Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Taller Professionals del món juvenil


Camí de tornada


Menú principal



Taller Professionals del món juvenil

Taller de diagnòstic amb professionals del món juvenil
de Blanes
(treball realitzat durant el mes d’abril de 2004)


Objectius del procés participatiu del “Projecte J”

Els objectius generals del projecte són quatre:

· Conèixer la realitat i l’experiència dels/les joves de Blanes a partir de la realització d’un diagnòstic comunitari compartit.
· Posar les bases per un treball comunitari envers les polítiques de joventut.
· Mobilitzar, implicar el màxim d’actors, introduir diferents punts de vista al debat, fomentar la reflexió i la creativitat col·lectiva a l’hora d’analitzar i treballar el tema de la joventut de Blanes.
· Recerca de la concreció, la decisió i els compromisos, l’acord i la programació de les línies del Pla Integral de Joventut.

El procés d'investigació està estructurat en tres fases:

· 1ª Fase: Coneixement del territori per part de l'equip investigador.
· 2ª Fase: Diagnòstic participatiu. Recollida de totes les opinions, discursos, informacions, etc... que té la població sobre el món juvenil de Blanes; i, dinamització del procés (implicar a la població a participar i col·laborar en el procés)
· 3ª Fase: Fase de caire propositiu. Tenint en compte el diagnòstic, el debat es centrarà en fer propostes per concretar línies d'actuació futures.


Objectius del taller amb professionals del món juvenil de Blanes

Els objectius del taller són:

· Realitzar un DAFO-parcial sobre el món juvenil de Blanes, és a dir, treballar amb visions en positiu i negatiu barrejant el factors interns i externs dels/les participants.
· Dinamitzar el procés: implicar als/les professionals relacionats amb el món juvenil a participar i col·laborar en el procés.


La dinàmica

DAFO (parcial)

Objectius
• Elaborar un diagnòstic i identificar estratègies amb vistes al futur.

Aplicació
• La tècnica DAFO s’ha introduït des de la planificació estratègica i actualment és utilitzada, amb múltiples variants, en un ampli ventall d’àmbits. Permet identificar, per a cadascuna de les temàtiques tractades, els punts dèbils (Debilitats a corregir i Amenaces a afrontar) i forts (Fortaleses a mantenir i Oportunitats a explotar), i plasmar-les en un quadre que considera factors interns i presents (autodiagnòstic de la situació o comunitat) i factors externs de l’entorn (condicionants i situacions que pressionen i poden afectar en un futur). En aquest taller utilitzarem el DAFO parcial, és a dir, treballarem amb visions en positiu i negatiu barrejant el factors interns i externs dels/les participants.
• És bàsicament una tècnica que permet diagnosticar i dibuixar estratègies de futur, encara que també pot utilitzar-se per al seguiment i avaluació de programes.
• El DAFO es pot construir també com a resultat final i sintètic de múltiples tallers on s’hagin utilitzat altres tècniques de diagnòstic.

Funcionament
• Es planteja al grup el tema a debatre i s’explica la tècnica: en aquest cas hem construït cinc grans calaixos temàtics al voltant del món juvenil a Blanes:
a) Educació, economia i ocupació
b) Territori i sostenibilitat
c) Cultura, esport i lleure
d) Salut
e) Associacionisme, participació i societat civil
• Es tracta que els participants omplin els quadrants utilitzant el mètode de la pluja d’idees.


Educació, economia i ocupació
Territori i sostenibilitat
Cultura, esport i lleure
Salut
Associacionisme, participació i societat civil
+
-
+
-
+-+-+-

TEMPORITZACIÓ

20.00h Benvinguda, explicació breu del projecte i de la dinàmica. Divisió dels/les participants en dos grups

20.15h Inici del treball en grups:

30 minuts S’agrupen els/les participants en parelles o trios (depenent del nombre d’assistents en cada subgrup). Repartiment de les targetes, i treball en pluja d'idees: visions en positiu (verd) i visions en negatiu (groc) per cada àmbit temàtic. Màxim de cinc aportacions en positiu i cinc en negatiu per cada parella o trio.

15 minuts Exposició per part d’un/a representant de cada parella o trio de les seves aportacions.

15 minuts Debat. S’escull un/a representant de cada grup que exposarà les aportacions del grup al Plenari.

21.15h Descans

21.25h Plenari i debat. Exposició del treball realitzat en cada grup per part d’un/a representant.

Professionals món juvenil, Pavelló d’Esports, Blanes 22 d’abril 2004


      1. Educació, economia i ocupació

      Positiu (verd)
      o EDUCACIÓ
      - Ha arribat la EOI
      - Educació: (Joves instituts). En quant a la integració de joves immigrants els missatges que he rebut és que hi ha bona cohesió social i no es detecten actituds racistes ni problemes de convivència.
      o ESTUDIAR.
      - Cases d’oficis/escoles Taller/ oferta per jovent amb problemes.
    Negatiu (groc)
    o MANCA DE COORDINACIÓ.
    - Educació: Falta estabilitat d’aquests tipus de programes. (Origen comú i coordinació dins el camp social juvenil).
    - Nexe comú, estable i coordinat per solucionar joves amb no integració.
    - Cal un abordatge de l’educació fora de l’educació reglada.
    o ESTUDIAR.
    - Mòduls. Continuar estudiant,... On?
    - Joves de 16 (+) anys queden molt penjats tan a nivell d’ocupació com en cursos específics.
    o OCUPACIÓ TEMPORAL
    - Treball precari. (contractes eventuals). – Temporada d’estiu.
    - Inestabilitat laboral, generalment provocada per treballs temporals, aquest fet comporta, de vegades, dificultat econòmica.
    - Precarietat en la ocupació.
    - Treball: Hàbits laborals “discontinus” -> conseqüència “hivern desocupats”.
    o ACTITUDS
    - La destrucció els motiva.
    - La manca de cultura de l’esforç
    - Són molt cruels amb ells mateixos.
    - Molt materialistes.
    - Educació: La percepció negativa en els instituts és que existeixen actituds agressives entre els joves o reaccions violentes. Els falten habilitats per resoldre els conflictes (joves instituts).

      2. Territori i sostenibilitat

      Positiu (verd)
      o Els Pins “diuen” que continuaran tenint pins.
      o Són capaços de fer accions de neteja i cura envers la natura.
      o TERRITORI I SOSTENIBILITAT: Territori proporciona moltes possibilitats laborals i socials (sempre, però estacionals)


    Negatiu (vermell)
    o ENTORN.
    - Pocs espais, parcs, espais verds,...
    - Manca espais verds.
    o TERRITORI:
    - Manca d’espai (zona molt urbanitzada).
    - Cal ser molts per parar una idea com la de construir a Pinya de Rosa.
    - Podem deixar el territori ple d’escombraries.
    APORTACIONS:
    - Manca zona verda a l’interior de Blanes.
    - Divisió comarcal i territorial -> el riu
    - Manca de transport públic direcció Girona – BCN-pobles-rodalies. -> horari.

      3. Cultura, esport i lleure
    Positiu (verd)
    o OFERTA ESPORTIVA
    - Bona xarxa esportiva (oferta).
    - Esport-> Hi ha moltes entitats, hi ha un gran número de joves, de 14/18 no participatius però a partir de 25/26 comencen a gestionar.
    - Les activitats esportives els motiven.
    o PROPOSTES ALTERNATIVES.
    - Comencen projectes nous, alternatius.
    o OFERTA/DDA.
    - CULTURA: Molta oferta, però no surt de la “necessitat” o proposta.
    - CULTURA: Biblioteca comarcal Blanes, modernitat i estàtica que facilita accés a la cultura. Lloguer DVD’s, Internet,...
    - Cultura, esport i lleure: hi ha forces opcions.
    Negatiu (groc)
    o Manca educadors culturals, no ja socials.
    o OFERTA ELITISTA.
    - Poca oferta lúdica i cultural i gens representativa realitat blanenca.
    - Poca informació dels recursos, poques activitats dirigides als joves. Lleure.
    - Poble turístic, falta infrastructura a tots els nivells per realitzar activitats tot l’any.
    o MANCA D’UN CENTRE LÚDIC CULTURAL.
    o OFERTA/DDA.
    - Esport/cultura: No sempre coincideix el que hi ha amb el que vol la gent.
    - Cultura/esport/ lleure: Seria interessant apropament de la cultura als joves.


    4. Salut
      Positiu (verd)
      - Realització d’algunes iniciatives adreçades als joves sobre salut als IES. (Prevenció Riscos de la Salut).
      - Salut: Hi ha forces recursos i cobreixen les necessitats.


    Negatiu (groc)
    o MANCA D’INFORMACIÓ I RECURSOS. <- INFORMACIÓ.
    - Manca punts d’informació sobre salut accessibles a la població juvenil (dificultat d’accés a la informació).
    - Manca de recursos específics, salut.
    - Manca informació.
    - Salut: manca d’informació als joves.
    - Salut: no sempre es coneixen tots els recursos.
    o El tabac, dependència.
    o SALUT: salut / malaltia. No prevenció.

      5. Associacionisme, participació i societat civil
    Positiu (verd)
    o ASSOCIACIONS JUVENILS
    - Existència de força entitats vinculades amb el món juvenil.
    - Associacionisme, participació i societat civil: Centre juvenil, diferents associacions esportives, escaus,...
    - Es comença a escoltar als joves.
    o OCUPACIÓ: Facilitat a trobar feina a l’estiu. La 1a si més no.
    o CARACTERÍSTIQUES.
    - SOCIETAT CIVIL: Amb força iniciativa, consciència i força activa.
    - Hi ha vincles forts d’amistat entre joves de diferent cultures, ...
    - Tenen una gran consideració en vers la justícia. És per ells un gran valor.
    - Solidaritat davant dels problemes dels companys.
    - Encara es mobilitzen davant les injustícies.
    Negatiu (groc)
    o POC DINÀMIQUES.
    - No he vist o conegut cap jove associat/da a entitats de caire social.
    - Manca de organització associativa (xarxa associativa dispersa) No funcionament col·lectiu, sentiment col·lectivitat inexistent.
    - Costa molt moure gent.
    - Poca interrelació entre els professionals que atenen els joves.
    o ASSOCIACIONS TANCADES.
    - Associacionisme: No accessible per tothom.
    - Hi ha grups molt tancats. (Skins,...)
    - Hi ha individus molt tancats o aïllats.



    Nombre de professionals relacionats amb el món juvenil a Blanes que han participat al taller de diagnòstic: 9
    Taller realitzat a Blanes el 22 d’abril de 2004


    Tant des de l’IGOP (UAB) com des de la Regidoria de Joventut de l’Ajuntament de Blanes s’agraeix molt sincerament la col·laboració dels/les professionals relacionats amb el món juvenil del Centre Obert, Casa d’Oficis, UEC, IES Serrallarga, Fund. Ser.gi., IES S’Agulla.



Data de realització: | Data de la darrera actualització: 07/25/2006


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300