Noticia publicada a la web el 06/05/2013 09:09:38 PM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !
L’Art i la Ciència tanquen la 3a Temporada d’Aula Blanes
La darrera xerrada que ha tancat el cicle d’aquesta tercera temporada va anar a càrrec del Doctor Carles Pedrós-Alió, que va establir cinc punts de contacte entre l’art i la ciència
Aquest dimarts 4 de juny va tenir lloc a la sala Roberto Bolaño de la Biblioteca Comarcal de Blanes la conferència Art i ciència: Picasso i l'estructura del DNA, que va tancar de manera brillant el tercer cicle de conferències Aula Blanes. Abans d’entrar en matèria, Jordi Gaitan, membre d’Aula Blanes, va repassar les xerrades que han tingut lloc al llarg d’aquesta temporada. Després va ser el moment d’introduir el ponent de la tarda, el Doctor Carles Pedrós-Alió, professor d’Investigació a l’Institut de Ciències del Mar del CSIC.
Picasso i l’estructura del DNA
Conegut per la divulgació de la ciència relacionada amb altres disciplines, Carles Pedrós-Alió va començar fent un mapa de l'actual percepció de divorci de les dues cultures, la de la ciència i la de l'art. L'art és el terreny del què significa?, del ho pot fer un nen, del no és útil però és etern... en canvi la ciència es mou en per què serveix?, en cal ser un expert, o bé en no és etern però és pràctic.. un seguit de tòpics van servir per assenyalar el que seria l'objectiu de la xerrada; ajudar a trobar punts d'unió dels dos àmbits que serveixin per a trencar aquesta visió diferenciadora de les dues cultures, en referència a C.P.Snow (1905-1980) químic i novel·lista anglès que va lamentar aquesta separació.
Per Pedrós-Alió, hi ha cinc punts de contacte entre l'art i la ciència. El primer i més immediat és que els dos s'originen en un acte creatiu de trets similars, com també l'humor. En aquest punt va fer referència a les reflexions d'Arthur Koestler (1905-1983). Un segon punt de contacte és que procedeixen d'activitats biològiques semblants. Per il·lustrar aquest punt va utilitzar des de pintures rupestres, fins a pintures fetes per gats, ximpanzés, comparades amb obres de figures de primer nivell com Joan Miró (1893-1983). Va destacar les aportacions fetes en la biologia de l'art del zoòleg Desmond Morris (1928) distingint l'ambigüitat no diferenciada de les obres dels nens de l'ambigüitat des diferenciada dels pintors de primera fila.
El tercer punt de contacte entre art i ciència per Pedrós-Alió és que les obres dels dos àmbits necessiten el context per ser compreses. En aquest punt va estendre d'una manera extraordinàriament pedagògica explicacions sobre l'obra de Joan Miró. Va destacar com d'important resulta el context per entendre els resultats tant en pintura, amb l'obra el tocador de llaüt, com en ciència, amb la coneguda E=mc² d'Albert Einstein (1879-1955).
El quart aspecte que comparteixen art i ciència és el mètode. Pel ponent està clar que la tria d'un tema, la experimentació constant, l'influència de diferents tradicions per enriquir i donar millor resposta a l'obra són paral·lelismes metodològics dels dos àmbits. Va mostrar-ho fent comparances entre l'obra Les demoiselles d'Avignon (1907), que inaugura el cubisme, de Pablo Picasso (1881-1973) i la descoberta del DNA per part de James Watson (1928) i Francis Crick (1916-2004).
L'objectiu de l'art i la ciència és el mateix: descobrir i comunicar veritats sobre la realitat. Aquest és la darrera coincidència dels dos àmbits. Pedrós-Alió va aprofitar l'obra de Salvador Dalí (1908-1989) per mostrar com d'units estan aquestes disciplines en relació a un objectiu comú de veritat. Per cloure la xerrada el ponent va fer referència al BioArt amb obres d’Eduardo Kac (1962). Una proposta emergent que barreja l’art i la ciència fins a punts que fan reflexionar si les dues cultures estan menys divorciades del que es podria pensar.
II Jornades Pedagògiques d’Estiu
En acabada la xerrada i emplaçar tothom pel nou cicle que començarà la tardor vinent, Jordi Gaitan va anunciar que s’està organitzant la segona edició de les Jornades Pedagògiques d’Estiu que es faran a la Biblioteca Comarcal de Blanes els dies 2 i 3 de juliol.
Després que l’any passat es van fer amb caràcter restringit, enguany s’obriran a tot el públic en general que vulgui aprofundir en l’àmbit de la pedagogia de la creativitat. Es tracta de fer un acostament a la creativitat des de més d’una perspectiva: des del pensament, des de l’educació i des de l’acció.
Per a més informació : http://www.jornadespedagogiquesdestiu.com/index.html