Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

Blanes culmina els actes del Dia de l’Orgull LGTBIQ+ amb un impactant monòleg de l’actriu Teresa Gelpí


Camí de tornada


Menú principal



Noticia publicada a la web el 07/02/2022 09:58:59 AM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !

Blanes culmina els actes del Dia de l’Orgull LGTBIQ+ amb un impactant monòleg de l’actriu Teresa Gelpí

El Centre Cultural Els Padrets va allotjar ahir el monòleg ‘Teresa, Teresot, la història real de Teresa Pla, qui va decidir fer-se maqui després de patir vexacions al ser hermafrodita

Ahir divendres al vespre Blanes va culminar els actes organitzats aquests darrers dies amb motiu del Dia de l’Orgull LGTBIQ+ que es commemora el 28 de juny, amb un impactant monòleg que va deixar el llistó molt alt quant als objectius que persegueix la celebració d’aquesta jornada internacional. El Centre Cultural Els Padrets va allotjar la interpretació del monòleg ‘Teresa, Teresot’, a càrrec de l’actriu Teresa Gelpí.


Teresa Gelpí, minuts abans de ficar-se a la pell de 'Teresa, Teresot'
L’acte el van encapçalar la regidora d’Acció Social i Igualtat, Marian Anguita, acompanyada del regidor de Cultura, Albert Sanz. També van participar d’altres regidors i regidores, que no van voler perdre’s la ocasió de poder gaudir del bon fer de l’actriu malgratenca, molt vinculada a la ciutat de Blanes, on ja ha actuat en innumerables ocasions.


D'esquerra a dreta: Olga López, Marian Anguita,
Teresa Gelpí i Albert Sanz
‘Teresa, Teresot’, basada en una història real

Teresa Gelpí es va posar en la pell d’un personatge que va existir en la realitat: Teresa Pla, que va decidir fer-se maqui després d’una humiliant experiència viscuda a mans de la Guàrdia Civil. Coneguda també amb el sobrenom de ‘Teresot’, ‘La Pastora’ o ‘Florencio’, entre els anys 1949 i 1960 va ser una activa guerrillera antifranquista.


'Teresa, Teresot' al Centre Cultural Els Padrets, ahir al vespre
Va néixer hermafrodita: posseïa els dos sexes a la vegada, però no tenia definits ni l’aparell reproductor masculí ni el femení. Els seus pares van decidir inscriure-la com a dona perquè quan fos gran no hagués de complir el servei militar. La Teresa es va criar al mas dels seus pares i, malgrat no haver anat mai a l’escola, era una persona dotada d’una extraordinària intel·ligència natural.


L’hivern de l’any 1947, quan transitava per un camí, va ser detinguda per un escamot armat format per set guàrdies civils i dos sometents que venien d’incendiar una masia on hi havia refugiats dos guerrillers maquis. Va ser duta a una casa quarter, i allí els dos sometents van revelar la seva condició, provocant que el tinent de la benemèrita obligués la Teresa a despullar-se per interrogar-la brutalment.


Salutació final de Teresa Gelpí al terme de l'obra
Després d’aquell indignant episodi, Teresa Pla ja no tornaria a ser mai més la mateixa, i es va unir a una partida de guerrillers antifranquistes. Durant 11 anys va ser una activa guerrillera, tot i que mai no va voler causar la mort a ningú. L’actriu va brodar un paper difícil i ple de matisos, demostrant una vegada més el seu bon fer que ja coneixia el públic blanenc de fa molts anys.

Salutació final de la regidora d'Acció Social i Igualtat, Marian Anguita
Amb aquesta representació es tanca una reivindicativa setmana que es va encetar dimarts, coincidint amb el Dia de l’Orgull LGTBIQ+ que se celebra el 28 de juny, amb la instal·lació d’un Punt Lila al Passeig de Mar i la Lectura del Manifest ‘A Blanes, amb l’Orgull Ben Alt’. S’hi remarcava que encara cal treballar molt per aconseguir una igualtat total i els drets de les persones d’aquest col·lectiu perquè visquin lliures de discriminacions i violències.



Data de realització: | Data de la darrera actualització: 07/02/2022


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300