Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Centre Obert: Programa d'intervenció a joves i adolescents en risc psico-social


Camí de tornada


Menú principal



Centre Obert: Programa d'intervenció a joves i adolescents en risc psico-social

PROGRAMA D’INTERVENCIÓ A JOVES I
ADOLESCENTS EN RISC PSICO-SOCIAL


1. INTRODUCCIÓ

El Centre Obert és un recurs especialitzat que té com a finalitat atendre les necessitats educatives de joves i adolescents, que per la seva realitat familiar, personal i/o social, es troben en una situació de risc o bé presenten una sèrie de mancances que els dificulta la seva adaptació al seu entorn més immediat (nucli familiar, escola, barri, etc.).

La existència d’un equipament preventiu especialitzat d’atenció als joves incideix en el tractament global del jove, afavorint el desenvolupament integral d’aquests com a persones i el procés de socialització, cobrint aspectes com: manca d’afectivitat, entorn familiar desfavorable i poc estimulador, absentisme escolar i/o desescolarització, manca de recursos personals per a introduir-se en l’entorn comunitari i/o associatiu (participació amb entitats ja existents)…

El Centre Obert no es limita a realitzar un seguiment individualitzat, sinó que treballa la globalitat de les diferents realitats amb les quals interactua el jove quotidianament, per tant, el treball amb tots els àmbits que suposin una referència per l’adolescent, són susceptibles d’intervenció educativa interdisciplinar per part dels professionals responsables del servei.

Com que entenem que aquest servei és un recurs de l’Atenció Primària cal que estigui obert a les propostes dels professionals i donar resposta a les necessitats que es detectin mitjançant l’elaboració de programes específics per a abordar-les.


2. DESCRIPCIÓ DEL SERVEI

Definició: Recurs de l’Atenció Primària que s’adreça a joves en risc social, per a realitzar tasques preventives, de promoció de la persona i compensatòries.

Destinataris: Alumnes de 14-16 anys (o ocasionalment fins a 18 anys) amb problemes sòciofamiliars que afecten al seu desenvolupament psíquic, afectiu i de relació social, i escolars que estan en seguiment per part de Serveis Socials d’Atenció Primària.

Nombre de participants: La ràtio hauria de ser 1/7, unes 14 places, tenint en compte edats i problemàtiques que presenten.

Temporalitat: De l’1 de març de 2000 a 28 de febrer de 2001.

Espai físic: Dependències de l’Escola Carles Faust i/o dependències del Centre Juvenil, o nous espais que el municipi posi a disposició.

Personal: 2 Educadors Social.

Dedicació: 75 hores mínimes setmanals d’educadors socials.


3. CAMPS D’ACTUACIÓ

A) Atenció directa:

- Intervenció individual
- Intervenció grupal: * Activitats de grup
                      * Dinàmiques de grup
                      * Intervenció amb els pares i mares

B) Coordinacions:

- Nivell intern: * Educadors del Centre Obert
                  * Professionals de l’EBASP
                  * Comissió de valoració

- Nivell extern: * IES del municipi de Blanes
                  * Altres institucions

C) Organització i gestió de la programació:

- Recerca de recursos.
- Preparació d’activitats programades. Dinàmiques de grup i d’altres activitats psicoeducatives de suport.

D) Documentació i avaluació:

- Elaboració del PEI partint de la informació i les propostes dels professionals de l’EBASP tenint en compte les variables de cada cas i de les deteccions efectuades pels professionals del Centre Obert.
- Registre del funcionament de les activitats.
- Preparació i execució de les dinàmiques de grup.
- Avaluació trimestral del funcionament.
- Nous replantejaments de la programació si es creu adient i noves propostes.


4. OBJECTIUS

Objectius Generals:

- Donar suport als professionals de l’Atenció Primària a nivell de detecció de possibles problemàtiques i necessitats que presenten els casos treballats al recurs. Proposta de possibles derivacions a altres recursos.
- Dissenyar programes d’actuació per abordar necessitats concretes que es detectin des de l’Atenció Primària.
- Portar a terme una tasca preventiva i/o reconduir les situacions de risc que viu el jove.
- Desenvolupar les capacitats personals i/o socio-educatives dels joves que l’entorn familiar i social no potencien.
- Potenciar la xarxa comunitària com a element normalitzador.


Objectius Específics:

A nivell individual
- Fomentar l’adquisició d’hàbits i actituds positives en la vida quotidiana.
- Incidir en les problemàtiques individuals dels joves mitjançant les activitats realitzades partint dels plans individuals de treball.
- Detectar les motivacions, aptituds, dificultats que presenten el joves per tal de reconduir-les i donar les opcions i/o alternatives que responguin als seus interessos i capacitats.
    A nivell familiar
- Incidir en la implicació dels pares vers les necessitats dels seus fills/es.
- Realitzar seguiment d’acords presos amb les famílies
- Oferir pautes d’actuació vers el seu fill/a.
      A nivell comunitari
- Promoure la relació i la participació de l’entorn comunitari.
- Integrar els participants del servei a recursos normalitzats de l’entorn municipal.


5. METODOLOGIA

Detecció: La detecció es farà mitjançant les derivacions de l’Atenció Primària i els seguiments dels Educadors en els IES.

Derivació: Es realitzarà a través de l’avaluació de la Comissió de valoració que està formada per: EAP, representant de l’IES, UBASP, Tutor de l’UAC.

Una vegada realitzada la derivació s’ha de dissenyar un itinerari individualitzat inicial que reculli els principals objectius a treballar i on quedin reflectides les necessitats del participant. Aquests permetran establir els objectius a curt i llarg termini, així com avaluar la incidència de la intervenció i evolució del cas.

Entrada del cas: S’establirà un protocol d’accés que s’iniciarà amb una entrevista amb la família i el jove on es formalitzarà la inscripció i es pactaran uns compromisos per ambdues parts.



6. INTERVENCIÓ I SEGUIMENT

Seguiment d’alumnes d’ESO: Treball interdisciplinari (professionals dels IES, UBASP i Centre Obert) on s’acordarà una mateixa línia d’intervenció en cada àmbit on hi assisteix l’alumne. Des del Centre Obert es realitzarà un treball directe a diferents nivells (individual, familiar i grupal) per tal de donar un tractament global a les necessitats que presenti el jove.

Intervenció grupal: Es treballarà amb dos grups diferenciats per edats, amb un nivell d’actuació d’acord amb els recursos disponibles. El treball grupal tindrà com a objectiu fonamental el treball d’hàbits bàsics:

- Hàbits relacionats i de convivència
- Habilitats socials

La metodologia emprada serà generalment la de dinàmiques de grup on es potenciï les capacitats individuals de cada participant.

La separació per franja d’edats és per a orientar el treball en activitats adequades al grup. En els casos en què es valori necessari es podrà incloure el participant en un altre grup d’edat (valorar les característiques i necessitats individuals i del grup).L’assistència del jove s’establirà segons les necessitats i/o els pactes als quals s’arribi amb la família i el/la participant.

Intervenció individual dins el Centre Obert: És un altre nivell d’intervenció que té coma objectiu treballar aspectes que no es poden tractar a nivell grupal:

- Aspectes familiars i personals del jove.
- Aspectes puntuals que s’hagin de parlar amb el jove –de dinàmica interna o externa al centre- relacionats bàsicament amb el seguiment individual.
- Treballar els aspectes que provoquen les possibles conductes conflictives que presentin a diferents nivells: afectivitat: llindar de frustració, manca de límits, pautes de valors, estratègies relacionals i de convivència.



Data de realització: 09/19/1996 | Data de la darrera actualització: 02/02/2000


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300