Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Guia del consumidor: Cafeteries, bars i restaurants


Camí de tornada


Menú principal



Guia del consumidor: Cafeteries, bars i restaurants

Cafeteries, bars i restaurants

Legislació vigent

ESTAT:

- Ordre de 17 de març de 1965. Restaurants. Ordenació turística. Publicada al Boletín Oficial del Estado de 29.03.65.

- R.Decret 1634/83, de 15 de juny. Hostaleria, cafès, bars i similars. Ordenació dels establiments hotelers. Publicat al Boletín Oficial del Estado de 17.06.83. Núm. 144.

- R.Decret 2817/83, de 13 d'octubre. Menjadors. Reglamentació tecnicosanitària dels col·lectius. Publicat al Boletín Oficial del Estado de 11.11.83. Núm. 270. Correcció d'errades al BOE el 02.12.83. Núm. 288.

- R.Decret 1333/84, de 6 de juny. Menjadors. Modifica la Reglamentació tecnicosanitària dels col·lectius. Publicat al Boletín Oficial del Estado de 13.07.84. Núm. 167.

GENERALITAT DE CATALUNYA:

- Ordre 3 d'octubre de 1991, per la qual es fa la descripció tècnica de les plaques d'identificació dels establiments de restauració per a la seva homologació. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya de 30.10.91. Núm. 1.512.

- Decret 317/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableixen normes sobre l'ordenació i la classificació dels establiments de restauració. Publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya de 09.12.94. Núm. 1.983.

Conceptes

ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ: Són aquells establiments oberts al públic, que es dediquen com a activitat principal a subministrar d’una manera habitual, en canvi d'un preu, menjars i begudes per consumir en el mateix lloc.

Resten exclosos dins d'aquest concepte, com també de l'àmbit d'aplicació d'aquesta normativa:

a).- Els menjadors universitaris, els escolars i els menjadors per als treballadors d'una empresa, sempre que no estiguin oberts al públic amb caràcter general, i tots aquells serveis de restauració d'entitats, clubs o associacions prestats únicament per als seus membres.

b).- Els serveis de menjars i begudes que faciliten els menjadors dels establiments d'allotjament turístic.

Classificació

Hi ha tres grups d'establiments de restauració:

1.-RESTAURANT: Establiment que disposa de cuina i servei de menjador a fi i efecte d’ oferir al públic, mitjançant preu, àpats per ser consumits en el mateix local.

En el desenvolupament de la seva activitat, els restaurants serviran bàsicament dinars i sopars.

2.-BAR: Establiment que disposa de barra i que també pot disposar de servei de taula, a fi i efecte d’ oferir al públic, mitjançant preu, begudes acompanyades o no de tapes i entrepans.

3.-RESTAURANT-BAR: Establiment obert al públic que ofereix mitjançant preu, els serveis de restaurant i de bar.

Identificació dels diferents tipus d'establiments

Tots els establiments resten obligats a exhibir una placa d'identificació, a l’efecte d'informació, per ésser distingits del grup i la categoria a què pertanyen.

- Una R blanca sobre fons blau pantone 300-C, en el cas dels restaurants.

- Una B blanca sobre fons blau pantone 300-C, en el cas dels bars.

- Una R i una B blanques sobre fons blau pantone 300-C, en el cas dels restaurants-bar.

- Placa de color verd pantone 347-C, en el cas d'establiments que disposin dels serveis esmentats amb caràcter complementari.

Les plaques d'identificació han d'ésser homologades i han d'incloure el número de registre de l'establiment i el codi d'identificació fiscal.

Requisits

A.- Requisits per a l'obertura d'aquests establiments:

El Servei Territorial del Departament de Comerç, Consum i Turisme –quan concedeixi l'autorització turística d'un restaurant o d'un restaurant-bar– és qui classifica l'establiment de restauració en el grup i en la categoria que li pertoca.

Tanmateix, per tal d'obtenir l'autorització d'obertura, cal presentar davant el Servei Territorial corresponent la documentació següent:

a.- Imprès de la sol·licitud, segons model oficial, omplerta com cal.

b.- Còpia del NIF.


c.- Alta de l'IAE.


d.- Si es tracta de persones jurídiques còpia notarial simple de l'escriptura de constitució de la societat i podrrs del sol.licitant, posat cas que no es dedueixi clarament de l'escriptura social.


e.- El projecte tècnic de l'establiment visat com cal pel Col·legi Oficial corresponent o un plànol a escala 1/100 en què s'indiqui fidelment el nom i la destinació de cadascun dels espais en la seva superfície i la capacitat del menjador en nombre de places.

f.- Llicència municipal d'obertura.


Els bars no necessiten aquesta autorització turística, si bé estan obligats a sol·licitar davant dels Serveis Territorials del Departament, després de l’aportació de la llicència municipal i de l'IAE, la inscripció en el Registre d'empreses i activitats turístiques i a obtenir-ne el full de reclamació i la placa.

El nombre màxim de places dels restaurants i restaurants-bar és el resultant de dividir la superfície del menjador o de la sala destinada a aquesta finalitat per 1,5.

Posat cas que l'establiment vulgui modificar la seva capacitat, les instal·lacions o els serveis, la sol·licitud d'autorització per aquesta modificació s'ha de presentar davant el Servei Territorial del Departament de Comerç, Consum i Turisme adjuntant-hi la documentació relativa al projecte del qual es tracti.

Posat cas que l'establiment vulgui canviar de titularitat, s'ha de comunicar al Servei Territorial corresponent amb la documentació que acrediti la personalitat del nou titular i la titularitat de l'establiment.

B.- Requisits d'ordre general:

PREUS:

Els restaurants i els restaurants-bar resten obligats a exhibir, almenys en català, en un lloc visible –tant a l’interior com a l'exterior de l'establiment– una llista de preus dels serveis que ofereixen.

Tanmateix, els bars únicament els han d'exhibir a l'interior de l'establiment, de manera visible.

Els preus seran globals, especificant si s'hi inclou l'impost corresponent o es cobra a part.

No es podran cobrar conceptes com ara reserva, coberts, taula o similars.

Els restaurants i restaurants-bar resten obligats a expedir factures dels àpats, on es farà constar d’una manera clara tots i cada un dels conceptes, amb els seus respectius preus, per separat i en escriptura intel·ligible per al client, sense que es puguin cobrar altres serveis o conceptes no sol·licitats.

Quant als bars, tan sols resten obligats a expedir un tiquet.

Pel que fa a les factures dels menús, se n'ha de consignar només la identificació i el preu global.

Els preus són lliures, en tot cas.

FULLS DE RECLAMACIÓ:

Tots els establiments de restauració estan obligats a disposar de fulls de reclamacions a disposició dels clients, i a informar-ne sobre l'existència d’una manera visible a l'interior de l'establiment.

CARTES DE SERVEIS I MENÚS DELS RESTAURANTS I RESTAURANTS-BAR:

Tots els restaurants i restaurants-bar han d'oferir al públic les cartes de plats i de vins amb els seus preus, com a mínim, en català.

S'entén per carta de plats i carta de vins les relacions de menjars i begudes, respectivament, que ofereixen aquests establiments.

La carta de plats i la de vins es presentarà al client en el moment d'oferir-li els serveis.

Els restaurants i restaurants-bar, en cas d'oferir al públic un menú, hi han d'incloure sota un preu global el pa, una beguda i les postres.

El client que sol·liciti un menú està obligat al pagament íntegre del preu establert encara que renunciï a consumir-ne alguns dels components.

CONSERVACIÓ DELS LOCALS

Els establiments de restauració han de mantenir els seus locals i serveis en perfectes condicions higièniques i de conservació.

SUPRESSIÓ DE BARRERES ARQUITECTÒNIQUES:

Els establiments de restauració de nova creació, amb capacitat superior a 50 places, pel que fa al disseny del mobiliari, distribució d'espais, situació i característiques dels accessos i serveis higiènics, han de complir el que estableix la normativa vigent de la Generalitat de Catalunya sobre supressió de barreres arquitectòniques, en particular la Llei 20/1991 i el Decret 100/1984.

No obstant això, quan es tracti d'edificis existents que per les seves característiques requereixin per a la seva adaptació mitjans tècnics o econòmics desproporcionats, els delegats territorials podran, després de l’informe del Consell per a la promoció de l'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques, tenir la possibilitat d'eximir-los d'aquest compliment.

S'entén que les obres exigeixen mitjans tècnics o econòmics desproporcionats quan el pressupost per fer l'adaptació corresponent superi en un 50% el preu total de les obres a dur a terme per fer el local practicable. En el projecte previ caldrà justificar-hi la diferència del cost.

Reclamacions

En cas d'irregularitat, de manera que no es compleixin algun dels requisits establerts, cal que posi el fet en coneixement del propietari o l’encarregat de l'establiment.

En cas de no arribar a un acord, es podrà iniciar una reclamació, mitjançant la denúncia corresponent davant dels órgans competents en matèria de consum.

Tanmateix és recomanable, per a una millor resolució de la reclamació procedir segons els tràmits següents:

- Sol·licitar el Full de reclamacions que tots aquest establiments han de tenir a l'abast del públic, i que no es poden negar a facilitar. Omplir les dades que s'hi demanin. Remeteu-ne l'original a l'autoritat competent en matèria de consum.

Per ventura, en determinades ocasions, sempre a criteri del consumidor, ens podem adreçar a:

- El gremi del sector (posat cas que l'establiment sigui agremiat), perquè dugui a terme una mediació, per resoldre el problema d’una manera amistosa.

- Una Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) o Associació de Consumidors, perquè dugui a terme la mediació o trameti la denúncia corresponent davant de l'òrgan administratiu competent.


Responsabilitats

Els propietaris o encarregats d'aquests establiments són responsables de l’incompliment del que estableix aquest Decret. Per tant, han d'adoptar les mesures oportunes perquè els locals, els estris i el parament estiguin en les condicions higienicosanitàries exigides.

La responsabilitat sobre els productes envasats i mantinguts en condicions de conservació adequades correspon al fabricant.

La responsabilitat sobre els productes no envasats o en envasos oberts correspon al tenidor del producte.

La responsabilitat per la conservació inadequada de productes, envasats o no, o l'incompliment de les instruccions de conservació de l'etiquetatge, correspon al tenidor dels productes.

Recomanacions a l'usuari

1.- Comproveu que la placa d'identificació de l'establiment exhibida a l'exterior del local coincideix amb el tipus d'activitat que realitza.

2.- Recordeu que els restaurants i els restaurants-bar resten obligats a exhibir, almenys en català, en un lloc visible –tant a l’interior com a l'exterior de l'establiment–, la llista de preus dels serveis que ofereixen. Els bars únicament l'han d'exhibir a l'interior de l'establiment, d’una manera visible.

3.- Recordeu que els restaurants i restaurants-bar resten obligats a expedir factures dels àpats, on es farà constar d’una manera clara tots i cada un dels conceptes, amb els seus respectius preus, per separat i en escriptura intel·ligible per al client, sense que es puguin cobrar altres serveis o conceptes no sol·licitats. Quant als bars, tan sols resten obligats a expedir un tiquet.

4.- Recordeu que tots els Restaurants i restaurants-bar han d'oferir al públic les cartes de plats i de vins amb els seus preus, com a mínim, en català.

5.- Si escau, podeu escollir el "plat del dia" o menú. Exigeix menys temps de preparació i probablement és menys car.

6.- Recordeu que quan els restaurants i restaurants-bar cas ofereixin al públic un menú, aquest ha d'incloure sota un preu global el pa, una beguda i les postres.

7.- Recordeu que si sol·liciteu un menú està obligat al pagament íntegre del preu establert encara que renuncieu a consumir-ne alguns dels components.

8.- Cal exigir que els productes fabricats i presentats en envasos tancats siguin oberts en la vostra presència, per tal d'esbrinar qualsevol possible responsabilitat sobre la conservació i l’etiquetatge del producte.

9.- Recordeu que la factura és indispensable per a qualsevol reclamació.

10.- Recordeu que els preus dels productes servits en aquests establiments són lliures.

11.- En cas d'irregularitat podreu fer servir els Fulls de reclamacions que aquests establiments han de tenir a disposició de l'usuari.

12.- Si l'establiment de restauració no disposés de Fulls de reclamacions i es negués a facilitar-vos-los, per reeixir en una millor resolució de la seva reclamació, és recomanable que us aculliu a la mediació o al sistema arbitral, mitjançant la corresponent Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) o el Servei Territorial de Comerç, Consum i Turisme de la Generalitat de Catalunya, com també de les Associacions de Consumidors i Usuaris.

 

Informació Complementaria/Observacions:


Informació de Control i Gestió de Fitxes:

Fitxa Creada el 16/11/98 Actualitzada per ultima vegada el




Data de realització: | Data de la darrera actualització: 11/18/1998


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300