Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Blanes tindrà aviat un Reglament de la Taula Local pel Dret a l’Habitatge i la Pobresa Energètica


Camí de tornada


Menú principal



Noticia publicada a la web el 11/08/2016 10:38:10 AM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !

Blanes tindrà aviat un Reglament de la Taula Local pel Dret a l’Habitatge i la Pobresa Energètica

Durant la trobada de l’òrgan de treball, la primera on ha participat la PAHC, també s’han tractat les gestions amb les entitats bancàries en matèria d’habitatge social, entre d’altres

La crisi econòmica iniciada l’any 2007 i intensificada al 2008 ha afectat des de llavors una part molt important de la població blanenca. S’ha constatat l’aparició d’un nou perfil de persones en situació de pobresa i exclusió social que presenta noves necessitats i problemàtiques relacionades amb la pobresa energètica i amb la manca d’un habitatge digne.

Aquesta situació -detectada tant per l’Ajuntament com per les diferents entitats, associacions i agents socials del municipi- s’ha convertit en una de les principals preocupacions, i s’han posat en marxa mesures des dels diferents àmbits d’actuació per posar-hi solucions. Va ser així com l’any 2012 es va posar en marxa la Taula Local pel Dret a l’Habitatge, òrgan de treball intersectorial format per diferents entitats socials i institucions.

Reglament de la Taula Local Pel Dret a l’Habitatge i la Pobresa Energètica

En la darrera trobada de la Taula Local pel Dret a l’Habitatge, que ha tingut lloc fa pocs dies, s’ha informat de diverses novetats. Una de les més destacades és el reglament d’aquest òrgan de treball, que presenta com a principal innovació la incorporació de problemàtiques relacionades amb la Pobresa Energètica, un canvi de nomenclatura que es va tractar en el ple extraordinari del passat mes d’agost, dedicat íntegrament a aquesta temàtica.


Darrera reunió Taula Local pel Dret a l'Habitatge
Les tècniques de l’Àrea d’Acció Social de l’Ajuntament de Blanes han elaborat un esborrany del reglament que s’ha lliurat a tots els qui formen part de la Taula Local, que tindran temps per fer aportacions fins al 30 de novembre. La idea és que finalment s’aprovi en sessió plenària, amb l’objectiu que sigui comptant amb la unanimitat de totes les forces polítiques municipals.

El reglament inclou tant el preàmbul i els antecedents de la seva creació com el marc normatiu i legal que l’empara. Entre ells, la Llei aprovada al 2015 de mesures urgents per afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica, que té com objecte establir procediments extrajudicials per a resoldre situacions definides com d’exclusió social residencial.


Després de definir els objectius i competències, el reglament també parla de la seva periodicitat, de manera que les reunions del Plenari de la Taula es proposa en l’esborrany que siguin amb caràcter semestral. En canvi, en el cas de les Comissions de Treballs la proposta és que es creïn i reuneixin en funció de les necessitats detectades. La presidència correspon a l’alcalde, i el plenari està composat pels regidors d’Acció Social i Urbanisme, el Tècnic d’Urbanisme, el Cap d’Àrea d’Acció Social, el Treballador o Treballadora Social de l’Àrea d’Acció Social, i el Tècnic o Tècnica de la Borsa de Mediació. També participen un representant de cada grup polític municipal.

Pel que fa a representants d’entitats i organismes, n’hi ha del Col·legi d’Advocats, la PAH (Plataforma d’Afectats per la Hipoteca), el Bon Samarità, Càritas, Creu Roja i, com a novetat, de la PAHC, la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca i Contra el Capitalisme. Precisament en la darrera trobada de la Taula Local pel Dret a l’Habitatge ja va participar-hi per primer cop un representant de la PAHC, que havia expressat des de feia temps, en reiterades ocasions, la seva voluntat de ser-hi.

Creació de les figures del Mediador i l’Assessor Jurídic i altres novetats

Altres novetats que es van donar a conèixer durant la darrera trobada és la intenció que té l’Ajuntament de Blanes de posar en marxa de cara al 2017, amb càrrec als pressupostos d’aquest proper any, de dues noves figures dins la Borsa de Mediació. Es tracta del Mediador i de l’Assessor Jurídic que pugui fer acompanyament a les persones.


Igualment, es va informar sobre l’elaboració que s’està fent de noves normes internes de l’Àrea d’Acció Social pel que fa als Comptadors d’Aigua Solidaris. El seu esborrany gairebé ja està enllestit, amb l’objectiu que es pugui aprovar abans que finalitzi l’any. Com a principal incorporació hi ha l’elaboració d’un document on l’usuari estarà informat sobre quins són els seus drets i deures al accedir a aquest servei. No s’ha fet cap restricció respecte les normes originals, de manera que les modificacions s’han fet en base a l’experiència d’aquests darrers anys.

Gestions amb entitats financeres

Actualment les gestions que s’estan mantenint des de l’Ajuntament de Blanes amb les entitats financeres en matèria de vivendes i pisos de lloguer social estan obtenint diversos fruits. CaixaBank ha fet algun lloguer social a persones que ocupaven habitatges i eren usuàries dels Serveis Socials. En canvi, no ofereixen lloguers si la finca ocupada té un valor concret per a l’entitat.

En el cas de Bankia, ajorna els llançaments de famílies vulnerables si s’envia informe des dels Serveis Socials municipals, a l’espera de trobar una alternativa d’habitatge. En canvi, per una qüestió de política interna de l’entitat, no regularitzen ocupacions. Actualment el seu compromís és que cedirà dos o tres pisos a l’Ajuntament de Blanes per usos socials abans que finalitzi aquest 2016.


Per últim, en el cas del BBVA es va informar que recentment s’ha mantingut una audioconferència des d’alcaldia durant la qual se’ls va preguntar sobre la cessió de més de 1.800 pisos que havien fet a la Generalitat. La resposta del BBVA respecte la possibilitat que algun d’ells estigués disponible a Blanes, va ser que calia que l’Ajuntament es posés en contacte amb el govern català, una gestió que encara està pendent de resposta.




Data de realització: 11/08/2016 | Data de la darrera actualització: 11/08/2016

© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300