Noticia publicada a la web el 03/19/2016 11:23:15 AM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !
Quim Serrano Bou interpreta els capritxos de Goya en una exposició a Vic
L’artista blanenc fa crítica social i estableix un paral·lelisme entre la societat del segle XVIII i l’actual. En un dels quadres, compara el Tribunal Constitucional amb la Inquisició
Quim Serrano Bou, l’artista blanenc d’abast internacional, dóna nom propi a una exposició que s’allotjarà fins al 31 de març a Vic, al Col·legi d’Aparelladors d’Osona. La mostra forma part de la programació de l’Ajuntament de Vic com a Capital de Cultura de Catalunya 2016, i es va inaugurar fa una setmana, l’11 de març.
Quim Serrano amb amics i representants municipals de Vic i Blanes Diversos representants municipals de Blanes i Vic van aprofitar el recorregut que van fer durant la passada jornada de divendres al Mercat del Ram de Vic per visitar també la mostra pictòrica, que aplega set quadres. Serrano Bou compta amb una trajectòria professional de més de 25 anys com a pintor i artista visual. Durant la dècada dels vuitanta va residir a Nova York, viatjant contínuament pel continent asiàtic. Una experiència que va enriquir la seva gran versatilitat artística i el seu instint innovador com a creador.
Serrano Bou interpreta els capritxos de Goya
L’artista blanenc interpreta els Capritxos de Goya amb la seva visió personal, fent un paral·lelisme entre la societat del 1779 i la societat actual. Francisco Goya va ser un dels pares de la pintura moderna gràcies a que va dedicar les seves últimes obres a interpretar la realitat amb sàtira, amargura i crítica. Goya també es va avançar a les teories de la psicoanàlisi del somni de Sigmund Freud, que després va servir com a referents dels moviments surrealistes.
Els capritxos són una sèrie de 80 aiguaforts creats pel pintor aragonès entre els anys 1797 i 1799 que reflectien el satíric i macabre de l’Espanya de finals del segle XVIII. Dos segles més tard, el 1981, Serrano Bou va pintar el seu primer quadre d’art social fent una crítica al cop d’estat del 23F, i al 1992 va ser cofundador del Group Public Projects, primer grup d’art social a Espanya.
El Tribunal Constitucional de Madrid: la moderna Inquisició Espanyola
Amant de l’obra del pintor aragonès, Serrano Bou es va endinsar en els capritxos, comprovant que les mateixes motivacions que varen portar a plasmar la realitat del segle XVIII a Goya són vigents en les problemàtiques socials que vivim actualment. A partir del desembre de 2014 Serrano Bou es va proposar interpretar deu de les estampes de Goya mantenint el seu grafisme i adequant-lo al dibuix dels gravats.
La tècnica que utilitza és el puntillisme o degoteig, realitzat de manera minuciosa i metòdica, amb un escuradents. Això provoca que, per a la realització de cadascun dels quadres, l’artista hagi hagut d’esmerçar-hi molts mesos. Els colors recorden l’època negre de l’artista; els negres i daurats, els clars i foscos. Quim Serrano fa un homenatge a Cadaqués, incloent els seus paisatges com a bressol del surrealisme. Amb la interpretació dels capritxos, crea un paral·lelisme entre l’època goyesca i la societat del segle XXI.
Aquesta és la primera vegada que Serrano Bou presenta set quadres relacionats amb els Capritxos de Goya. Durant la visita a l’exposició de Vic que es va fer ahir al vespre, el mateix artista es va encarregar d’explicar el sentit de cadascun d’ells. La crítica social que fa l’artista blanenc a través de les seves creacions el duen, per exemple, a comparar el Tribunal Constitucional de Madrid amb la Inquisició Espanyola de segles enrere, o bé a advertir dels perills i modern esclavisme que poden suposar el mòbil i les xarxes socials.
A banda de les innombrables exposicions i mostres que ha fet Serrano Bou a Catalunya i arreu de l’estat espanyol, la seva obra ha estat exposada internacionalment en llocs tan emblemàtics com Nova York, Miami, Mèxic, Itàlia o Dubai. Les seves obres formen part de col·leccions privades i institucionals, com ara Goldmann Properties, Miami, Prudencial Basche Security, Nova York, Museu Contemporani de Girona, i CEDAN Fundación de Arte Beulas, entre d’altres.