Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Guia del consumidor: Automòbils, tallers de reparació


Camí de tornada


Menú principal



Guia del consumidor: Automòbils, tallers de reparació

 Tallers de reparació de vehicles automòbils

Legislació vigent

GENERALITAT DE CATALUNYA

 - Decret 298/1993, de 8 d'octubre, de modificació del Decret 147/87, de 31 de març, pel qual es regula l'activitat industrial i de prestació de serveis als tallers de reparació de vehicles automòbils i dels seus equips i components.

 ESTAT

 - Reial decret 1457/86, de 10 de gener. Regulació de l'activitat industrial i la prestació de serveis als tallers de reparació de vehicles automòbils i dels seus equips i components. Publicat al Butlletí Oficial de l'Estat el 16.07.86.

Aquest decret és d'aplicació supletòria del Decret 298/1993, de 8 d'octubre.

 Conceptes

 TALLERS DE REPARACIÓ DE VEHICLES AUTOMÒBILS: són els establiments industrials en què es porten a terme operacions adreçades a la restitució de les condicions normals de l'estat i del funcionament de vehicles automòbils o d'equips i components dels vehicles, quan s'hagin manifestat alteracions en les condicions esmentades amb posterioritat a l'acabament de la fabricació.

Classificació

 - Tallers oficials de marca: són els que estan vinculats a empreses fabricants de vehicles automòbils o d'equips o components, nacionals o estrangers.
 - Tallers genèrics o independents: són els que no estan vinculats a cap marca.

Els tallers no classificats com a oficials de marca tenen prohibida, tant a l'exterior com a l'interior del taller, l'exhibició de referències a marques per no induir l'usuari a error o confusió.

 A més, també podem fer una altra classificació segons l'activitat que desenvolupen:

 - Tallers de mecànica: reparacions o substitucions en el sistema mecànic del vehicle.
 - Tallers d'electricitat: reparacions o substitucions en l'equip elèctric del vehicle.
 - Tallers de carrosseries: reparacions o substitucions en elements de carrosseria, guarniments i condicionament interior i exterior del vehicle.
 - Tallers de pintura: treballs de pintura, revestiment i acabat de carrosseries.
 - Tallers especialitzats: treballs limitats a uns tipus de vehicles determinats o a activitats de reparació, substitució o reforma d'equips o sistemes concrets del vehicle. Per exemple, tallers de pneumàtics, tallers de reparació de motocicletes, tallers de reparació de radiadors, tallers de reparació d'equips d'injecció, etc.

Placa distintiu

 Els tallers estan obligats a col.locar a la façana de l'edifici o en un lloc visible des de l'exterior la placa distintiu que els correspongui, perquè se sàpiga els serveis que pot prestar el taller, segons la branca o les branques d'activitat autoritzades pel Departament d'Indústria i Energia (mecànica, carrosseries, etc.).

Informació obligatòria dels tallers de reparació de vehicles automòbils a l'usuari

1. Els preus dels diferents serveis que ofereixin aquests establiments hauran de figurar, de manera visible i almenys en català, en un cartell en què s'especifiquin els preus aplicables per hora de treball i per serveis concrets. També s'hi especificaran els preus d'altres serveis, entre els quals hem de destacar els que es realitzin fora de la jornada laboral de treball del taller, els serveis mòbils propis i les despeses diàries per estada.

Els preus han d'incloure explícitament tota mena d'impostos, càrregues i gravàmens.

La mida de les lletres i dels números expressats en el cartell de preus no podrà ser inferior a 7 mil× límetres.

2. Tots els tallers de reparació d'automòbils estan obligats a exhibir en un lloc perfectament visible un cartell de drets de l'usuari, editat pel Departament d'Indústria i Energia i pel Departament de Comerç, Consum i Turisme de la Generalitat.

3. Tots els tallers de reparació d'automòbils estan obligats a exhibir, almenys en català, de manera perfectament visible des de l'exterior, un cartell informatiu de l'horari de prestació de servei al públic.

4. Els tallers oficials de marca han de tenir a disposició del públic la informació següent:

- Els catàlegs i les tarifes de les peces de recanvi actualitzats.
- Les taules de temps de treball i el seu sistema de valoració en pessetes.

Aquests catàlegs i tarifes hauran d'estar redactats almenys en català.

5. Els tallers no oficials de marca han de tenir a disposició del públic els papers següents:

Albarans i factures acreditatius --almenys en català-- del preu i l'origen de les peces utilitzades en la reparació.

6. En els resguards, pressupostos, factures o qualsevol altra documentació que emetin els tallers, no s'hi podran incloure clàusules que afectin els drets dels usuaris en dimensions inferiors a 1,5 mil.límetres.

7. En els resguards, pressupostos, factures o qualsevol altra documentació que emetin els tallers, no s'hi podran incloure clàusules contràries al que estableix aquest decret.

 Sol.licituds

 Els tallers atendran el públic als seus establiments sempre que les peticions es presentin en l'horari establert. Tindran prioritat els serveis coberts per garantia.

 Els tallers oficials de marca poden no admetre vehicles de marques que no siguin la seva representada.

 Pressupost i resguard

Qualsevol usuari té dret a un pressupost previ per escrit, que tindrà una validesa mínima de dotze dies hàbils.

 En el pressupost hi hauran de figurar les dades següents:

- Número del taller en el Registre Industrial, identificació fiscal i adreça.
- Nom i domicili de l'usuari, i número de DNI o CIF.
- La identificació del vehicle: marca, model, matrícula i número de quilòmetres comptabilitzats.
- Les reparacions que s'han de dur a terme i el preu total desglossat que s'ha de satisfer.
- Data i signatura de qui presta el servei.
- Data prevista de lliurament del vehicle ja reparat.
- Indicació del temps de validesa del pressupost.
- Espai reservat per a la data i la signatura d'acceptació de l'usuari.

Si el pressupost no s'accepta, l'usuari haurà de satisfer l'import dels treballs sol.licitats per diagnosticar l'avaria i per retornar el vehicle a l'estat inicial. Per tant, és un requisit per a l'exigència d'aquest pagament que les tasques que s'hagin de fer i el seu import aproximat s'hagin especificat en el resguard de dipòsit.

 El taller no podrà portar a terme cap servei sense l'autorització de l'usuari, que es farà mitjançant la seva signatura d'acceptació en el pressupost. Per tant, el client es pot negar a pagar qualsevol reparació que es faci sense autorització.

 De tota manera, en aquests casos, o quan l'import de la factura és superior al pressupost, si el client es nega a pagar, el taller pot exercir el dret de retenció (regulat en l'article 1600 del Codi Civil), és a dir, retenir el vehicle fins que el client no aboni la quantitat que deu.

 Si això passa, el client té dues opcions:

 - Abonar la quantitat que li demanin, i fer immediatament la reclamació corresponent davant dels òrgans competents en matèria de consum. Per tant, és imprescindible tenir a l'abast tots els documents de prova necessaris per poder dur a terme aquesta denúncia: pressupost, factura, resguard, etc.

- Consignar davant de notari la quantitat que deu i iniciar la reclamació per via judicial.

 Si durant la reparació del vehicle apareixen avaries o defectes ocults, el taller haurà d'informar al més aviat possible l'usuari, amb l'expressió de l'import; i només amb la prèvia conformitat expressa del client podrà dur a terme la reparació.

 Sempre que el vehicle estigui dipositat al taller, s'haurà de lliurar a l'usuari un resguard de dipòsit.

 Si hi ha pressupost, aquest document, signat pel taller i per l'usuari, farà la funció de resguard de dipòsit.

 En el resguard de dipòsit hi hauran de figurar les dades següents:

- Número del taller en el Registre Industrial, identificació fiscal i adreça.
- Nom i domicili de l'usuari, i número de DNI o CIF.
- La identificació del vehicle: marca, model, matrícula i número de quilòmetres comptabilitzats i motiu del dipòsit.
- Descripció de les reparacions i dels serveis que s'han de dur a terme.
- Data prevista de lliurament del pressupost o del vehicle ja reparat.
- Data i signatura de qui presta el servei.

Tant per recollir el pressupost com per retirar el vehicle és imprescindible presentar el resguard. Si es perd el resguard, l'usuari haurà d'identificar-se.

 Factura

Tots els tallers estan obligats a lliurar al client una factura escrita, signada i segellada, degudament desglossada, en què s'assenyali l'import de cada concepte. En la factura hi hauran de figurar les dades següents:

 - Els càrrecs acreditats.
- Les operacions realitzades.
- Les peces o els elements que s'hagin utilitzat.
- Les hores de treball.

 Es podran cobrar despeses per estada a partir del tercer dia feiner des de la comunicació a l'usuari que el vehicle està reparat o que el pressupost està confeccionat, sempre que l'usuari no s'hagi pronunciat sobre l'acceptació del pressupost o no hagi procedit a retirar el vehicle.

 No obstant això, aquestes despeses d'estada només es podran facturar quan el vehicle es trobi dins el local sota la custòdia del taller i pels dies que excedeixin el termini esmentat, i només en el supòsit que la penalització i el seu import hagin estat fixats i advertits a l'usuari en el resguard de dipòsit corresponent.

 En l'anvers de qualsevol factura s'hi hauran de consignar explícitament les condicions en què la reparació queda garantida.

 Peces de recanvi

 Quan es fa una reparació, tots els elements, les peces o els conjunts que els tallers utilitzen han de ser nous i originals de marca, o bé nous i de marca.

 Excepcionalment, els tallers poden utilitzar peces usades, sempre que es faci en les condicions següents:

- Per raó d'urgència justificada.
- Perquè es tracta de peces que s'han deixat de fabricar.
- Per qualsevol altra raó acceptada per l'usuari.

 Així mateix, és un requisit indispensable per utilitzar peces usades l'autorització per escrit de l'usuari, sempre que el taller també es responsabilitzi, per escrit, del fet que les peces estan en bon estat i ofereixen garanties suficients, i que les peces no específiques permetin una adaptació amb prou garantia en el model del vehicle que es repara.

 En tot cas, després de la reparació, el taller està obligat a presentar i a lliurar al client les peces, els elements o els conjunts que hagin estat substituïts, tret que l'usuari hi renunciï.

 Tots els tallers estan obligats a tenir a disposició del públic una justificació documental que acrediti l'origen i el preu dels recanvis utilitzats en les reparacions.

 Garantia

 Totes les reparacions o instal.lacions tenen un període de garantia mínim de tres mesos o de dos mil quilòmetres, que es compten des de la data que es lliura el vehicle a l'usuari, i que tindrà validesa sempre que el vehicle no sigui manipulat o reparat per tercers o que l'usuari en faci un mal ús.

 Si es tracta de vehicles industrials, la garantia mínima és de quinze dies.

 Aquests terminis de durada de la garantia poden ser més amplis a voluntat del taller que ha portat a terme la reparació.

 Així mateix, si la garantia de les peces de recanvi és superior a la garantia que dóna el taller, per a les peces regirà el període més llarg.

Quan s'utilitzen peces usades, la reparació està garantida en les condicions que han pactat les parts, sempre que s'hagin consignat expressament, tant en el pressupost degudament acceptat per l'usuari com en la factura corresponent.

La garantia és total, és a dir, inclou els materials aportats, la mà d'obra, les despeses de transport, el desplaçament dels operaris i també la imposició fiscal que gravi aquesta operació.

 Per tant, si es produeix una avaria durant el període de garantia a la part o a les parts reparades, el taller interessat, amb la comunicació prèvia de l'usuari, haurà de reparar gratuïtament aquesta avaria i lliurar un justificant conforme s'ha efectuat. El taller ha d'informar l'usuari si serà el mateix taller qui es farà càrrec de la nova reparació o si serà un altre taller. En aquest darrer cas, aquest altre taller tan sols actuarà en nom del primer taller, al qual l'usuari havia contractat la reparació.

 Tot i així, el taller no ha de prestar garantia si l'usuari aporta peces per a la reparació del vehicle.

 El taller no es fa responsable de les avaries que provenen de l'existència de defectes o d'avaries ocultes, si la reparació no ha estat acceptada o sol.licitada per l'usuari, i tenint en compte que se li van comunicar al seu moment.

 Responsabilitats

 Els tallers de reparació de vehicles automòbils seran responsables dels danys i perjudicis que produeixin com a conseqüència de la mala prestació dels seus serveis.

 Per tant, si hi ha una avaria durant el període de garantia a la part o a les parts reparades, el taller interessat, amb la comunicació prèvia de l'usuari, haurà de reparar gratuïtament l'avaria.

No obstant això, podrà eximir-se d'aquesta responsabilitat quan el vehicle hagi estat manipulat o reparat per tercers o l'usuari n'hagi fet una mala utilització.

 Així mateix, el taller no és responsable, i per tant no n'ha de donar garanties, de les peces que aporti l'usuari per reparar el vehicle.

El taller no es fa responsable de les avaries que provenen de l'existència de defectes o d'avaries ocultes, si la reparació no ha estat acceptada o sol.licitada per l'usuari, i tenint en compte que se li van comunicar al seu moment.

El taller haurà de retornar immediatament a l'usuari les quantitats percebudes en excés sobre preus reglamentaris, sobre preus anunciats o sobre els pressupostos acceptats.

 Reclamacions

Si es detecten irregularitats en la qualitat dels serveis realitzats o en l'acceptació de garanties, l'usuari pot iniciar directament una reclamació fent la denúncia corresponent davant dels òrgans competents en matèria de consum.

 Per a una millor resolució de la reclamació, és recomanable procedir segons els tràmits següents:

 - Sol.licitar el full de reclamacions, que tots els tallers han de tenir a l'abast del públic i que no es poden negar a facilitar. Omplir les dades que s'hi requereixin i remetre l'original a l'autoritat competent en matèria de consum.

 - El termini de presentació de la reclamació per via administrativa és de dos mesos, que es compten des del lliurament del vehicle o de la finalització de la garantia. Si ho considerem oportú, abans de fer la reclamació podem sol.licitar un peritatge al Col.legi Oficial de Perits i Enginyers Tècnics Industrials. Aquest peritatge l'ha d'abonar el consumidor, però és una documentació prou important que ens pot facilitar la tramitació de l'expedient.

 De vegades, sempre a voluntat del consumidor, es podrà adreçar als llocs següents:

 - Al gremi del sector (si l'establiment està agremiat), perquè dugui a terme una mediació per solucionar el problema amistosament.
 - A una Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) o a una associació de consumidors perquè duguin a terme la mediació o trametin la denúncia corresponent davant de l'òrgan administratiu competent. L'Associació de Consumidors pot iniciar la reclamació per la via civil davant dels tribunals ordinaris.

 Recomanacions a l'usuari

 1. Sempre és recomanable acudir als tallers de la marca oficial, ja que en principi són els que coneixen més bé el vehicle.

 2. Subsidiàriament, porteu el seu vehicle a reparar al taller de la vostra confiança. Quan això no sigui possible, exigiu sempre que us donin el pressupost previ per escrit.

 3. Quan encarregueu el servei, sol× liciteu el lliurament del resguard de dipòsit corresponent degudament complimentat.

 4. Exigiu la utilització de peces o de conjunts nous i específics per al model del vostre vehicle, sempre que això sigui possible.

 5. Abans de pagar la reparació, demaneu que us lliurin la factura degudament desglossada. Si els conceptes i imports que s'hi detallen no us semblen prou clars, demaneu aclariments al taller.

 6. Si heu demanat un pressupost previ, comproveu que la factura estigui d'acord amb el pressupost.

 7. Si durant el període de garantia es reprodueix l'avaria reparada, porteu el cotxe al taller garantidor.

 8. Recordeu que la garantia de les reparacions és total, sempre que el vehicle no hagi estat manipulat per tercers.

 9. Si hi ha alguna infracció contra allò que estableix el decret, sol.liciteu els fulls de reclamacions, que els tallers han de tenir a l'abast de l'usuari.

 10. Per a una millor resolució de la reclamació, és recomanable que us acolliu a la mediació, o al sistema arbitral, per mitjà de la corresponent Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) o del Servei Territorial de Comerç, Consum i Turisme de la Generalitat de Catalunya, i també de les associacions de consumidors i usuaris.

Informació Complementaria/Observacions:


Informació de Control i Gestió de Fitxes:

Fitxa Creada el 23/07/97 Actualitzada per ultima vegada el 16/11/98




Data de realització: 11/17/1998 | Data de la darrera actualització:


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300