Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

El Pla de Seguretat i Emergències del Concurs de Focs de Blanes reforça les mesures en la zona de llançament


Camí de tornada


Menú principal



Noticia publicada a la web el 07/20/2016 09:08:00 AM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !

El Pla de Seguretat i Emergències del Concurs de Focs de Blanes reforça les mesures en la zona de llançament

Prop de 300 efectius policials, sanitaris i logístics garantiran cada dia la seguretat de prop d’un milió de persones que assistiran per gaudir dels espectacles al llarg de les cinc nits

Un any més, amb motiu del 46è Concurs Internacional de Focs d’Artifici de la Costa Brava que se celebrarà a Blanes del 22 al 26 de juliol, coincidint amb la Festa Major de Santa Anna, Policia Local i Protecció Civil han implementat tot un seguit de mesures per garantir la seguretat a la vila. Els Plans d’Autoprotecció i Emergències que es posaran en marxa coincidint amb el cicle festiu han estat elaborats pel Departament de Protecció Civil, i inclouen el més complex i exhaustiu: el Pla de Seguretat i Emergències del Concurs de Focs.


Desplegament efectius Pla de Seguretat i Emergències 2015
Enguany s’han incorporat principalment dues novetats a un pla que, cada edició del concurs que passa, va implementant noves mesures per millorar un document viu, que es va adaptant no tan sols any rere any, sinó dia a dia depenent del material pirotècnic que es dispararà al concurs. El prestigi del certamen blanenc atrau cada jornada al municipi entre 150.000 i 200.000 persones/nit, de manera que sumant els cinc dies se superarà molt probablement la xifra del milió d’espectadors.

Reforç de les mesures de seguretat en la zona de llançament

Les dues principals novetats que s’han incorporat tenen a veure amb la zona de llançament. Es tracta de l’espai situat a l’entorn de la platja i la Roca de Sa Palomera on tan sols poden accedir-hi el personal de l’empresa pirotècnica que fa el muntatge del material, Protecció Civil i els agents de la Guàrdia Civil de l’ICAE, Intervenció Central d’Armes i Explosius.

Amb l’objectiu que totes les persones que hi hagi en aquesta àrea estiguin degudament identificades més fàcilment, es lliuraran unes polseres identificatives al personal de les empreses pirotècniques. Es tracta d’un tipus de distintiu avui dia molt comú, que s’utilitza habitualment per grans esdeveniments on intervenen un gran nombre d’efectius.


Accés Zona Llançament material pirotècnic
L’altra novetat serà la instal·lació d’indicacions visuals en tota la zona de llançament perquè els operaris de les empreses sàpiguen la distància de seguretat i, per tant, quin calibre del tipus d’efectes pirotècnics poden instal·lar en cada àrea en funció d’aquest paràmetre. Per delimitar aquestes distàncies, s’instal·laran estaques de diferents colors que identificaran les isòcrones de dispar dels efectes pirotècnics.

Aquestes marques es faran tant per terra com per aigua. Això és perquè cada dia, en funció de la potència del material que l’empresa ha comunicat que utilitzarà, Protecció Civil revisa si les distàncies de seguretat marítimes i terrestres s’han d’ampliar o ja és suficient amb les que contempla el Pla de Seguretat i Emergències. La zona de seguretat terrestre es delimita amb tanques, mentre que la marítima es farà aquest any amb balises lluminoses, després que fins ara s’havia fet amb boies.

Prop de 300 efectius cada dia per garantir la seguretat

Sumant les cinc nits del Concurs de Focs, es llençaran un total de 4.529’32 kg de matèria reglamentada, és a dir: material pirotècnic. El Pla de Seguretat i Emergències cobreix territorialment tota la façana marítima on milers de persones se situen cada nit per admirar els espectacles pirotècnics. Abasta una distància d’1’5 km des del Lloc de Socors de S’Abanell –a la zona d’Els Pins- fins al port.


El pla multidisciplinari mobilitza cada dia del concurs de focs d’artifici prop de 300 efectius humans: agents de policia, bombers, tècnics sanitaris i equips de suport d’emergència, logística i intervenció. Aquest contingent es complementa amb recursos materials i vehicles tant terrestres com aquàtics d’emergències, que inclouen entre 10 i 12 ambulàncies cada nit. Com és habitual, compta amb diversos equips d’actuació per controlar i tenir coberts tots els possibles riscos.


El Grup d’Ordre està format per Policia Local, Mossos d’Esquadra, Guàrdia Civil i Seguretat Privada. El Grup Sanitari compta amb SEM, Consorci Sanitari de Catalunya, Creu Roja, Servei de Vigilància, Salvament i Socorrisme, Sanitaris Mòbils i la col·laboració de SERVIMED. El Grup Logístic inclou la instal·lació de tanques, enllumenat públic, avituallament i altres aspectes. El Grup d’Intervenció està circumscrit als Bombers de la Generalitat i l’ADF. I per últim el Dispositiu Marítim, per controlar que les embarcacions respectin la distància de seguretat, compta amb Servei Marítim de la Guàrdia Civil i el Grup de Recolzament d’Actuacions Especials de Bombers (GRAE).

Circulació restringida amb motiu del Concurs de Focs i altres activitats

Per poder tenir les principals vies d’entrada i sortida de la població expedites, sense embussos circulatoris que dificultarien l’accés dels vehicles d’emergència en cas que fos necessària la seva intervenció, la Policia Local s’encarrega d’implementar diverses mesures de trànsit coincidint amb els dies de focs. El dispositiu compta cada dia amb un contingent d’entre 30 i 36 agents que desenvolupen dues tasques principals: deixar els vials de circulació lliures per a l’entrada d’ajut extern o possibles evacuacions, i tenir cura de les zones de seguretat on no pot haver públic.


Les dues tasques es faciliten a través dels talls i desviaments de trànsit que es fan cada dia a partir de les 7 de la tarda i fins les 12 de la mitjanit, aproximadament. Aquest horari es pot avançar o retardar en funció de la intensitat del nombre de vehicles que es té constància que ja han entrat a Blanes, o bé si durant aquella jornada està previst algun esdeveniment que així ho requereixi, com per exemple un correfoc.

Per dur a terme el tancament i obertura de la circulació, es fa a través de cercles concèntrics, i afecta un total de 13 llocs clau situats arreu del municipi. Aquests punts són els següents: Plaça Catalunya, Plaça Països Catalans, Passeig S’Abanell amb C. Tarradellas, Rotonda de La Plantera, Carrer Senda del Molí, Plaça Creu Coberta, Carrer Penedès, Carrer Barcelona, Carrer Anselm Clavé, Plaça Solidaritat, Carrer Ample, Passeig de Mar i Passeig Carles Faust.


Per evitar embussos i inconvenients innecessaris, la Policia Local fa cada any una crida als ciutadans perquè utilitzin itineraris alternatius d’arribada als domicilis particulars. Quan es tracta dels conductors d’altres poblacions que venen a veure els focs, se’ls recomana que arribin amb prou temps a Blanes i que no esperin a darrera hora per no trobar-se amb retencions a les carreteres d’accés.

Quan finalitzen els espectacles pirotècnics, també es recomana que no es faci una sortida de cop i que esperin un temps prudencial per facilitar que la sortida de vehicles sigui esglaonada. Aquest any, quan el concurs s’encetarà divendres i acabarà dimarts de la setmana vinent, els dies que s’espera que es pugui registrar una major afluència seran tant divendres com dissabte, o inclús el diumenge tenint en compte que l’endemà dilluns és festiu a Girona.


A banda del Concurs de Focs, la Policia Local també implementa mesures especials de circulació amb motiu de diversos esdeveniments que es fan al llarg de la Festa Major. Es tracta d’activitats que requereixen un tancament circumstancial per garantir-ne la seguretat, com per exemple la sortida de la comitiva de les autoritats que es fa el dia de Santa Anna, el dimarts. Més elaborades, en canvi, són les restriccions que s’han de fer pel correfoc de diumenge, o el correaigua de dissabte, tots dos en horari nocturn, després que hauran acabat els espectacles pirotècnics.




Data de realització: 07/20/2016 | Data de la darrera actualització: 07/20/2016

© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300