Noticia publicada a la web el 07/23/2021 12:17:17 PM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !
Un espectacle de dansa amb l’Esbart Joaquim Ruyra tanca la 1a jornada de la Festa Major de Blanes
Feia un any i mig que el cos de dansa no actuava, i ahir van estrenar el nou escenari d’aquest 2021: l’esplanada de darrera el CAP-2, davant l’Estació d’Autobusos
Després de l’electritzant pregó acollit ahir al vespre al Teatre de Blanes, la primera jornada de la Festa Major de Santa Anna de Blanes 2021 estrenant un nou escenari del cicle festiu que fins ara no s’havia utilitzat. Es tracta de l’esplanada de darrera el CAP-2, davant l’Estació d’Autobusos, on es va oferir un espectacle de dansa a càrrec de l’Esbart Joaquim Ruyra de Blanes.
Feia un any i mig que el cos de dansa no actuava, i per això hi havia unes ganes especials de poder gaudir de la reaparició dels artistes, especialment apreciats pel públic blanenc, que sempre impacta als visitants per les seves acurades coreografies i vestuaris, a més a més de la música que els acompanya.
El propi Esbart Joaquim Ruyra va recordar aquesta prolongada absència, remarcant que després d’aquest impàs reprenien l’activitat amb tota l’energia del món. I així va ser, amb un repertori que aviat va fer oblidar tothom aquest temps en què no s’ha pogut gaudir del seu art dansaire.
58 anys d’història amb molta projecció i futur
Aquest 2021 l’esbart ha complert 58 anys d’història, amb la seva incombustible energia que l’ha fet evolucionar al llarg dels anys i anar-se adaptant als nous temps. Actualment, sota la direcció de David Martínez, els 16 membres del cos de dansa van oferir una actuació inoblidable per les condicions en què han hagut d’actuar, però amb la il·lusió intacta, marca de la casa.
En el bloc inicial, van interpretar ‘El Ball de Roser de Gombrén’, ‘La Bolangera’, les ‘Majorales d’Hora de Sant Joan’, la ‘Jota d’en Carlet’ i el ‘Galop de Panderetes’. Després van seguir amb un dels ritus més extensos al Pirineu, el ‘Ball de Cascavells’, vestigis de les antigues danses rituals per allunyar els mals esperits o per rebre i acomiadar els visitants als encreuaments de camins.
El segon bloc va continuar amb la sardana ‘La Flama de la Sardana’, una creació de David Martínez amb música de Tomàs Gil, i amb una de les peces més apreciades dels darrers temps: ‘La Platja del Far’. Amb coreografia de l’enyorat Eduard Ventura sobre música de Marcel Casellas, el seu marcat caràcter mediterrani barrejat amb la sensualitat de l’havanera va ajudar a transportar fins terra endins els aires de la mar no tan llunyana.
Les següents danses van ser d’aquelles que formen part del repertori dels esbarts i que, segons els entesos, demostren la difícil senzillesa de la dansa d’arrel catalana: la ‘Xinxina’ i la ‘Morisca’. Per últim, el quart i darrer bloc de danses va tenir un caràcter més modern, amb composicions de nova creació de l’actual director artístic de l’Esbart Joaquim Ruyra, David Martínez, així com de Montse Colomé.
Els balladors i balladores van començar amb una benvinguda amb música de Carles Santos titulada senzillament ‘Hola’, seguida per dues composicions de l’espectacle ‘DAD-EXE: Dret a Decidir Executable’. Primer amb la sempre animada ‘Rumbejada’, i després amb ‘La Gran Jotada’. Per reblar la seva actuació, a l’estil dels grans concerts, l’esbart va haver d’oferir un bis, en aquesta ocasió amb la peça final de la polka.