Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

La Neurociència aplicada a l’educació i l’aprenentatge


Camí de tornada


Menú principal



Noticia publicada a la web el 06/08/2017 07:04:47 PM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !

La Neurociència aplicada a l’educació i l’aprenentatge

El biòleg David Bueno va ser el ponent d’una interessant xerrada a la Biblioteca, organitzada per l’Escola Mn. Joan Batlle i el CEAB, formant part del projecte educatiu Tàndem

L’Escola Mossèn Joan Batlle i el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) van organitzar dimecres passat una interessant xerrada que va destacar no tan sols pel contingut i pel seu extraordinari ponent. També ho va ser l’indret on es va allotjar, la primera planta de la Biblioteca Comarcal, que es va omplir de gom a gom per no perdre’s l’ocasió.


Biblioteca Comarcal: xerrada de David Bueno
I certament val a dir que s’ho valia, ja que no passa cada dia que un destacat doctor en biologia, investigador i professor de genètica protagonitzi una xerrada en viu i en directe sobre la neurociència aplicada a l’educació i l’aprenentatge. Es tractava de David Bueno Torrens, que compta amb una trajectòria professional i acadèmica centrada en la genètica del desenvolupament i la neurociència.

L’experiència, que va aplegar sobretot representants de la comunitat educativa i científica de Blanes, Lloret i altres poblacions de la rodalia, formava part del Projecte Tàndem, que promou la Fundació Catalunya-La Pedrera a l’Escola Mossèn Joan Batlle. Durant tres cursos escolars –el 2016-2017 és el segon- estan treballant conjuntament els mestres de l’escola amb formadors i investigadors del CEAB intercanviant coneixements, experiències i material pedagògic per transferir-los a l’aula amb metodologies innovadores.


L’objectiu del Projecte Tàndem és posar la llavor perquè hi hagi un canvi metodològic al centre educatiu que vagi lligat a una especialització en l’àmbit del medi ambient i que sigui sostenible a llarg termini. Les tres institucions implicades en aquest projecte, anomenat La Vida a l’Aigua, adquireixen un compromís per millorar la formació integral dels qui seran els ciutadans del futur.

La Neurociència aplicada a l’educació i l’aprenentatge

Precisament seguint aquesta línia va ser com es va decidir organitzar la xerrada a càrrec del reconegut neurocientífic David Bueno, que va encapçalar l’experiència sota el títol Neurociència: cal un nou paradigma de l’aprenentatge? El doctor en biologia va explica que el cervell humà el composen entre 85.000 i 86.000 milions de neurones, i que el què marca la diferència no és la quantitat, sinó les connexions d’aquestes.


David Bueno, ponent de la xerrada
El ponent va sentenciar que la pedagogia uneix la neurociència i l’educació, que pot servir per a moltes coses, tot i deixar clar també que depèn de la ideologia que hi hagi al darrera. En aquest sentit, va explicar que hi ha cultures on l’educació serveix per formar professionals competitius i descarta com inservibles els qui no donen la talla. En canvi n’hi ha d’altres que, tal com va passar a l’estat espanyol durant la dictadura de Francisco Franco, es dedica a formar persones crèdules i submises que accepten la societat tal com és i no tinguin ganes de canviar-la.

Per David Bueno, l’educació ha de seguir un tercer model. Ha de servir per ajudar les persones a formar-se amb dignitat, entesa com el respecte que cadascú mereix per ser qui és, créixer en una societat harmònica, i incloure elements de professionalització, però amb l’ingredient de sentir-se com elements transformadors de la societat. També va descriure les quatre etapes dels humans pel que fa als diferents tipus de connexions que afavoreix el nostre cervell en funció de l’edat que tenim.


La primera va dels 0 als 3 anys, l’etapa més important perquè és quan es forma el nostre caràcter, el què tindrem quan siguem adults. La segona va dels 4 als 11 anys, i és quan es comencen a regular les nostres emocions, alhora que també arriba el moment òptim per aprendre a llegir i escriure. Als 5 anys estem capacitats per fer aquesta elaborada tasca, ja que se sol tenir el cervell prou madur, tot i que també depèn de cada individu, i tampoc no és alarmant si a aquesta edat encara no s’està preparat per fer l’aprenentatge.

L’edat de l’adolescència, la tercera etapa, és quan es desenvolupen els grans aprenentatges i es maduren les àrees motivacionals. S’allarga fins els 34 anys, quan s’abasta la maduració. A partir d’aquí els humans acostumem a fer més plans a llarg termini, passat l’autèntic festival d’emocions que acostuma a ser passar d’infants a joves, amb tots els dubtes i sentiments a flor de pell.

Mites i llegendes al voltant del cervell

Al llarg de la xerrada, així com en el torn obert de preguntes que va haver-hi al final, es van resoldre dubtes i també es van desfer molts mites. Així, es van descriure les sis emocions primàries –por, ira, aversió, tristesa, alegria i sorpresa-, destacant que les dues que serveixen per motivar més un individu són l’alegria i la sorpresa. Una persona motivada pot estar treballant sense cansar-se perquè té energia extra, i en aquest sentit l’actitud dels educadors és necessari que camini en aquesta direcció.

David Bueno va remarcar que recordem més bé les nocions d’aquells professors que feien les nostres classes més amenes i sorprenents, perquè tot el què es basa en emocions positives deixa millor empremta. Les actituds, doncs, transmeten motivació, i per tant ens hem de creure el què expliquem i donar-li la necessària passió i entusiasme.


Un dels mites que va desfer cap al final de la vetllada va ser l’estesa creença que tan sols utilitzem el 10% del nostre cervell. Això és fals, ja que per cada acció que utilitzem, s’activa un grup de neurones diferents. Fem servir tot el cervell, però per a cada cosa i quan toca. Estimular el cervell fa que generi més connexions, i per tant millora el seu rendiment. Com més el fem treballar, millor funciona, i per tant tinguem més agilitat mental.




Data de realització: 06/08/2017 | Data de la darrera actualització: 06/08/2017

© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300