Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Guia del consumidor: subministrament d'aigua


Camí de tornada


Menú principal



Guia del consumidor: subministrament d'aigua


Subministrament d'aigua per al consum domèstic

Legislació vigent

- Ordre de 9 de desembre de 1975. Normes bàsiques per a les instal× lacions interiors de subministrament d'aigua. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 13.01.76.

- Reial decret 1138/1990, de 14 de setembre. Aigües. Reglamentació tècnico-sanitària per a l'abastament i el control de la qualitat de les aigües potables de consum públic. Publicat al Butlletí Oficial de l'Estat el 20.09.90. Núm. 226.

- Correcció d'errades del Reial decret 1138/1990, de 14 de setembre. Aigües. Reglamentació tècnico-sanitària per a l'abastament i el control de la qualitat de les aigües potables de consum públic. Publicada al Butlletí Oficial de l'Estat el 24.10.90. Núm. 282.

- Reglament del servei d'abastament domiciliari d'aigua en l'àmbit metropolità, aprovat definitivament pel Consell Metropolità de la Corporació Metropolitana de Barcelona i publicat al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona en les dates 16.05.87, 15.08.87, 15.10.87. Núm. 117, 195 i 247.

Conceptes

El subministrament d'aigua per al consum domèstic consisteix en l'aplicació de l'aigua per atendre les necessitats normals d'un habitatge.

Classes de subministrament

- Subministrament domèstic: destinat a atendre les necessitats normals d'un habitatge.

- Subministrament comercial: destinat a atendre les necessitats de locals comercials i de negocis (despatxos, hotels, indústries, clíniques, etc.).

- Subministrament industrial: quan l'aigua intervé com a element del procés de fabricació per incorporar-lo al producte o com a determinant del resultat, és a dir, encara que l'existència d'una indústria en el local no determini l'aplicació del subministrament industrial.

- Subministrament agrícola: destinat a la irrigació per a l'obtenció de productes agrícoles.

Si en un immoble urbà hi ha una zona enjardinada, l'aigua contractada per a l'immoble (subministrament domèstic) no es pot emprar per irrigar-la. Aquesta utilització del subministrament ha de ser objecte d'un contracte especial.

En tot cas, l'objectiu prioritari del subministrament d'aigua és satisfer les necessitats domiciliàries dels habitatges a la població urbana. El subministrament d'aigua per a usos industrials, agrícoles i d'irrigació s'ha de donar quan les necessitats de l'abastament ho permetin.

Elements materials del servei

Els elements materials del servei de subministrament domiciliari d'aigua potable són els següents:

- Dipòsits d'emmagatzemament: la capacitat, en els dipòsits de regulació i de reserva de la xarxa urbana de distribució, sempre ha de ser suficient per garantir les necessitats del servei.

- Xarxa de distribució: és necessària per a l'abastament de tota la població del municipi corresponent.

- Ramal d'escomesa: és la canonada que enllaça la instal.lació de l'immoble amb la canonada de la xarxa de distribució.

Aquesta instal.lació va a càrrec del propietari, i les seves característiques es fixen d'acord amb la pressió de l'aigua, el cabal subscrit, el consum previsible, la situació del local i els serveis que comprèn.

- Clau de presa: està col.locada sobre la canonada de la xarxa de distribució i obre el pas de l'aigua al ramal d'escomesa.

- Clau de registre: està ubicada sobre el ramal d'escomesa, a la via pública, tocant a l'edifici.

Tant la clau de presa com la clau de registre no poden ser manipulades per l'usuari ni per terceres persones alienes a l'empresa prestadora del servei, tret que sigui una persona autoritzada. La competència del prestador del servei és solament fins a la sortida de la clau de registre.

- Clau de pas: està ubicada a la unió del ramal d'escomesa amb el tub d'alimentació, tocant a l'entrada de la porta, a l'interior de l'immoble, i s'allotja en una arqueta impermeabilitzada, amb evacuació de desguàs a l'exterior o al clavegueram, construïda pel propietari o usuari.

Si calgués, sota la responsabilitat del propietari de l'immoble o del personal responsable del local on estigui instal.lada, es pot maniobrar per deixar sense aigua la instal.lació interior de tot l'edifici.

- Comptador o aparell de mesurament: s'ha d'adequar al que estableixen les normes generals sobre homologació i instal× lació.

Conservació i reparació

El prestador del servei s'ha de fer càrrec de conservar i de reparar els dipòsits d'emmagatzemament general, les instal× lacions i la xarxa de distribució.

Els ramals d'escomesa formen part de l'immoble. Si hi ha una avaria, el prestador del servei ha de fer les reparacions dels ramals, sense perjudici de la seva repercussió en el propietari o a qui correspongui, segons l'avaria.

Les modificacions o les desviacions del tram dels ramals d'escomesa van a càrrec de qui les promou, però han de ser executades pel prestador del servei.

Les avaries a les instal× lacions i a les derivacions que parteixin de la clau de pas han de ser reparades a compte del propietari o de l'usuari i a càrrec seu. En aquests casos, són els instal× ladors autoritzats els que s'ocuparan de reparar-les.

Els aparells de mesurament o de control només poden ser manipulats pel prestador del servei o per l'entitat o l'empresa encarregades de conservar-los.

Instal.lacions interiors

Les instal.lacions interiors, llevat de la col× locació del comptador i de les claus, han de ser realitzades per un instal.lador aliè al prestador del servei, però autoritzat per l'organisme administratiu que correspongui, d'acord amb les normes bàsiques per a les instal.lacions interiors de subministrament d'aigua.

Tot i així, el prestador del servei i els organismes competents de l'Administració han de comprovar la instal× lació interior i han de constatar que s'ha realitzat conforme a la normativa vigent.

Si la instal× lació interior no s'ajustés a les prescripcions indicades, el prestador del servei es pot negar a la prestació del servei i pot posar el fet en coneixement dels organismes competents perquè resolguin el que considerin necessari.

Pel que fa als materials, el prestador del servei no pot imposar a l'usuari l'obligació d'adquirir el material per a la instal× lació interior als seus magatzems.

Tot i així, el prestador del servei pot exigir que el material s'ajusti al que disposen les normes bàsiques per a les instal× lacions interiors de subministrament d'aigua i que el pany dels armaris dels comptadors tingui un sistema d'obertura amb clau universal.

Instal.lacions exteriors

La instal.lació del ramal d'escomesa, amb les seves claus de maniobra i la dels aparells de mesurament, l'ha de fer el prestador del servei. Les despeses de la instal.lació van a càrrec del propietari de l'immoble.

Després de la clau de registre, el propietari de la finca ha de disposar d'una protecció de ramal suficient perquè, en cas de fuita, l'aigua s'evacuï a l'exterior i no perjudiqui l'immoble ni danyi els béns o els aparells emplaçats a l'interior.

En cas d'avaria, el prestador del servei ha de fer les reparacions dels ramals, sense perjudici de la seva repercussió en el causant de l'avaria.

Les instal.lacions i les derivacions que parteixin de la clau de pas han de ser reparades a compte i a càrrec del propietari o de l'abonat responsable.

Una vegada instal× lat el ramal d'escomesa, el prestador l'ha de carregar fins a la clau de registre, que no pot ser manipulada fins al moment de començar el subministrament, és a dir, fins que les instal× lacions interiors reuneixin les condicions necessàries.

Quan acaba o es rescindeix el contracte de subministrament, el ramal d'escomesa queda a lliure disposició del propietari. Si en el termini establert a aquest efecte, després de la rescissió del contracte (vint dies en el cas de les empreses subministradores dins l'àrea metropolitana de Barcelona), l'usuari no comuniqués al prestador del servei la intenció que es retiri de la via pública, es considerarà que es desinteressa del ramal d'escomesa en desús i, per tant, el prestador del servei pot prendre les mesures que consideri oportunes.

Contractació del servei

Perquè l'usuari pugui gaudir ininterrompudamet, i amb les màximes garanties sanitàries, d'aigua potable al seu domicili, cal signar la pòlissa d'abonament corresponent o el contracte de subministrament amb l'empresa concessionària del servei o amb l'Ajuntament, si és el prestador del servei.

El prestador del servei té l'obligació de fer arribar i de prestar el servei a qualsevol peticionari i d'ampliar-lo a qualsevol usuari que ho sol.liciti, d'acord amb el que s'estableix a les disposicions legals aplicables.

Llevat d'aquests casos, el prestador del servei es pot negar a subscriure pòlisses d'abonament i, per tant, pot denegar la prestació del servei en els casos següents:

- Si la persona o l'entitat que sol.licita el subministrament es nega a signar el contracte.

- Si la instal.lació del peticionari no compleix les prescripcions legals i tècniques que han de satisfer les instal.lacions receptores.

- Si el peticionari del subministrament no ha pagat l'import d'aigua consumida en virtut d'un altre contracte amb el mateix prestador del servei, fins que no aboni aquest deute.

- Si el peticionari no presenta la documentació que exigeix la legislació vigent.

El prestador del servei no es pot negar a subscriure la pòlissa amb un abonat que sigui el nou propietari o arrendatari del local, encara que el responsable anterior tingui factures o rebuts pendents de pagament. En aquest cas, l'empresa prestadora del servei ha de reclamar aquestes quantitats a qui hagi subscrit la pòlissa d'abonament o el contracte de subministrament, és a dir, el deutor, per la via corresponent, sense involucrar-hi el nou propietari o arrendatari, a qui no es pot exigir la subrogació en el deute.

Per contractar el servei de subministrament d'aigua, cal aportar la documentació següent:

- Document nacional d'identitat del titular.

- Contracte de lloguer, escriptura de propietat (o document d'opció de compra) o certificat de compra o lloguer, expedit pel propietari o per l'administrador de l'immoble.

- Cèdula d'habitabilitat de l'habitatge.

- Autorització escrita del titular per poder signar el contracte de subministrament, si no és ell qui sol.licita la contractació.

- Butlletí de conformitat d'un instal.lador autoritzat.

- Dades bancàries: agència i número del compte corrent o llibreta on vol que li carreguin els rebuts del subministament, per evitar traslladar-se personalment a les oficines del prestador del servei cada cop que se li facturi el rebut corresponent.

Tot i així, és possible que alguns prestadors del servei sol.licitin altres documents.

Contracte o pòlissa

La pòlissa o el contracte d'abonament l'han de signar totes dues parts contractants per duplicat, i l'usuari se n'ha de quedar un exemplar degudament complimentat i signat. En aquest document hi poden figurar les condicions particulars i especials que es pactin, sempre que no siguin contràries a la legislació vigent.

La pòlissa podrà ser modificada mentre sigui vigent sempre que ho imposin les disposicions legals o reglamentàries i, especialment, en relació amb la tarifa del servei i del subministrament, que s'entén que quedarà modificada segons l'import i les condicions que disposi l'autoritat o els organismes competents.

Cessió i subrogació del contracte

L'abonament al subministrament d'aigua és personal i, per tant, l'usuari no pot cedir els seus drets a tercers ni exonerar-se de les seves responsabilitats en relació amb el servei.

Si l'usuari està al corrent del pagament del suministrament, pot fer una cessió del contracte a favor d'un altre usuari que hagi d'ocupar el mateix immoble (traspassar la seva pòlissa) sempre que les condicions existents siguin les mateixes. En aquest cas, l'usuari ho ha de fer saber al prestador del servei mitjançant una comunicació escrita, que inclourà la conformitat expressa del nou usuari, per correu certificat amb un avís de rebut o lliurant-la personalment al domicili del prestador del servei, el qual ha d'acusar recepció de la comunicació.

Si la pòlissa subscrita per l'abonat anterior no conté cap condició que sigui contrària quant a la forma en què s'ha de continuar prestant el subministrament, la pòlissa anterior serà vigent fins a l'extensió de la nova.

Quan rebi la comunicació, el prestador del servei ha d'estendre una nova pòlissa a nom del nou usuari. L'usuari antic té el dret a recobrar la seva fiança i el nou usuari ha d'abonar el que correspongui segons les disposicions vigents en el moment del traspàs.

Recíprocament, el prestador del servei no pot transferir els drets derivats de la pòlissa, llevat que imposi al nou titular l'obligació de respectar les seves estipulacions i tingui l'autorització expressa de l'organisme competent de l'Administració, mitjançant una comunicació escrita a l'abonat.

És possible la subrogació en els drets de la pòlissa en cas de defunció del titular de la pòlissa d'abonament. La subrogació haurà de ser a favor del cònjuge, dels descendents, dels fills adoptius, dels ascendents i dels germans que hagin conviscut habitualment amb el difunt, almenys amb dos anys d'antelació a la data de defunció. Les persones sotmeses a la pàtria potestat del difunt i el cònjuge no cal que compleixin el termini assenyalat de convivència. L'hereu o el legatari del difunt poden subrogar-se si succeeixen el causant en la propietat o en l'ús de l'habitatge o el local. El termini per instar la subrogació és de quatre mesos --en el cas de les entitats subministradores de l'àrea metropolitana de Barcelona--, que es compten des de la data del fet causant.

Durada del contracte

La durada del contracte es considera estipulada per un termini fixat a la pòlissa d'abonament. Tot i així, s'entén que el contracte es prorroga tàcitament, tret que qualsevol de les parts, amb un mes d'antelació, avisés l'altra (de manera expressa o per escrit) de la intenció d'extingir-lo. Si durant el primer any, que es compta des de l'inici del subministrament, l'usuari dóna per finalitzat el contracte per qualsevol causa, totes les despeses causades per la resolució van a càrrec seu.

Suspensió del subministrament

El prestador del servei pot suspendre el servei de subministrament d'aigua per incompliment de l'usuari de qualsevol de les obligacions següents:

1.- Satisfer, amb la puntualitat deguda, l'import del servei d'aigua consumida, d'acord amb el que s'estableix a la pòlissa i a les resolucions aprovatòries de les tarifes.

2.- Pagar les quantitats resultants de liquidacions per error, frau o avaria imputables a l'usuari.

3.- Utilitzar l'aigua subministrada en la forma i per a l'ús establerts a la pòlissa i de conformitat amb el diàmetre del comptador contractat.

4.- Abstenir-se d'establir o de permetre derivacions en la seva instal.lació per al subministrament d'aigua a altres locals o habitatges diferents dels establerts a la pòlissa d'abonament.

5.- Permetre l'entrada al local del subministrament, en hores hàbils o de normal relació a l'exterior, al personal del servei que realitzi la revisió i la comprovació de les instal× lacions.

6.- Complir les condicions i les obligacions que conté el contracte o la pòlissa subscrits amb el prestador del servei.

7.- Comunicar al prestador del servei qualsevol modificació en la instal× lació interior, especialment nous punts o elements de consum que resultin significatius pel seu volum.

8.- Respectar els precintes col.locats pel prestador del servei o pels organismes competents de l'Administració.

A més, el prestador del servei pot suspendre el subministrament d'aigua per ordre expressa de l'organisme competent de l'Administració pública.

El procediment de suspensió del subministrament és el següent: el prestador del servei ha de notificar la suspensió per correu certificat amb un avís de rebuda o de qualsevol altra manera fefaent per deixar constància del fet al domicili de l'usuari i a l'organisme competent de la Administració pública.

L'organisme oficial, amb una comprovació prèvia dels fets, ha de dictar la resolució procedent que autoritzi el prestador del servei a suspendre el subministrament. Si el prestador del servei no rep una ordre en contra de l'organisme esmentat en el termini de quinze dies hàbils, que es compten des de la data de notificació a l'organisme per a la seva comprovació i de la tramesa de la notificació dels fets a l'usuari, s'entén que la suspensió està autoritzada. Aquestes notificacions es poden fer simultàniament.

Si l'usuari ha formulat reglamentàriament la reclamació oportuna o el recurs contra el prestador del servei, el prestador no pot suspendre el subministrament d'aigua a l'usuari fins que no hi hagi una resolució expressa o tàcita sobre la reclamació formulada.

Si l'interessat interposa un recurs contra la resolució de l'organisme competent de l'Administració pública, es pot suspendre el subministrament si no deposita la quantitat que deu a les oficines del prestador del servei, que ha d'obrir un compte especial per a aquests casos. A més de la quantitat que deu, s'hi han de dipositar les facturacions successives que es produeixin, fins que finalitzi el procediment en totes les instàncies administratives.

El prestador del servei no pot suspendre el subministrament d'aigua en un dia festiu o en un dia que, per qualsevol motiu, no hi hagi servei complet de caràcter administratiu i tècnic d'atenció al públic a l'efecte de la tramitació completa del restabliment del servei, ni tampoc la vigília d'un dia que coincideixi amb alguna d'aquestes circumstàncies.

El restabliment del servei s'ha de fer el mateix dia o, com a màxim, al dia hàbil següent a partir que s'hagin corregit les causes que van originar el tall de subministrament.

La notificació del tall de subministrament ha d'incloure, com a mínim, els punts següents:

- Nom i adreça de l'usuari.

- Data i hora a partir de les quals es produirà el tall de subministrament.


- Detall de la raó que origina el tall de subministrament.


- Nom, adreça, telèfon i horari de les oficines comercials del prestador del servei on es podran corregir les causes que originen el tall.


Si el prestador del servei comprova l'existència de derivacions clandestines, podrà inutilitzar-les immediatament i fer-ho saber a l'organisme competent de l'Administració pública.

Renovació del subministrament

Les despeses originades per la suspensió del subministrament i la reconnexió van a càrrec de l'usuari, sempre que sigui el responsable de la suspensió per incompliment del contracte i s'hagi seguit el procediment assenyalat anteriorment.

Rescissió del contracte

Si han trancorregut dos mesos des de la supensió del subministrament i l'usuari no corregeix la causa per la qual el prestador del servei ha suspès el submnistrament, el prestador està facultat a rescindir el contracte, d'acord amb l'article 1124 del Codi Civil.

Una vegada rescindit el contracte, el prestador del servei pot retirar el comptador --propietat de l'usuari--, i dipositar-lo a nom d'ell a l'empresa amb la qual tingui concertada la seva conservació, o pot mantenir-lo en dipòsit i a disposició de l'usuari a les dependències del prestador del servei.

Condicions   del subministrament

Quota de servei o mínim: el prestador del servei pot fixar, conjuntament amb l'usuari, la quota de servei o el mínim que ha d'aplicar, que depèn de les instal.lacions de l'immoble, del local o de l'habitatge que s'hagin de subministrar i que, en tot cas, s'ha d'ajustar a les disposicions legals vigents.

La fixació de la quota o del mínim segons les necessitats s'ha de fer a partir del moment en què els organismes competents aprovin un sistema tarifari que permeti correlacionar la quota o el mínim de servei amb el consum real de l'usuari.

Si el contracte ultrapassa anualment la quantitat d'aigua contractada, el prestador del servei ho ha de notificar a l'usuari perquè regularitzi la seva situació.

L'usuari pot al.legar circumstàncies temporals, però, en tot cas, ha d'abonar al prestador del servei la quantitat resultant de la diferència entre l'import contractat i l'utilitzat. Si es torna a repetir la mateixa situació, el prestador del servei, amb un avís previ a l'usuari, té dret a modificar la quota de servei d'acord amb el consum real.

Si es produeix la situació inversa, l'usuari té dret, amb una sol.licitud prèvia, a rebaixar la seva quota per ajustar-la al consum real en el període d'un any.

Autorització de la propietat: quan per dotar d'aigua una finca o un local calgui fer actuacions a l'edifici, és imprescindible l'autorització de la propietat o de la comunitat de propietaris. Aquesta autorització l'ha d'aportar l'arrendatari o copropietari que demani el subministrament, i inclou la pràctica, en l'immoble o el local, dels treballs necessaris per a la instal× lació del ramal d'escomesa i dels aparells de mesura, així com també les visites de lectura i d'inspecció necessàries per al funcionament i el control del subministrament.

Fiança: el prestador del servei pot exigir una fiança en garantia del pagament dels rebuts del subministrament, que ha de ser dipositada per l'usuari en el moment de la contractació.

La fiança té per objecte garantir les responsabilitats pendents de l'usuari a la resolució del contracte. L'usuari no pot exigir que la fiança s'apliqui al reintegrament dels seus descoberts durant la vigència de la pòlissa.

Si no hi ha responsabilitats de l'usuari en el moment de la resolució del contracte, el prestador del servei ha retornar la fiança al titular o al seu representant. Si hi ha responsabilitats pendents però l'import és inferior a la fiança, el prestador del servei ha de retornar la diferència resultant.

Regularitat del subministrament: el subministrament d'aigua als usuaris ha de ser permanent, sense interrumpció, llevat d'una causa de força major o d'un pacte en sentit contrari establert a la pòlissa d'abonament.

Si es detecten irregularitats comprovades en la prestació del servei --no imputables a causes de força major--,
com ara interrupcions del servei o pressió inferior a la establerta a les disposicions legals, l'Ajuntament corresponent, sense perjudici de les accions legals que pugui exercir l'usuari en reclamació de danys i perjudicis, pot exigir el compliment de la normativa administrativa vigent.


Obligacions del prestador del servei

El prestador del servei de subministrament d'aigua potable ha de complir les obligacions següents:

1.- Prestar el servei a qualsevol peticionari i ampliar-lo a qualsevol usuari que ho sol× liciti, d'acord amb el que estableixen les disposicions legals aplicables.

2.- Mantenir les condicions sanitàries i la pressió del subministrament, d'acord amb la normativa vigent aplicable.

3.- Mantenir la disponibilitat i la regularitat del subministrament.

4.- Col× laborar amb l'usuari en les solucions de les situacions que pogués plantejar el subministrament.

5.- Facturar prenent com a base les lectures periòdiques del comptador o els mesuraments corresponents segons altres sistemes de mesura.

6.- Percebre l'import de la facturació en els períodes de temps corresponents, que, en principi, no han de ser inferiors a mesos naturals.

7.- Aplicar la tarifa en vigor, legalment autoritzada per l'organisme competent, sobre el consum i el servei prestats.

Drets del prestador del servei

1.- Cobrament dels serveis realitzats i de l'aigua subministrada consumida per l'usuari als preus de la tarifa oficialment aprovada.

2.- Comprovació i revisió de les instal.lacions interiors dels usuaris, amb la possibilitat d'imposar l'obligació d'instal× lar equips correctors si la instal.lació produeix pertorbacions a la xarxa.

3.- Disposar d'una tarifa del servei, suficient per autofinançar-se.

Obligacions de l'usuari

1.- Satisfer, amb la puntualitat deguda, l'import del servei d'aigua consumida, d'acord amb el que s'estableix a la pòlissa i a la resolució aprovatòria de les tarifes.

2.- Pagar les quantitats resultants de liquidacions per error, frau o avaria imputables a l'usuari.

3.- Utilitzar l'aigua subministrada en la forma i per a l'ús establerts a la pòlissa i de conformitat amb el diàmetre del comptador contractat.

4.- Abstenir-se d'establir o de permetre derivacions en la seva instal.lació per al subministrament d'aigua a altres locals o habitatges diferents dels establerts a la pòlissa d'abonament.

5.- Permetre l'entrada al local del subministrament, en hores hàbils o de normal relació a l'exterior, al personal del servei que realitzi la revisió i la comprovació de les instal× lacions.

6.- Complir les condicions i les obligacions que conté el contracte o la pòlissa subscrits amb el prestador del servei.

7.- Comunicar al prestador del servei qualsevol modificació en la instal× lació interior, especialment nous punts o elements de consum que resultin significatius pel seu volum.

8.- Respectar els precintes col× locats pel prestador del servei o pels organismes competents de l'Administració.

Drets de l'usuari

1.- Consumir l'aigua en les condicions higiènico-sanitàries i de pressió adequades d'acord amb la normativa legal aplicable.

2.- Subscriure un contracte o una pòlissa de subministrament, sotmesos a les garanties de la normativa establerta.

3.- Sol.licitar els aclariments i les informacions del titular del servei sobre el funcionament del subministrament en el consum individual o domiciliari.

4.- Formular les reclamacions administratives o d'un altre tipus que cregui pertinents.

5.- Exigir que es facturin els consums d'acord amb les tarifes vigents.

6.- Sol.licitar del prestador del servei la informació i l'assessorament necessaris per ajustar la seva contractació a les necessitats reals.

El mesurament de cabals

Tenint en compte que no tots els usuaris utilitzen la mateixa quantitat d'aigua, és lògic i necessari mesurar els consums per establir un repartiment adequat i just de les despeses corresponents.

Els principals sistemes de mesurament del subministrament d'aigua correntment utilitzats són el comptador i l'aforament. El primer és el sistema més comú utilitzat arreu del món.

També hi ha un altre sistema de mesura que és l'anomenat de ploma, que ara és pràcticament inusual.

El comptador

Una de les formes més habituals per mesurar el consum d'aigua és la instal× lació d'un comptador al domicili de l'usuari que contracta el servei de subministrament d'aigua potable.

El comptador és un aparell mecànic que, gràcies a l'efecte del pas de l'aigua i d'uns mecanismes mòbils, actua sobre una esfera que indica l'aigua consumida.

El model del comptador ha d'estar oficialment homologat i degudament verificat pels serveis d'indústria corresponents, i el prestador del servei l'ha de facilitar a l'usuari. A més, pot ser de propietat o de lloguer.

El prestador del servei ha de determinar la selecció del tipus de comptador, el diàmetre i l'emplaçament d'acord amb les normes bàsiques per a instal.lacions interiors de subministrament d'aigua vigents en el moment de la contractació, segons el tipus d'habitatge i també segons el cabal punta horari previst en subministraments especials.

El comptador l'ha d'instal.lar el prestador del servei. No pot ser manipulat per cap altra persona que no sigui un empleat de l'empresa o d'una entitat prestadora del servei o de l'empresa o l'entitat responsables del seu manteniment i conservació. A més, ha d'estar degudament precintat.

Darrera del comptador, el prestador del servei hi ha d'instal× lar una clau de sortida --a càrrec de l'usuari--, que podrà manipular per preveure qualsevol eventualitat en la instal× lació interior, que comença a partir d'aquesta clau de sortida del comptador.

En principi, llevat que hi hagi un pacte contrari a la pòlissa de contractació del servei, la instal× lació interior i el comptador són responsabilitat de l'usuari, que té l'obligació de conservar-los i custodiar-los. A més, ha de facilitar als empleats l'accés al comptador i a la instal.lació interior.

El comptador s'ha de col.locar en un armari d'obra --a càrrec de l'usuari--, proveït d'un pany amb clau universal.

L'usuari té l'obligació de disposar d'una protecció, perquè si hi ha una fuita a través del comptador l'aigua tingui sortida natural a l'exterior o a la claveguera.

El comptador no és un aparell de vida indefinida i, com qualsevol element mecànic, al llarg dels anys de servei es deteriora, fins que s'alenteix o s'atura. Per aquest motiu, cal un manteniment i, en determinats casos, una renovació.

Si el comptador s'espatlla, a partir del moment en què l'usuari comunica el mal funcionament al prestador del servei, es poden fer una sèrie de coses:

- Facilitar al prestador del servei un altre comptador, verificat oficialment, per substituir l'avariat.

- Autoritzar l'empresa prestadora del servei perquè el repari o el substitueixi. En aquest segon cas, l'usuari ha de sufragar les despeses originades pel cost de la reparació o de la substitució.


- Comunicar-ho a la companyia de conservació i manteniment del comptador, si l'usuari ha subscrit un altre contracte (independent i optatiu del contracte de servei de subministrament d'aigua) amb una companyia de conservació i manteniment del comptador. En aquest supòsit, si el comptador funciona malament, és aquesta companyia la que s'encarrega del manteniment, de la reparació i de la substitució de l'aparell.


Si l'usuari no actua com hem dit, el prestador del servei pot ordenar la suspensió del subministrament.

Quan en un sol ramal d'escomesa s'hagi de subministrar aigua a més d'un usuari del mateix immoble, la propietat de la finca ha d'instal× lar prèviament una bateria sobre la qual es puguin muntar tots els comptadors que calguin per tot l'immoble. Aquesta bateria de comptadors ha d'estar situada a la planta baixa de l'edifici, ben a prop de l'entrada a l'immoble.

L'aforament

IAlgunes finques antigues reben el subministrament mitjançant un sistema d'aigua aforada. L'aforament és una peça calibrada que permet, amb el cabal constant, el pas en 24 hores del volum contractat.

En aquest sistema de subministrament, l'entrada d'aigua a l'immoble es regula mitjançant un aparell mesurador o una clau d'aforament degudament homologada, i és el prestador del servei qui té l'obligació de facilitar-lo. Aquest aparell està graduat en relació amb el cabal contractat per tot l'immoble.

Si les condicions tècniques ho permeten, l'usuari pot contractar individualment, mitjançant una pòlissa d'abonament
individual, el subministrament d'aigua per aforament. En aquest cas, en la derivació que condueix l'aigua a cada usuari, es pot instal× lar una clau d'aforament degudament precintada i graduada en relació amb el cabal contractat per a cada pòlissa individual.


Aquest subministrament fraccionat es pot fer mijantçant una bateria situada als baixos de l'immoble. La instal× lació, la conservació i la vigilància van a càrrec del propietari.

Les instal.lacions a la finca abasten des de la clau de registre, a càrrec del propietari --que és responsable del seu funcionament--, fins a la clau d'aforament individual.

Els usuaris fraccionats són els responsables de la instal.lació des de la clau d'aforament individual i del pagament del seu consum, i també va a càrrec seu la vigilància i la conservació de l'aparell i la verificació oficial quan sigui necessària.

En tot cas, tant si el subministrament d'aforament és general com fraccionat, els empleats del prestador del servei han de tenir accés a les instal.lacions i als dipòsits per comprovar si la graduació de l'aforament és correcta.

Aquest tipus d'instal.lació tendeix a substituir-se per bateries de comptadors perquè té diversos inconvenients, entre els quals destaquem els següents:

- No es poden garantir les condicions sanitàries de l'aigua un cop és als dipòsits de l'immoble.

- No s'aprofita tota l'aigua subministrada, ja que quan els dipòsits són plens l'aigua que sobra va directa al desguàs.

- Rigidesa del sistema, ja que no permet l'ús de cabals variables; el cabal que se subministra és fix.

- Manca de pressió en els darrers pisos per la proximitat als dipòsits.

Facturació

Generalment, la lectura del comptador es fa cada tres mesos. Si el prestador del servei no pot fer la lectura del comptador per absència de l'usuari, fa una lectura estimada del consum habitual.

Per evitar l'aplicació de la lectura estimada, cal comunicar pels mitjans que posa a l'abast el prestador del servei --per via telèfonica deixant un missatge en un contestador o per mitjà dels impresos que es deixen a l'habitatge omplerts i retornats-- la lectura del comptador.

Si es detecta l'aturada o el mal funcionament del comptador, la facturació del període actual i la regularització dels períodes anteriors es pot fer per un dels tres sistemes següents:

1.- En relació amb la mitjana dels tres períodes de facturació anteriors a la detenció o l'anomalia.

2.- Si el consum és estacional, en relació amb els mateixos períodes de l'any anterior que haguessin registrat consum.

3.- D'acord amb el consum registrat pel nou aparell de mesura instal.lat, prorratejat amb els dies que hagués durat l'anomalia.

Si per error o per una anomalia del mesurament es facturen quantitats inferiors, el pagament de la diferència es facturarà escalonadament.

Tant l'usuari com el prestador del servei tenen dret a sol× licitar dels Serveis Territorials d'Indústria de la Generalitat de Catalunya la verificació dels aparells de mesura. Les despeses d'aquesta verificació van a càrrec de qui ho sol.licita.

El prestador del servei ha de lliurar, a tots i cadascun dels usuaris amb qui ha contractat el servei de subministrament d'aigua, el rebut que contingui la facturació corresponent al servei utilitzat, degudament complimentat d'acord amb la legislació vigent.

Els usuaris han de pagar els rebuts en els dotze dies laborals posteriors després de rebre l'avís.

L'usuari pot optar entre domiciliar el pagament del rebut a la llibreta d'estalvis o al compte corrent bancari, fer efectiu el pagament a qualsevol de les oficines del prestador del servei habilitades per al cobrament o fer-lo efectiu a les entitats bancàries o financeres que el prestador del servei autoritzi.

El rebut

És el document que especifica l'import que l'usuari ha de pagar a l'empresa subministradora en concepte de la quantitat d'aigua que ha consumit en un període de temps.

Generalment, el rebut es presenta cada dos o tres mesos; aquesta última modalitat és la més freqüent. En el rebut s'indica sempre el període a què correspon el consum d'aigua. D'altra banda, hi figura la data d'expedició, que assenyala el dia i el mes en què s'emet el rebut.

Podem diferenciar dos conceptes en el rebut: la part fixa i els metres cúbics consumits.

En relació amb la quantitat fixa que l'abonat ha de pagar i per la qual pot disposar del subministrament en qualsevol moment, hi ha dues modalitats:

- Mínim de consum: l'abonat paga una quantitat fixa que correspon a uns determitats metres cúbics que, tant si els consumeix com si no, s'han de pagar.

- Quota de servei: quantitat fixa que s'ha de pagar sense dret a consumir cap metre cúbic, és a dir, que es paga la quota i a part es facturen els metres cúbics consumits.

En el rebut també hi figuren una sèrie d'impostos que recapten per imposició administrativa les empreses subministradores d'aigua. Aquests impostos posteriorment es liquiden o es paguen als diferents organismes públics, locals o autonòmics.

És a dir, en el rebut hi ha d'haver degudament desglossats els conceptes següents.

1.- Els imports dels conceptes d'aigua:

a.- Quota de servei. Correspon a la classificació de l'habitatge, segons els punts d'aigua instal× lats (depèn del tipus d'habitatge). Aquesta classificació dels habitatges es dóna a les taules següents:

Tipus de subministrament

- de 0 a 0,55 l/s..............Tipus A

- de 0,60 a 0,95 l/s.........Tipus B


- d'1 a 1,45 l/s................Tipus C


- d'1,50 a 1,95 l/s...........Tipus D


- de 2 a 2,95 l/s.............Tipus E


- més de 2,95 l/s............Tipus F


Servei Cabal mínim en l/s

Lavabo.....................................0.10
Bidet........................................0.10
Sanitari (amb dipòsit).................0.10

Banyera....................................0.30
Dutxa........................................0.20
Aigüera.....................................0.20
Rentaplats.................................0.20
Office........................................0.15
Safareig.....................................0.20
Rentadora automàtica.................0.20


b.- Blocs de consum. El consum es reparteix en blocs amb tarifa creixent. El primer bloc té un preu clarament bonificat sobre la mitjana. El segon bloc és el de preu normal. La immensa majoria d'usuaris domèstics no sobrepassa aquest bloc. D'altra banda, la majoria d'usuaris no arriba al tercer bloc, que és d'un preu més elevat, ja que inclou consums molt alts o sumptuaris.

c.- Complement de tarifa de xarxa bàsica. Correspon a un complement de tarifa de repercussió del preu de venda en alta de l'aigua, aprovat per la Junta d'Aigües de la Generalitat de Catalunya.

2.- Diferents impostos, tributs i taxes recaptats per diferents administracions (IVA, increment de tarifa de sanejament, cànon d'infrastructura hidràulica, tributs locals, etc.).

Preu

Les tarifes aplicades per l'entitat subministradora d'aigua són preus autoritzats i no lluires; és a dir, els autoritza l'Administració.

A Catalunya és la Comissió de Preus de la Generalitat, dependent de la Conselleria de Comerç, Consum i Turisme, l'organisme competent per fixar i revisar les tarifes d'aigua.

Un cop aprovades, les tarifes es publiquen al Diari Oficial de la Generalitat.

Els impostos, els tributs i les taxes són aprovats per diferents procediments legislatius o administratius.

Així doncs, l'import del subministrament s'ha de ajustar a les tarifes vigents en cada moment i s'han de referir al servei prestat. El prestador del servei no pot cobrar per anticipat, llevat del cas de fiança.

Excepcions:

En el cas de subministraments eventuals de curta durada, s'admet la liquidació prèvia dels consums estimats, basant-se en el cabal sol× licitat, el nombre d'hores d'utilització, etc.; però en tot cas no es cobrarà fiança.

Els subministraments per aforament es satisfaran per anticipat.

Reclamacions

L'usuari pot formular les reclamacions directament al prestador del servei, verbalment o per escrit. De tota manera, és recomanable que ho faci per escrit.

Si la reclamació es fa per escrit, s'entén que és desestimada si el prestador del servei no resol en un termini de quinze dies.

Contra aquesta resolució expressa o presumpta, l'usuari pot reclamar en un termini de quinze dies davant l'alcalde, el qual ha de resoldre en un termini de trenta dies. Si quan han transcorregut trenta dies no hi ha hagut resolució, s'entén que és desestimada.

Si l'Ajuntament és el prestador del servei, les reclamacions es presentaran directament a l'alcalde, el qual ha de resoldre en un termini de trenta dies. Si han transcorregut trenta dies sense que hi hagi hagut resolució, s'entén que és desestimada.

Contra la resolució expressa o tàcita del recurs esmentat, es pot interposar el corresponent recurs contenciós administratiu.

A banda d'això, es pot formular la reclamació corresponent davant dels Serveis Territorials d'Indústria i Energia de la Generalitat de Catalunya.

Tot i així, cal entendre modificades les disposicions assenyalades, ja que l'usuari pot formular la seva reclamació davant la Junta Arbitral de Consum de Catalunya o davant la Junta Arbitral Municipal de Consum de la localitat que correspongui al lloc del subministrament. Fins ara hi ha constància que Societat General d'Aigües de Barcelona, SA, que és l'entitat subministradora dels municipis compresos dins l'àrea metropolitana de Barcelona, està sotmesa al sistema arbitral.

Responsabilitats

IEn el cas d'una avaria, recordeu que la companyia respon de les reparacions fins a l'entrada a l'immoble. Per contra, de l'immoble fins a l'entrada de l'habitatge, en respon el propietari de l'immoble o les comunitats de propietaris. Pel que fa a les avaries dins l'habitatge, és el mateix usuari el responsable de reparar-les.

Recomanacions a l'usuari

1.- Guardeu els rebuts com a mínim cinc anys.

2.- Recordeu que el comptador ha d'estar homologat pel Departament d'Indústria i Energia. Si el comptador no funciona bé, adreceu-vos als Serveis Territorials d'Indústria i Energia de la Generalitat.

3.- Si us tallen el subministrament d'aigua, us ho han de comunicar prèviament.

4.- Si teniu un sanitari que perd aigua continuadament o una aixeta que no tanca del tot, feu-ho reparar perquè la pèrdua continuada es reflecteix en els metres cúbics consumits que marca el comptador i, per tant, la quantitat de pessetes que s'han de pagar pot augmentar considerablement.

5.- Si sentiu un soroll seguit, comproveu que no teniu cap fuita interna. D'aquesta manera, us evitareu molèsties i sorpreses en el rebut de l'aigua.

6.- Si us heu d'absentar del vostre habitatge durant un període de temps llarg, us aconsellem que tanqueu l'aixeta general de pas de l'aigua.

7.- Recordeu que el prestador del servei no es fa responsable de la fuita d'aigua de la instal× lació que va des del comptador fins a l'interior de l'habitatge.

8.- Recordeu que les avaries de les instal× lacions i de les derivacions que parteixin de la clau de pas han de ser reparades a compte i a càrrec del propietari o de l'usuari. En aquests casos, són els instal× ladors autoritzats els que s'han d'ocupar de les reparacions.

9.- Recordeu també que les intal× lacions interiors, llevat de les de la col.locació del comptador i de les seves claus, han de ser realitzades per un instal.lador aliè al prestador del servei, però autoritzat per l'organisme administratiu que correspongui, d'acord amb les normes bàsiques per a les instal.lacions interiors de subministrament d'aigua.

10.- En principi i si no hi ha un pacte contrari --documentat en la corresponent pòlissa de contractació del servei--, la
instal× lació interior i el comptador són responsabilitat de l'usuari, que té l'obligació de la conservar-los i custodiar-los, i també de facilitar als empleats l'accés al comptador i a la instal.lació interior.


11.- Si l'immoble que ocupeu és urbà i hi ha una zona enjardinada, no podeu emprar l'aigua contractada per l'immoble (subministrament domèstic) per irrigar-la. Aquesta utilització del subministrament ha de ser objecte d'un contracte especial.

12.- Recordeu que les despeses que origini la suspensió del subministrament i la seva reconnexió van a càrrec de l'usuari, sempre que sigui responsable de la suspensió per incompliment del contracte i s'hagi seguit correctament el procediment establert respecte al tall de subministrament.

13.- Per evitar l'aplicació de la lectura estimada en la facturació del subministrament, caldrà que comuniqueu a la companyia subministradora la lectura real del comptador pels mitjans que posi al vostre abast (per via telèfonica deixant un missatge en un contestador o per mitjà dels impresos que es deixen a l'habitatge omplerts i retornats).

14.- Si heu de reclamar per l'import del rebut o per altres irregularitats, poseu-vos en contacte amb el servei d'atenció al client de la companyia subministradora del servei. Si no esteu d'acord amb la solució que us ofereix l'empresa prestadora del servei, comuniqueu-ho als Serveis Territorials d'Indústria i Energia de la Generalitat. En última instància, podeu recórrer a la via judicial o a la via arbitral, si l'empresa subministradora s'ha sotmès al sistema arbitral de consum (com és el cas de la Societat General d'Aigües de Barcelona, SA).

15.- Abans de fer tots aquests passos, també podeu informar-vos en una Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) o en una associació de consumidors.



Informació Complementaria/Observacions:


Informació de Control i Gestió de Fitxes:

Fitxa Creada el 16/11/98 Actualitzada per ultima vegada el




Data de realització: | Data de la darrera actualització: 11/23/1998


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300