blanes.cat




La Policia Local de Blanes incorpora un segon binomi a la Unitat Canina K-9: l’agent guia Gurpinder i la seva gossa Liwa

La Policia Local de Blanes incorpora un segon binomi a la Unitat Canina K-9: l’agent guia Gurpinder i la seva gossa Liwa

El primer binomi de la K-9, format per en Juanma i l'Eris, van començar a patrullar ara fa poc més d’un any, i en aquest temps han aixecat 377 actes i han fet 6 detencions

La tarda-vespre d’aquest passat dimecres es van presentar a les dependències de la Policia Local de Blanes la nova incorporació que s’ha fet fa pocs dies a la Unitat Canina. Està formada per en Gurpinder, l’agent que actua com a guia caní, i la Liwa, una pastora belga malinois. La presentació la van encapçalar l’alcalde de Blanes, Jordi Hernández, i l’inspector en cap de la Policia Local, Francisco Javier Jarillo.



Javier Jarillo, Gurpinder & Liwa, Jordi Hernández, i Juanma & Eris
També van assistir els primer binomi de la Unitat K-9; en Juanma i l’Eris, que tot just van començar a patrullar plegats el juliol de l’any passat, després que havien compartit diversos mesos d’ensinistrament previ. Ara, amb aquesta ampliació de la Unitat Canina de la Policia Local de Blanes, s’espera incrementar encara més l’efectivitat ja demostrada durant el primer any de treball.



Les protagonistes de la presentació d'air: Liwa i Eris
A diferència d’en Juanma i la Eris, en Gurpinder –incorporat fa poc més d’un any a la Policia Local de Blanes- i la Liwa han realitzat a títol particular el curs de guia caní i la formació de gossa detectora al mateix centre de formació i amb la mateixa metodologia de treball amb què es van formar en Juanma i l’Eris. Per tant, s’ha volgut aprofitar aquesta circumstància per posar en marxa el segon binomi, després que l’agent guia de la Liwa cedirà a l’Ajuntament les hores que farà patrullant.

L’agent guia Gurpinder i la gossa Liwa, nou binomi de la K9

Tant l’alcalde de Blanes com el cap de la Policia Local coincideixen en valorar de manera molt positiva aquest nou servei: “Quan ara fa poc més d’un any van començar a treballar plegats en Juanma i l’Eris, aviat van demostrar la seva vàlua explica Jordi Hernández-. Precisament per aquest motiu vàrem entendre que calia reforçar el servei amb un segon binomi que ajudés a completar l’excel·lent treball que ja s’estava fent”.

Per la seva banda, el cap de la Policia Local remarca: “Amb la incorporació d’aquest nou binomi podrem cobrir de manera més completa els serveis de patrullatge de la Unitat K9, perquè fins ara un sol binomi presentava moltes limitacions”. Els primers dies de la posada en marxa de la segona unitat han treballat plegats tots quatre perquè en Juanma supervisés el funcionament dels dos nous companys.



Gurpinder & Liwa i Juanma & Eris
Ara, després d’aquest aprenentatge conjunt dels dos binomis, des d’aquesta primera setmana de setembre ja han continuat la seva tasca de patrullatge autònomament, per separat. Així serà excepte en casos puntuals, quan es requereixi la presència dels dos binomis, sobretot en dispositius concrets on és necessària una actuació molt específica. Cal recordar que la tasca principal de la unitat K-9 de Blanes és la prevenció i detecció de substàncies estupefaents.

Entre les seves principals funcions s’hi inclouen la detecció de drogues, és a dir: la localització d’estupefaents mitjançant olors específiques. També fan control i seguretat, donant suport en dispositius de seguretat ciutadana i controls rutinaris; i detecció passiva de substàncies assenyalant-ne la seva presència sense que la gossa tingui contacte físic directe, a distància.

Resultats excel·lents d’en Juanma i l’Eris, i un patrullatge més amigable

Ara fa poc més d’un any que va entrar en funcionament el primer binomi de la Unitat Canina de la Policia Local de Blanes, i el balanç que se n’ha fet ha estat molt positiu. Així, mirant les estadístiques del primer any d’ençà què van iniciar la seva tasca, del 7 de juliol de 2025 fins al 7 de juliol de 2026, en Juanma i l’Eris han contribuït a aixecar un total de 377 actes, i a la detenció de 6 persones, totes elles relacionades amb delictes contra la salut pública.



L'agent Gurpinder mostrant una peça d'haixix incautada durant un patrullatge
Cal recordar que les patrulles es fan setmanalment de manera alternada, per tant aquests resultat són més que excel·lents tenint en compte la temporalitat amb què s’han fet. Per la seva banda, el segon binomi format per en Gurpinder i la Liwa, ja han fet dos detinguts durant el poc temps que porten en marxa.

Un altre aspecte que coincideixen en destacar l’alcalde i el cap de la Policia Local de Blanes és que la presència del gos afavoreix el contacte directe amb els veïns, els comerciants i els infants a peu de carrer. S’integra molt i reforça la funció de Policia de Proximitat amb què s’ha estat treballant especialment aquests darrers anys a Blanes. Un servei que, d’altra banda, està especialment apreciat per la ciutadania.



D’aquesta manera, tant l’Eris i ara la Liwa contribueixen a trencar barreres entre els agents i la ciutadania, fent que la policia es vegi com un suport proper i accessible i no pas com un servei distant. Aquest aspecte ha estat comprovat abastament per en Juanma, el primer agent guia de la K-9. Quan la ciutadania els ha vist patrullar de seguida despertaven la simpatia dels vianants. Per contra, també és fàcilment comprovable quan la seva presència desperta els recels dels qui tenen alguna cosa a amagar.


Data de realització: 09/02/2026 | Data de la darrera actualització: 09/03/2026