Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

‘100 Anys d’Educació Pública’ repassa en una exposició el segle de vida de l’Escola Joaquim Ruyra


Camí de tornada


Menú principal



Noticia publicada a la web el 09/18/2025 08:27:06 AM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !

‘100 Anys d’Educació Pública’ repassa en una exposició el segle de vida de l’Escola Joaquim Ruyra

S’allotja a la cèntrica sala García Tornel del Carrer Ample, i ahir la van inaugurar l’alcalde, Jordi Hernández, la directora de l’escola, Maite Casaus, i la regidora d’Educació, Gloria Agudo

18 de setembre 2025

Després de la intensa jornada que es va viure la tarda del passat sis de setembre, la mateixa data en què fa 100 anys es va inaugurar l’Escola Joaquim Ruyra, el centre educatiu segueix commemorant aquesta destacada fita. La tarda d’aquest passat dimecres es va inaugurar l’exposició ‘100 Anys d’Educació Pública’, que repassa aquest segle de vida amb què ja compta l’Escola de la Vila. L’horari per visitar-la és de dilluns a diumenge a les tardes, de 17 a 20 h, i també els dissabtes al matí, de 11 a 13 h.




L'alcalde, Jordi Hernández, amb la directora de l'Escola Joaquim Ruyra,
Maite Casaus, i la regidora d'Educació, Gloria Agudo,
així com totes les persones que van assistir a l'acte inaugural d'ahir a la tarda
Val a dir que la mateixa exposició ja s’ha pogut visitar aquests darrers dies a Casa Saladrigas, i ara s’ha traslladat a la cèntrica sala García Tornel del Carrer Ample, on s’hi estarà fins dimecres de la setmana vinent, el 24 de setembre. La inauguració la van encapçalar ahir a la tarda l’alcalde de Blanes, Jordi Hernández; la directora del centre, Maite Casaus; i la tinent d’alcalde d’Educació, Gloria Agudo.



Maite Casaus, Gloria Agudo, Jordi Hernández i Quique Pérez
També va assistir-hi el tinent d’alcalde de Fires i Festes, Quique Pérez, així com una nombrosa representació de persones vinculades al centre escolar, així com membres de les comissions que s’han creat per organitzar els diferents ingredients que està tenint la commemoració del centenari. La inauguració es va reblar amb un brindis de cava.

‘100 Anys d’Educació Pública’: un segle de vida de l’Escola de la Vila

L’exposició està estructurada en diversos plafons on s’hi recull la història dels cent anys de l’Escola Joaquim Ruyra, amb una gran profusió de fotografies i documents històrics que contribueixen a fer l’experiència encara més atractiva. També hi ha un racó amb una pantalla on es van veient imatges històriques de l’evolució de l’Escola de la Vila.




L'alcalde i els regidors d'Educació i Fires i Festes també van trobar coneguts
i conegudes a les fotografies que hi ha a l'exposició
Tant aquest espai com els plafons amb una gran quantitat de fotografies va ser ahir el centre d’interès de tothom, que reconeixia antics companys i companyes de classe o fins i tot a ells i elles mateixes a les instantànies. Durant 33 anys, el centre educatiu més antic de Blanes era conegut popularment com l’Escola de la Vila. L’any 1958, en què es celebrava el centenari del naixement de l’escriptor Joaquim Ruyra, que va passar la seva infantesa i estiuejava a Blanes.




Amb motiu d’aquesta efemèride, es va decidir que el centre educatiu passés a nomenar-se Escola Joaquim Ruyra, tot i que ‘extra-oficialment’, a nivell popular, tothom de Blanes la coneix com l’Escola de la Vila. En un dels plafons s’hi explica que durant la república, la línia pedagògica va seguir els propòsits de la renovació acadèmica del principi de segle, tot i que amb conflictes.






Parlaments inaugurals de l'exposició
L’opció d’esquerres va haver de deixar pas forçosament amb la implantació d’un sistema pedagògic propi del règim franquista, totalment contrari al del 1931, per això els mestres de línia esquerrana van ser depurats. Entre ells, el més recordat és el mestre Napoleó Soliva, que també va ser director del centre durant un curt període de temps entre 1969 i 1970. El seu mestratge continua viu en la memòria dins i fora de l’escola.


Un altre dels plafons relata diversos testimonis d’exalumnes, com per exemple que la platja del davant era per a ells la continuació del pati, o que durant els primers anys a la Vila eren tants estudiants que sovint el professor no passava llista, i si s’arribava tard, tocava seure a les barres separadores dels pupitres. També hi ha una evolució fotografia d’espais i aules amb què comptava i compta el centre educatiu; plànols inicials i evolució de l’edifici fins a l’actualitat; com va ser la construcció de l’edifici; com va ser l’acte inaugural; excursions, sortides didàctiques i viatges a l’estranger; així com diversos plafons amb activitats de tot tipus.



Però potser els plafons que desperten més la nostàlgia i els records són els que recullen imatges amb grups de classe que hi ha hagut al llarg de 100 anys. Curs rere curs, s’apleguen atapeïdes fotos amb grups d’alumnes que resten immortalitzats amb els seus companys i companyes, aquelles típiques fotografies que no fan sinó emfatitzar que, sense cap mena de dubte, l’Escola Joaquim Ruyra o, si es prefereix, l’Escola de la Vila, és un referent a tenir molt en compte tant des del punt de vista educatiu i pedagògic com de la pròpia història de Blanes.



Data de realització: | Data de la darrera actualització: 09/18/2025


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300