Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Guia del consumidor: Residències i cases de camp


Camí de tornada


Menú principal



Guia del consumidor: Residències i cases de camp

 Residències cases de camp

Legislació vigent

— Decret 53/1994, de 8 de febrer, sobre el règim de preus, reserves i serveis complementaris en establiments d'allotjament turístic. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 23 de març de 1994. Núm. 1876.

— Correcció d'errades del Decret 53/1994, de 8 de febrer, sobre el règim de preus, reserves i serveis complementaris en establiments d'allotjament turístic. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 3 de juny de 1994. Núm. 1904.

— Decret 214/1995, de 27 de juny, pel qual es regula la modalitat d'allotjament turístic anomenada residència casa de pagès. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 7 d’agost de 1995. Núm. 2085.

Grups i conceptes

Les residències cases de pagès, es poden classificar en tres grups:

A. Masia.

B. Casa de poble.


C. Allotjament rural independent.


A. S'entén per «masia» l'edificació aïllada que es destina a la prestació del servei d'allotjament i, com a mínim, esmorzar, d'acord amb els requisits següents:

1. Estar situada en el medi rural, fora del nucli de població, i respectar la tipologia arquitectònica de la zona.

2. Ser l'edificació anterior a l'any 1950.


3. Trobar-se en el si d'una explotació agrícola, ramadera o forestal i que aquestes activitats coexisteixin amb l'activitat turística.


4. Que el titular de l'allotjament turístic visqui a la mateixa finca i obtingui part de les seves rendes de l'activitat agrària, ramadera o forestal.


B. S'entén per «casa de poble» l'habitatge unifamiliar que es destina a la prestació del servei d'allotjament i, com a mínim, esmorzar, d'acord amb els requisits següents:

1. Estar situada en nuclis de població de menys de 1.000 habitants i respectar la tipologia arquitectònica de la zona.
2. Ser l'edificació anterior a l'any 1950.


3. Que el titular de l'allotjament turístic visqui a la mateixa finca i obtingui part de les seves rendes de l'activitat agrària, ramadera o forestal.


En queda exclòs l'allotjament en pisos, considerats habitatges independents en un edifici de diverses plantes, en règim de propietat horitzontal.

C. S'entén per «allotjament rural independent» la unitat integrada en una edificació preexistent, bé aïllada o bé en nuclis de població de menys de 1.000 habitants, que disposi, com a mínim, de cuina, saló menjador, un o més dormitoris i un o més banys, d'acord amb els requisits següents:

1. Estar situat en el medi rural i respectar la tipologia arquitectònica de la zona.

2. Ser l'edificació anterior a l'any 1950.


3. Que el titular de l'allotjament turístic visqui en la mateixa comarca.


En queda exclòs l'allotjament en pisos, considerats habitatges independents en un edifici de diverses plantes, en règim de propietat horitzontal.

Requisits tècnics dels establiments

Les masies i cases de poble han de disposar com a mínim, de les instal·lacions i els serveis següents:

a) Aigua potable corrent.

b) Electricitat.


c) Calefacció suficient en totes les habitacions i estances comunes.


d) Mobiliari suficient i en bon estat de conservació, que respecti la tipologia de la zona.


e) Serveis higiènics.


f) Habitacions dormitori.


g) L'alçada mínima en metres de la superfície transitable de totes les estances, llevat del bany, haurà de ser de 2,25 metres. Excepcionalment, els podrà ser atorgada l'autorització tot i que no compleixin l'alçada establerta quan les característiques d'interès històric o arquitectònic de l'edificació així ho aconsellin.


h) Telèfon, en el cas de les masies i les cases de poble, llevat de situacions excepcionals en què es podrà dispensar el compliment d'aquest requisit.


i) Les masies i cases de poble hauran de disposar de menjador amb capacitat màxima coincident amb el nombre de places autoritzat, i sala d'estar per a ús exclusiu dels hostes.


Els allotjaments rurals independents, a més dels requisits tècnics abans assenyalats pel que fa a les masies i les cases de poble, han de complir els següents:

a) La superfície útil mínima de la sala d'estar menjador serà de 14 metres quadrats.

b) La cuina ha de disposar com a mínim de dos focs, aigüera, elements auxiliars, paraments i utensilis necessaris per a la preparació d'aliments, llenceria, frigorífic d'una capacitat mínima de 145 litres i campana amb extracció mecànica de fums i ventilació suficient.


c) La superfície útil mínima del bany serà de 2,5 metres quadrats.


Les masies i les cases de poble han d'oferir una capacitat mínima de tres habitacions dormitori i cinc places, i una capacitat màxima de quinze places, distribuïdes en habitacions d'una, dues, tres o quatre places.

Els allotjaments rurals independents han de tenir una capacitat mínima de quatre places i una capacitat màxima de quinze. Han de comptar, com a mínim, amb una habitació dormitori de dues places; la resta d'habitacions dormitori no poden ser en cap cas de més de tres places.

Placa distintiu

Les masies, cases de poble i allotjaments rurals independents han d'estar degudament senyalitzats amb la placa o distintiu d'identificació que ha d'estar situada al costat de la porta d'accés de l'indicat allotjament.

Serveis complementaris

Els titulars de les masies i dels allotjaments rurals independents en edificacions aïllades en el si d'una explotació agrícola, ramadera o forestal han de facilitar la possibilitat de visitar l'explotació. Els titulars de les cases de poble i dels allotjaments rurals independents dins un nucli de població poden oferir aquest servei complementari de manera optativa.

En la mesura de les seves possibilitats, els titulars de les residències cases de pagès posaran a disposició dels clients les informacions relatives a recursos turístics de la zona i contribuiran a fer-los conèixer les normes de respecte i conservació de l'entorn natural i rural.

Els serveis de menjar, si n'hi ha, aniran adreçats exclusivament als clients de les residències cases de pagès. La seva prestació a persones alienes a l'allotjament serà considerada com a exercici clandestí de l'activitat de restauració.

Publicitat

A la publicitat i documentació d'aquest tipus d'establiments d'allotjament turístic s'ha d'indicar:

— el nom,


— el grup, i


— la categoria de l'establiment, d'acord amb la classificació atorgada per l'organisme competent.


La publicitat per qualsevol mitjà de comunicació que efectuïn aquests establiments, dels serveis i preus que ofereixen, de la seva ubicació i d'altres característiques, s'han d'ajustar a la realitat i no poden induir a error o confusió.

Preus

A. PUBLICITAT DELS PREUS:

Els preus de tots els serveis que ofereixin aquests tipus d'establiments d'allotjament turístic han de gaudir de la màxima publicitat en els llocs on es prestin.

En tot cas, a la recepció de l'establiment s'han d'exposar de manera visible i permetent-ne a l'usuari la lectura de forma clara —redactats almenys en català—, i figurant de forma independent el preu de cadascuna de les unitats d'allotjament i cadascun dels serveis oferts.

El Departament del Comerç, Consum i Turisme —a fi de donar publicitat dels preus esmentats— publicarà anualment una guia amb els preus de les unitats d'allotjament i serveis complementaris corresponents a l'any natural.

Els titulars de l'explotació dels establiments han de comunicar als serveis territorials corresponents del Departament si els preus que aplicaran són orientadors o bé màxims fins la publicació de la guia següent. A la guia es farà constar qualsevol de les alternatives escollides.

En cap cas, els establiments no poden cobrar als seus clients preus superiors als que tinguin exposats al públic, tenint en compte que si hi hagués cap contradicció en la seva publicitat, s'aplicarà el preu inferior.

B. APLICACIÓ DE PREUS:

Els preus tenen la consideració de globals. En tot cas, cal indicar únicament si l'IVA hi és inclòs o es cobrarà a part.

C. NOTIFICACIÓ DELS PREUS:

L'establiment resta obligat a informar el client —abans de la seva admissió— dels preus que corresponen als serveis que ha sol·licitat inicialment, mitjançant el lliurament d'un full, on constarà, redactat almenys en català:

a) Nom, grup i categoria de l'establiment.

b) Número o identificació de la unitat d'allotjament.


c) Preu de la unitat d'allotjament.


d) Data d'entrada i de sortida.


Aquest full, signat pel client, té valor de prova a efectes administratius, i la seva còpia s'ha de conservar a l'establiment a disposició dels inspectors del Departament de Comerç, Consum i Turisme durant el termini de sis mesos.

No cal lliurar el full esmentat quan el client hagi contractat la unitat d'allotjament per mitjà d'una agència de viatges o empresa, amb confirmació escrita.

D. MANTENIMENT DEL PREU:

En cas que un client contracti una unitat d'allotjament turístic per a una estada de mes d'un dia de durada, l'establiment pot cobrar, com a màxim, el preu que figuri en el full de notificació abans indicat, encara que durant l'estada esmentada fossin augmentats els preus dels serveis o de la unitat d'allotjament que ocupi.

Preus de les habitacions

El règim de preus i reserves pel que fa a les residències cases de camp és el següent:

La jornada acabarà a les 12 hores. En cap cas no es podrà exigir al client l'abandonament de la unitat d'allotjament abans d'aquesta hora, llevat que hi hagi un pacte contrari.

El client que no abandoni a l'hora esmentada la unitat d'allotjament que ocupa, s'entendrà que allarga la seva estada un dia més.

Preus dels serveis comuns

Les residències cases de pagès no poden cobrar cap quantitat als seus clients per la utilització dels serveis comuns complementaris de què disposin.

Tenen la consideració de serveis comuns, a aquests efectes:

a) les piscines;

b) els jardins i zones d'esbarjo, així com el mobiliari que l'integra; i

c) l’aparcament a l'aire lliure sense vigilància ni reserva de plaça.

Reserves

A. CONTESTA A LES PETICIONS DE RESERVA:

Aquests establiments d'allotjament turístic han de contestar, de manera que en quedi constància, en el termini màxim de deu dies, les peticions de reserves efectuades pels clients. Si la contesta no es produís en el termini esmentat, s'entén que la reserva no ha estat acceptada.

B. RESERVES D'UNITATS D'ALLOTJAMENT CONCRETES:

Quan els clients hagin obtingut confirmació de reserva d'unitats d'allotjament determinades, amb l'especificació del número o ubicació, els titulars dels establiments han de posar-les a disposició d'aquests en la data convinguda.

Si la reserva fos per unitats d'allotjament indeterminades, s'haurà de posar a disposició dels clients aquelles que compleixin les característiques pactades.

C. MANTENIMENT DEL PREU PACTAT EN LA RESERVA:

Quan el client tingui confirmada la reserva, la titularitat de l'establiment d'allotjament turístic ha de respectar el preu acordat, sense que en cap cas es pugui incrementar.

D. MANTENIMENT DE LA RESERVA:

Quan els titulars dels establiments hagin confirmat la reserva sense exigència de cap paga i senyal, estan obligats a mantenir-la fins a les 20 hores del dia assenyalat per a l'ocupació.

Si el client ha abonat la paga i senyal, la reserva es mantindrà sense cap límit horari per al nombre de dies que cobreixi aquesta.

Facturació

A. ABONAMENT:

Els clients tenen l'obligació d'abonar els preus dels serveis prestats en el mateix establiment i en el moment de ser presentada per al cobrament la factura corresponent.

En el supòsit que hagi finalitzat el període d'allotjament pactat o que la factura no sigui abonada, el titular de l'establiment podrà disposar de la unitat d'allotjament. En aquest cas, si en aquesta es trobessin les pertinences del client, es retiraran de la unitat, una vegada fet l’inventari i signat per dos testimonis.

B. REQUISITS:

La factura haurà de contenir, redactada almenys en català, de manera clara i específica, ja sigui nominalment o en clau, i desglossats per dies i conceptes, els diversos serveis prestats per l'establiment d'allotjament turístic.

C. DADES:

En les factures que expedeixin els establiments a tots els seus clients, hi haurà de constar, com a mínim, juntament amb el nom del client, la identificació de l'habitació utilitzada, el nombre de persones allotjades i les dates d'entrada i de sortida d'aquestes.

Servei telefònic

El personal encarregat del servei telefònic ha de posar en coneixement dels clients, al més aviat possible, els missatges, les trucades o els encàrrec que rebin per a ells.

El responsable de l'allotjament turístic, a petició del client, ha de lliurar un document que justifiqui la data, l'hora i la destinació de la trucada telefònica, la durada i l'import.

En tot cas, el client ha de tenir coneixement de la possibilitat de sol·licitar el document de justificació esmentat.

Estat general de les instal.lacions

El mobiliari, les instal·lacions i altres elements de l'establiment d'allotjament turístic, així com els serveis en general, inclosos els menjars, si escau, hauran de mantenir-se en tot moment d'acord amb la categoria que tinguin atorgada.

Els establiments han de tenir cura del perfecte estat de conservació i neteja de totes les seves dependències i instal·lacions i dels serveis que ofereixin.

L'incompliment del que s’assenyala en els apartats anteriors pot donar lloc, amb la incoació prèvia d'un expedient administratiu, a la revisió de la categoria atorgada per l'òrgan competent, sens perjudici de les responsabilitats administratives que puguin ser imputades.

Zones destinades als no fumadors

En les zones i els salons d'ús comú —quan així ho permeti la normativa vigent—, es reservarà la part més pròxima a les finestres per a la ubicació dels usuaris no fumadors.

Amb aquesta finalitat, s'assenyalaran degudament les zones reservades per als no fumadors.

Reclamacions

En cas d'irregularitat, cal que posi el fet en coneixement de l'establiment residència casa de camp.
En cas que aquest no satisfaci la reclamació com vostè cregui convenient, pot demanar el full de reclamacions que aquests establiments resten obligats a tenir a disposició dels clients, i també tenen l'obligació
d'anunciar-ho de manera visible a la recepció, d'acord amb el que estableix el Decret 171/1991, de 16 de juliol.Els serveis territorials de Turisme de la Generalitat són competents per conèixer de les seves reclamacions.


Per descomptat, també pot adreçar-se a una oficina municipal d’informació al consumidor (OMIC) o associació de consumidors per a trameti la dita reclamació.

Recomanacions a l'usuari

1a. Recordi que el preu de les habitacions es compta per dies o jornades, d'acord amb el nombre de pernoctacions, i que la jornada, a efectes d'ocupació de l'habitació, acaba a les 12 hores.

Si vostè no l'abandona a l'hora esmentada, s'entén que allarga la seva estada un dia més.

2a. Recordi que no poden cobrar-li cap quantitat per la utilització dels serveis comuns complementaris de què disposin (com ara les piscines, jardins i zones d'esbarjo, així com el mobiliari que l'integra, i aparcaments a l'aire lliure).

3a. Recordi que poden exigir-li —quan efectuï la reserva— un avançament de part de l’import, que s'estendrà a compte de l'import resultant dels serveis prestats.
L'avançament del preu té un límits percentuals en relació amb els dies i preu total de l'estada reservada.

4a. L'anul·lació de la reserva durant dels quinze dies anteriors a la data d'ocupació de l'habitació podrà comportar que vostè perdi la quantitat lliurada a compte, que quedarà a disposició de l'establiment. En cas contrari, la hi han de retornar a vostè.

5a. Recordi que si vostè abandona l'habitació abans de la data fins a la qual la tenia reservada, li poden demanar, com a màxim, el 40% del preu total dels serveis que restin per utilitzar.

6a. Recordi que si l'establiment ha confirmat la reserva sense exigir-li cap paga i senyal, restarà obligat a mantenir-la fins a les 20 hores del dia assenyalat, llevat que hi hagi un pacte contrari.
Si vostè ha abonat la paga i senyal, l'establiment resta obligat a mantenir la reserva sense cap límit horari durant tots els dies coberts per aquesta.
Quan la reserva hagi estat efectuada per grups o contingents turístics i hagi estat abonada en la seva totalitat, l'establiment resta obligat a mantenir-la vigent sense cap límit horari. En cas contrari, es mantindrà fins a les 20 hores del dia previst d'arribada.
Quan la reserva s'efectuï per mitjà d'una agència de viatges i l'hoteler hagi confirmat la reserva, l'establiment resta obligat a mantenir-la vigent sense cap límit horari.


7a. Aquests establiments han de contestar les seves reserves, de manera que en quedi constància, en el termini màxim de deu dies. Si la contesta no es produís en el termini esmentat, s'entén que la reserva no ha estat acceptada.
Òbviament, si vostè ha obtingut confirmació de reserva amb l'especificació del número o ubicació, l'establiment ha de posar-la a la seva disposició en la data convinguda.


Si la reserva fos per unitats d'allotjament indeterminades, haurà de posar a la seva disposició aquelles que compleixin les característiques pactades.

8a. Si vostè té confirmada la reserva, l'establiment ha de respectar el preu acordat, sense que en cap cas es pugui incrementar.

9a. Els preus de tots els serveis que ofereixin aquesta classe d'establiments s'han d'exposar, redactats almenys en català, a la recepció de l'establiment de manera visible i permetent-ne a l'usuari la lectura de forma clara, i figurant de forma independent el preu de cadascuna de les unitats d'allotjament i cadascun dels serveis oferts.

En cap cas, els establiments no poden cobrar als seus clients preus superiors als que tinguin exposats al públic, tenint en compte que si hi hagués cap contradicció en la seva publicitat, s'aplicarà el preu inferior.

10a. Aquests establiments resten obligats a informar-li —abans de l'admissió— dels preus que corresponen als serveis que hagi sol·licitat inicialment, mitjançant el lliurament d'un full on ha de constar —entre altres dades— el número o identificació de la unitat d'allotjament i el seu preu, així com les dates d'entrada i de sortida.
No cal lliurar el full esmentat quan vostè hagi contractat la unitat d'allotjament per mitjà d'una agència de viatges o empresa, amb confirmació escrita.

11a. En cas que vostè contracti una unitat d'allotjament per a una estada de mes d'un dia de durada, l'establiment pot cobrar-li, com a màxim, el preu que figuri en el full de notificació abans indicat, encara que durant l'estada esmentada fossin augmentats els preus dels serveis o de la unitat d'allotjament que ocupi.

12a. Vostè té l'obligació d'abonar els preus dels serveis prestats en el mateix establiment i en el moment que li sigui presentada al cobrament la factura corresponent.
Si finalitzés el període d'allotjament pactat o vostè no abonés la factura, l'establiment pot disposar de la unitat d'allotjament i, si hi hagués pertinences del clients, es retiraran de la unitat, una vegada fet l’inventari i signat per dos testimonis.

13a. La factura ha de contenir, redactats almenys en català, de manera clara i específica —sigui nominalment o en clau—desglossats per dies i conceptes, els diversos serveis prestats per l'establiment. A més, hi ha de constar, com a mínim, juntament amb el nom del client, la identificació de l'habitació utilitzada, el nombre de persones allotjades i les dates d'entrada i de sortida d'aquestes.

14a. El personal encarregat del servei telefònic ha de posar al seu abast —al més aviat possible— els missatges, trucades o encàrrecs que rebin adreçats a vostè.

Si vostè ho demana, l'establiment ha de lliurar-li un document que justifiqui la data, l'hora i la destinació de les trucades telefòniques que vostè hagi fet, així com la durada i l'import.

15a. En cas d'irregularitat, cal que posi el fet en coneixement de l'establiment residència casa de camp. En cas que aquest no satisfaci la reclamació com vostè cregui convenient, pot demanar el full de reclamacions que aquests establiments tenen obligació de tenir a l'abast de públic.
Cal que tingui present que els serveis territorials de Turisme de la Generalitat són els òrgans competents per conèixer de les seves reclamacions en aquesta matèria.
Per descomptat, també pot adreçar-se a una oficina municipal d’informació al consumidor (OMIC) o associació de consumidors per trametre la reclamació.




Data de realització: 11/17/1998 | Data de la darrera actualització: 11/20/1998


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300