Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Taller Associats majors 30 anys


Camí de tornada


Menú principal



Taller Associats majors 30 anys

Taller de diagnòstic amb majors de 30 anys associats/des de Blanes
(treball realitzat el 19 d’abril de 2004)


Objectius del procés participatiu del “Projecte J”

Els objectius generals del projecte són quatre:

· Conèixer la realitat i l’experiència dels/les joves de Blanes a partir de la realització d’un diagnòstic comunitari compartit.
· Posar les bases per un treball comunitari envers les polítiques de joventut.
· Mobilitzar, implicar el màxim d’actors, introduir diferents punts de vista al debat, fomentar la reflexió i la creativitat col·lectiva a l’hora d’analitzar i treballar el tema de la joventut de Blanes.
· Recerca de la concreció, la decisió i els compromisos, l’acord i la programació de les línies del Pla Integral de Joventut.

El procés d'investigació està estructurat en tres fases:

· 1ª Fase: Coneixement del territori per part de l'equip investigador.
· 2ª Fase: Diagnòstic participatiu. Recollida de totes les opinions, discursos, informacions, etc... que té la població sobre el món juvenil de Blanes; i, dinamització del procés (implicar a la població a participar i col·laborar en el procés)
· 3ª Fase: Fase de caire propositiu. Tenint en compte el diagnòstic, el debat es centrarà en fer propostes per concretar línies d'actuació futures.


Objectius del taller amb joves associats/des de Blanes

Els objectius del taller són:

· Realitzar un DAFO-parcial sobre el món juvenil de Blanes, és a dir, treballar amb visions en positiu i negatiu barrejant el factors interns i externs dels/les participants.
· Dinamitzar el procés: implicar als/les majors de 30 anys associats/des a participar i col·laborar en el procés.


La dinàmica

DAFO (parcial)

Objectius
• Elaborar un diagnòstic i identificar estratègies amb vistes al futur.

Aplicació
• La tècnica DAFO s’ha introduït des de la planificació estratègica i actualment és utilitzada, amb múltiples variants, en un ampli ventall d’àmbits. Permet identificar, per a cadascuna de les temàtiques tractades, els punts dèbils (Debilitats a corregir i Amenaces a afrontar) i forts (Fortaleses a mantenir i Oportunitats a explotar), i plasmar-les en un quadre que considera factors interns i presents (autodiagnòstic de la situació o comunitat) i factors externs de l’entorn (condicionants i situacions que pressionen i poden afectar en un futur). En aquest taller utilitzarem el DAFO parcial, és a dir, treballarem amb visions en positiu i negatiu barrejant el factors interns i externs dels/les participants.
• És bàsicament una tècnica que permet diagnosticar i dibuixar estratègies de futur, encara que també pot utilitzar-se per al seguiment i avaluació de programes.
• El DAFO es pot construir també com a resultat final i sintètic de múltiples tallers on s’hagin utilitzat altres tècniques de diagnòstic.

Funcionament
• Es planteja al grup el tema a debatre i s’explica la tècnica: en aquest cas hem construït cinc grans calaixos temàtics al voltant del món juvenil a Blanes:
a) Educació, economia i ocupació
b) Territori i sostenibilitat
c) Cultura, esport i lleure
d) Salut
e) Associacionisme, participació i societat civil
• Es tracta que els participants omplin els quadrants utilitzant el mètode de la pluja d’idees.


Educació, economia i ocupació
Territori i sostenibilitat
Cultura, esport i lleure
Salut
Associacionisme, participació i societat civil
+
-
+
-
+-+-+-

TEMPORITZACIÓ

20.00h Benvinguda, explicació breu del projecte i de la dinàmica. Divisió dels/les participants en dos grups

20.15h Inici del treball en grups:

30 minuts S’agrupen els/les participants en parelles o trios (depenent del nombre d’assistents en cada subgrup). Repartiment de les targetes, i treball en pluja d'idees: visions en positiu (verd) i visions en negatiu (groc) per cada àmbit temàtic. Màxim de cinc aportacions en positiu i cinc en negatiu per cada parella o trio.

15 minuts Exposició per part d’un/a representant de cada parella o trio de les seves aportacions.

15 minuts Debat. S’escull un/a representant de cada grup que exposarà les aportacions del grup al Plenari.

21.15h Descans

21.25h Plenari i debat. Exposició del treball realitzat en cada grup per part d’un/a representant.
Majors de 30 anys associats/des, Pavelló d’Esports, Blanes 19 d’abril 2004
      1. Educació, economia i ocupació

      Positiu (verd)
      GRUP 1
      o Moltes depenen del jovent. Diables, geganters, escoltes.
      o Participació en moments puntuals.
      o POBLE TURÍSTIC. Foment de treball temporal.
      o APORTACIONS DEBAT
      - Poble turístic.
      - Equipaments educatius.
      GRUP 2.
      (No hi ha cap aportació del grup).
    Negatiu (groc)
    GRUP 1
    o EDUCACIÓ.
    - Educació regular.
    - Es fomenta viure al dia.
    - Fracàs escolar.
    - Manca d’educació en valors.
    - Falla educació de base, i estan poc preparats per treballar, per tant l’economia se’n ressent.
    - Falta de puestos de trabajo lo cula influte en educación y economia.
    - Poble turístic.
    o ECONOMIA I OCUPACIÓ
    - Economia fatal.
    - Ocupació dolenta.
    - Dependència de l’economia familiar.
    - Els falta experiència i formació, i motivació.
    - Associacions: molts joves no participen enlloc.
    o APORTACIONS DEBAT.
    - Els nois pengen els estudis enfront les noies.
    - Falten llocs de treball -> educació i falta economia.
    - Fracàs escolar.
    - Falta formació professional.
    - Depenen de la economia familiar.
    - Manca d’educació en valors. De base -> familiar.
    - Viure al dia.
    GRUP 2.
    o FORMACIÓ OCUPACIONAL.
    - Adecuación de los planes escolares a la población de Blanes. Posibilidad de universidad.
    - Mancances en educació professional i de feines creatives-artístiques. Educació per hiperactius desatesa.
    - Faltan centros ocupacionales dirigidos a los jóvenes que no deben estudiar a partir de los 16 anños.
    o NO HI HA TREBALL.
    - Educación no hay de positiva. Economia bastante mal. Ocupación no está bien porque cuando salen del colegio les cuesta encontrar trabajo.
    - Falta personal especializado en jóvenes. Educadores sociales a pie de calle.
    o ELS JOVES NO VOLEN TREBALLAR.
    - En Blanes hay trabajo pero según cual la juventud no lo quiere hacer.
    o BORSA D’OCUPACIÓ JOVE.
    - No existe una bolsa de trabajo específica para la juventud.
    - Aquí la educación es lo peor, no acaban los estudios. No se les ve que estén motivados. Hablan de aburrimiento. Economía 0, ocupación 0. Estudios no acabados.

      2. Territori i sostenibilitat

      Positiu (verd)
      GRUP 1.
      o Nova sensibilització per la nació.
      o Molta implicació i conscienciació.
      o (?) un poble de costa.
      o APORTACIONS DEBAT:
      - Protecció.
      - Nova sensibilització per la nació de cadascú.
      - Poble de costa.
      GRUP 2.
    Negatiu (groc)
    GRUP 1
    o Territori: Manca d’espais, i els que hi ha no massa ben adequats.
    o No tienen suficientes espacios libres para los jóvenes.
    o El creixement urbanístic desmesurat.
    o APORTACIONS DEBAT.
    - Falten espais lliures pels joves. Un CJ a cada barri o alternatives.
    - Barris empobrits de joves: Sa Massaneda/ Raval.
    - Creixement urbanístic desmesurat.
    GRUP 2.
    o ENTORN URBÀ.
    - Es necesaria una actuación más contundente en la adecuación de los barrios. Viales, aceras, etc. Suministros de servicios. No implicación de los jóvenes en el movimiento vecinal.
    o CONSUMISME.
    - La sostenible! Muy consumista. Necesidad de información más directa a los jóvenes. Estamos en un mundo de (?), información y no siempre saben interpretarla en la práctica.
    - Bueno hoy en día tenemos demasiadas cosas y no sabemos aprovecharlas. No saben sostenerse solos, hoy en día se han acostumbrado que los padres les den todo.
    - En sostenibilitat: és molt consumible i poc respectuós amb l’entorn.

      3. Cultura, esport i lleure
    Positiu (verd)
    GRUP 1.
    o CULTURA
    - Cultura mayoría bien.
    - Un potencial enorme de gent formada en música, dansa i teatre.
    - Un nou teatre municipal.
    o Deporte bien
    o LLEURE
    - Lleure: hay de todo.
    - Molta participació.
    o APORTACIONS DEBAT:
    - Respecte la gent gran: s’ha millorat culturalment.
    - Bon assortit d’esport, molta participació.
    - Gent formada a tope.
    - Nou teatre inaugurat.
    GRUP 2.
    o Tenim teatre. Petit però, el tenim. Mal ubicat, però el tenim.
    o SUPORT AJUNTAMENT ESPORT: Molta preocupació de l’administració local per l’esport.
    o MOLTES ASSOCIACIONS ESPORTIVES.
    - Se apoya mucho al deporte de competición con participación.
    - Existen muchas asociaciones culturales y deportivas.
    - Gracias a dios hoy en día tenemos de todos los deportes.


    Negatiu (groc)
    GRUP 1.
    o Falta espai.
    o Horari incompatible d’escoles amb pares que treballen.
    o Les vacances d’estiu massa llargues. S’hauria de repartir més al llarg de l’any.
    o ESPORTS:
    - Manca d’espais, sales, camps d’esport.
    - No es fomenta massa des de la base.
    - Dar motivación y menos competición. Anular los favoritismos.
    o CULTURA.
    - Un teatre municipal massa hipotecat per una gestió privada.
    - Deficient gestió dels diners destinats a cultura.
    - Falta local, mínimament equipat per activitats artístiques (assajar, etc).
    o APORTACIONS AL DEBAT.
    - Horaris incompatibles: escola-familia-esports-cultura.
      ESPORTS
    - Esport: competitivitat/favoritisme.
    - Espai per practicar l’esport.
      CULTURAL
    - Mala gestió del teatre.
    - Falten sales d’assaig/camps/locals socials.
    - Manca de gestió en els diners.
    GRUP 2.
    o Teatro pequeño
    o POCA OFERTA CULTURAL.
    - Poca oferta i menys participació.
    o ESPAIS I CENTRES.
    - No existe un centro cultural multifuncional para acoger los sectores del arte y la cultura.
    - Apertura de espacios de colegios públicos en horas no escolares para utilización.
    - CULTURA- DEPORTE. No tienen suficientes espacios para practicar.
    o POCA MOTIVACIÓ CULTURAL I ESPORTIVA JOVES.
    - A nivel de lectura poca. Participación es que la juventud que participan a nivel de informativa. Están muy preparados.
    - Lo que pasa que la juventud no quiere sacrificios y esfuerzos. No les gusta estudiar.
    - La joventut es més motivada per l’oci que per el lleure i la cultura que fan menys rendibles econòmicament i de més difícil manipulació.
    o POC SUPORT AJUNTAMENT A CULTURA.
    - Falta concretar las propuestas del ajuntament en la creación del centro cultural.

      4. Salut
    Positiu (verd)
    GRUP 1.
    o Los jóvenes no están integrados en los barrios.
    o HOSPITAL COMARCAL PROPER.
    o Informació sexual.
    o Campanyes de vacunació correctes al CAP i escola.
    o Revisions preventives.
    APORTACIONS AL DEBAT.
    o Revisions preventives, informació sexual als CAPs, centres.
    o Hospital comarcal proper.
    GRUP 2.
    o Los servicios existentes funcionan normalmente bien.

    Negatiu (groc)
    GRUP 1.
    o DISPENSARIS BARRIS.
    - Falta de dispensarios en barrios.
    o FALTA PERSONAL MÈDIC.
    - 6 mesos d’espera pel ginecòleg.
    - Falta de médicos en hospitales.
    o TOLERÀNCIA I PERCEPCIÓ DEL RISC.
    - Dóna la sensació que la salut no preocupa massa a força jovent, donat que fumen cada cop més i més joves i consumeixen alcohol, drogues, etc.
    - Molta tolerància en el poc o mal ús del casc.
    o DROGUES.
    - Problemática con el tabaco, bebida, drogas, etc.
    - Drogues fluixes i fortes.
    o ALIMENTACIÓ.
    - Desinformació important en aspectes NUTRICIONALS.
    - Molta presència i proximitat de locals de fast-food.
    - Anorèxia, abolímia,...
    o APORTACIONS DEBAT.
    - Dispensaris als barris
    - Falta personal mèdic. Temps d’espera.
    - Tabac, drogues i alcohol in-crescendo.
    - Fast- food. Anorèxia, bolímia: NUTRICIÓ. Actitud familiar.
    - Tolerància en l’ús del casc.
    - Tenim la percepció que els joves no veuen una problemàtica la salut.
    GRUP 2
    o PROGRAMES ESPECÍFICS.
    - No existen programas dirigidos a los fóvenes en los barrios sobre enfermedades.
    o SERVEIS.
    - Visites a especialistes a mig, llarg plaç.
    - Hospital comarcal. Urgències tercer mundista.
    - Quizás seria necesario más centros de salud por barrios (distribuidos) i ampliación hospital comarcal.
    o CUIDAR-SE PERSONALMENT: ALCOHOL, DROGUES, ALIMENTACIÓ.
    - Salud no es positiva, porque no se cuidan y empiezan a fumar muy jóvenes, etc.
    - Los jóvenes tienen facilidad con muchos problemas sociales y de (?) sanitaria. Poca información a nivel de cuidarse. Fumar muy joven.
      5. Associacionisme, participació i societat civil
    Positiu (verd)
    GRUP 1.
    o Asociacionismo bien
    o Participación muy poca
    o Sociedad civil es viejo.
    o HI HA JOVE S QUE PARTICIPEN MOLT I EN TOT.
    - Si se les da aliciente ellos participan en todo lo que se les pida.
    - Els que estan associats van a totes.
    - Escoles i instituts suficients.
    o GÉNERE:
    - Participació més nombrosa de noies que de nois. Sexista?
    o SOCIETAT CIVIL.
    - No existeixen grups d’ “skins” o d’ideologia nazi.
    o APORTACIONS DEBAT:
    - Si se’ls motiva participen.
    - 10 punts al centre juvenil.
    - Participació en activitats puntuals.
    - Forces associacions juvenil- àmbit cultural.
    - Associats van a totes.
    - Més participatives les noies que els nois
    - No hi ha skins o ideologia nazi.
    GRUP 2.
    o HI HA LOCALS SOCIALS A TOTS ELS BARRIS. Però no són prou grans?
    - Hi ha locals socials a tots els barris on els joves poden desenvolupar activitats.
    o HI HA ASSOCIACIONS.
    - Hay gran número de asociaciones.
    - Hay bastantes cosas.
    - PARTICIPACIÓN. Tienen vitalidad y fuerza para labrarse un futuro

    Negatiu (groc)
    GRUP 1.
    o SEMPRE PARTICIPEN ELS MATEIXOS.
    - No s’engresquen en projectes i activitats, en general. Sempre es troba la mateixa gent en les activitats.
    o LLENGUA CASTELLANA.
    - Utilització de la llengua castellana per sobre de la catalana.
    o LA POLÍTICA NO INTERESSA.
    - Despreocupació política.
    - Faltan lugares de expansión y reunión de los jóvenes y los pocos lugares que existen alrededor surgen problemas.
    o ASSOCIACIONISME
    - No fomentades, poc ingrés i la participació.
    - Les entitats són molt tancades.
    o APORTACIONS DEBAT:
    - Al voltant del centre juvenil.
    - La poma podrida, podreix el cistell.
    - Molts joves que no participen.
    - Algunes entitats tancades no afavoreixen, per regla general.
    - Tant se m’enfotisme!
    - Ojo al no caure des de les associacions a imposar als joves.
    - Llengua castellana per sobre la catalana.
    - Despreocupació política.

    GRUP 2.
    o CAL EQUIPAMENTS DE BARRI. SÓN LOCALS DE L’AJUNTAMENT CEDITS A ENTITATS.
    - Falta centro (?) y implicación a los jóvenes.
    - Faltan centros especializados con asistentes sociales en los barrios.
    - Falta la implicación de asociamiento a través de la enseñanza. Implicación persona que sea guía.
    o A TOTS ELS BARRIS. NO HI HA TÈCNIC DINAMITZADOR DE BARRI PER ATRAURE A LA PARTICIPACIÓ ELS/LES JOVES. PARTICIPACIÓ.
    - El jove no és convidat a participar en la moguda política i social. POCA PARTICIPACIÓ.
    - Consideramos que existe muy poca participación de las personas en los movimientos asociativos. A pesar de que existe un gran número de asociaciones en Blanes. Que se necesita crear mecanismos de participación de las personas.
    - Lo que pasa que no quieren escuchar a nadie, Ellos saben de todo y van a su rollo.


      Nombre de participants associats/des majors de 30 anys que han participat als tallers de diagnòstic: 23
      Tallers realitzats a Blanes el 19 d’abril de 2004


      Tant des de l’IGOP (UAB) com des de la Regidoria de Joventut de l’Ajuntament de Blanes s’agraeix molt sincerament la col·laboració dels/les participants pertanyents a les següents entitats: ACB, Agrup Const i Prom Blanes, Ass. Cultural “Es Viver”, Associació Voluntariat, AVV Mas Borinot, AVV Mas Enlaire, AVV Mas Florit, AVV Sa Massaneda, AA Racó d’en Portes, Banda Sta Maria, Blapas, CB Caqui de Mas Carolet, Cel, Club Boxeo Blanes, Colla Gegantera, El Mirall, MAI, Obert, Rialles, Sta. Cedina, Teatre Xiroia, Terra Nostra,

    Blanes, 7 de maig del 2004



    Data de realització: | Data de la darrera actualització: 07/25/2006


    © Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

    Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

    Inici de la pàgina

    © Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300