissabtes de 08:00 a 14:00 hores.
Si utilitzeu el servei per operadora, la tarifa normal abasta de les 08.00 hores a les 22.00 hores i la tarifa reduïda abasta de les 22.00 hores a les 08.00 hores, cada dia.
7.- Hi ha un termini de 20 dies des que rebeu la factura dels serveis consumits fins a pagar-la.
8.- Podeu demanar la suspensió temporal del servei. Aquesta sol× licitud només la podeu formular una vegada per cada any natural, i el període de suspensió estarà comprès entre 15 dies com a mínim i tres mesos com a màxim.
9.- En cas d'avaria, la CE, SA respon de la reparació gratuïtament en els defectes de la línia. Si l'avaria és de l'aparell, només té obligació de reparar-lo si és propietat de la companyia.
10.- Recordeu que si l'avaria us deixa incomunicats i no es repara en un termini de sis dies teniu dret a la devolució de la part proporcional de la quota mensual d'abonament.
11.- Les reclamacions a la CE, SA cal fer-les per escrit en el termini de dos mesos davant de la Delegació Provincial de la companyia. Si no esteu d'acord amb la resposta, tindreu un termini d'un mes per reclamar a la Delegació del Govern a la companyia, a Madrid.
12.- La reclamació sobre facturacions no justifica la demora en el pagament del rebut objecte de reclamació.
13.- Podeu canalitzar la vostra reclamació per mitjà de les Oficines Municipals d'Informació al Consumidor (OMIC) i de les associacions de consumidors o davant de les juntes municipals o tribunals arbitrals de consum de l'Ajuntament en què visqueu o davant del Tribunal Arbitral de Consum de la Generalitat. Per poder accedir a aquesta darrera via --arbitral--, heu de renunciar a la possibilitat de reclamar davant de la Delegació del Govern i davant de la via contenciosa administrativa.
Data de realització: 11/17/1998 | Data de la darrera actualització: 11/20/1998
© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies
Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300