Establiments dedicats a la neteja tèxtil
Legislació vigent
GENERALITAT DE CATALUNYA
- Ordre de 17 de desembre de 1986, per la qual es regula el funcionament dels establiments dedicats a la neteja tèxtil. Publicada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, número 789, 12.01.1987.
ESTAT
- Reial decret de 27 de novembre de 1987, número 1453/1987. Tintoreries i llevataques. Reglament regulador dels serveis de neteja, conservació i tintatge de productes tèxtils, cuirs, pells i sintètics. Publicat al Butlletí Oficial de l'Estat de 28 de novembre de 1987, número 285. Aquest decret és d'aplicació supletòria de l'Ordre de 17 de desembre de 1986 indicada abans.
Conceptes
TINTORERIES: són els establiments que ofereixen serveis de tintoreria, neteja tèxtil o de cuirs i pells.
NETEJA: és el rentat de productes tèxtils, de cuir, de pell o sintètics amb l'addició d'aigua i sabó o altres productes.
Informació obligatòria dels establiments de tintoreria a l'usuari
Els preus dels diferents serveis que ofereixin aquests establiments hauran de figurar en un cartell col.locat en un lloc visible a l'interior del establiment.
La mida de les lletres i dels números expressats al cartell o al quadre de preus no podrà ser inferior a dos centímetres.
En aquests cartells hi haurà els preus dels serveis referents a les peces d'ús més freqüent. S'entenen com a peces d'ús més freqüent les següents: abric, gavardina, vestit de senyor, vestit jaqueta, vestit, pantalons, faldilla, brusa, jersei, armilla i corbata.
Els preus de les catifes i de les moquetes també hauran de figurar al cartell anunciador, per unitats de metre quadrat.
Així mateix, al cartell de preus també hi haurà d'haver l'IVA, d'una manera diferenciada respecte al preu anunciat, i els possibles recàrrecs que l'establiment pugui fixar en concepte d'emmagatzematge per demora del client en la recollida de peces.
Resguard
En el moment que l'establiment rebi la peça, haurà d'expedir un resguard per duplicat. L'establiment lliurarà al client l'original del resguard i en guardarà la còpia. En el resguard hi hauran de figurar les dades següents:
a).- Nom del propietari o nom comercial de l'establiment, adreça de l'establiment i nom del client.
b).- Data de recepció de la peça i data en què es preveu l'acabament del servei, i també si serà retornada al domicili.
c).- Designació de les peces rebudes, especificant-ne el color i el material bàsic de què es componen, i l'existència, si n'hi ha, d'etiqueta de composició i conservació.
d).- Si es tracta de bugaderies, s'especificarà si el paquet és de roba blanca, de color o diversa.
e).- Tipus de servei que s'oferirà per a cada peça, el preu del servei i el preu total.
f).- Segell o signatura del prestador del servei.
Si en el resguard no hi figura cap especificació del tipus de servei que s'ha de prestar o del preu, l'establiment estarà obligat a facturar el servei de tarifa més senzilla.
Si l'establiment posés objeccions respecte a l'estat o a les condicions de la peça que se li lliuri, o al possible resultat del servei, s'haurà d'esmentar en el resguard que es lliuri al client. El client també podrà fer les observacions que cregui oportunes.
Les peces s'han de lliurar al client, amb l'exhibició prèvia del resguard, que haurà de segellar l'establiment. Si cal, l'establiment haurà de lliurar un rebut de pagament.
Si es perdés el resguard, l'establiment ha de lliurar les peces amb la identificació prèvia del client, que haurà de signar la còpia del resguard que té l'establiment conforme les ha rebut.
Termini de lliurament
Les peces que s'han lliurat en aquests establiments poden ser retirades sense recàrrec o suplement al preu que indica la factura fins a un termini màxim de tres mesos.
Responsabilitats de l'establiment
Els establiments prestadors d'aquests serveis són responsables dels danys i perjudicis que es produeixin a conseqüència de la mala prestació dels serveis.
No obstant això, poden eximir-se d'aquesta responsabilitat si indiquen en el resguard lliurat al client que els articles que han de ser objecte dels seus serveis no estan en les condicions idònies per tractar-les.
En el supòsit de danys, deteriorament o pèrdua de les peces, l'establiment responsable haurà d'abonar una indemnització segons el deteriorament i l'estat inicial de la peça (és a dir, si la peça és nova, seminova, usada, etc.).
Reclamacions
Quan es recull la peça cal comprovar, al mateix moment, que el servei realitzat és correcte. Si el client considera que la neteja és defectuosa, cal que posi el fet en coneixement del propietari de l'establiment. Es pot exigir que la neteja es torni a fer de nou, sense càrrec.
Si la peça ha estat objecte de qualsevol deteriorament durant la neteja, el client pot exigir la indemnització corresponent d'acord amb el que s'ha dit anteriorment i segons l'estat de la peça (és a dir, si la peça és nova, seminova, usada, etc.).
Si no s'arriba a un acord, es podrà iniciar una reclamació, mitjançant la corresponent denúncia davant dels òrgans competents en matèria de consum.
Per a una millor resolució de la reclamació, és recomanable procedir segons els tràmits següents:
- Sol·licitar el full de reclamacions, que tots aquests establiments han de tenir a l'abast del públic i que no es poden negar a facilitar. Omplir les dades que s'hi requereixin i remetre l'original a l'autoritat competent en matèria de consum.
De vegades, sempre a criteri del consumidor, ens podem adreçar als llocs següents:
- Al gremi del sector (si l'establiment està agremiat), perquè dugui a terme una mediació per solucionar el problema amistosament.
- A una Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) o a una associació de consumidors perquè duguin a terme la mediació o trametin la denúncia corresponent davant de l'òrgan administratiu competent. L'Associació de Consumidors pot iniciar la reclamació per la via civil davant dels tribunals ordinaris. Aquesta via judicial no és recomanable si tenim present el cost que comporta un procediment d'aquestes característiques i el comparem amb el valor que pot tenir la peça o les peces deteriorades, a l'efecte de la indemnització.
Recomanacions a l'usuari
1. Quan lliureu una peça a un establiment de neteja tèxtil, és convenient, per evitar problemes, que comproveu els punts següents:
a).- L'estat i el valor de la peça.
b).- Les mancances i els deterioraments en els botons, els gafets i altres elements que pugui tenir la peça.
c).- L'absència d'objectes estranys, com papers, etcètera, a les butxaques.
2. Quan encarregueu un servei heu de sol.licitar que us expedeixin un resguard, i comprovar que les observacions que hi figurin corresponguin al servei sol.licitat i a les característiques de la peça.
3. Verifiqueu si el preu que figura en el resguard referit a l'import del servei coincideix amb el que figura en el cartell de preus que hi ha d'haver a l'establiment.
4. Quan recolliu la peça, és convenient que comproveu detingudament si han desaparegut totes les taques, i també si hi ha algun deteriorament que no s'hagués indicat prèviament en el resguard.
5. Si considereu que la neteja és defectuosa, podeu exigir que la tornin a fer de nou, sense càrrec.
6. Si la peça s'ha deteriorat durant la neteja, podeu exigir la indemnització corresponent, d'acord amb el que s'ha dit anteriorment i segons l'estat de la peça (és a dir, si la peça és nova, seminova, usada, etc.).
7. Si no s'arriba a un acord, podeu fer servir els fulls de reclamacions, que han d'estar a l'abast del client en aquests establiments.
8. Per a una millor resolució de la reclamació, és recomanable que us acolliu a la mediació, o al sistema arbitral, per mitjà de la corresponent Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) o del Servei Territorial de Comerç, Consum i Turisme de la Generalitat de Catalunya, i també de les associacions de consumidors i usuaris.
Data de realització: 11/17/1998 | Data de la darrera actualització: 12/03/1998
© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies
Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300