Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

- DEPARTAMENT DE FIRES I FESTES -


Camí de tornada


Menú principal



- DEPARTAMENT DE FIRES I FESTES -

BASES REGULADORES PER A L’ATORGAMENT DE LLICÈNCIES D’OCUPACIÓ TEMPORAL DEL DOMINI PÚBLIC, MITJANÇANT LA INSTAL·LACIÓ DE PARADES DESMUNTABLES PER AL MERCAT DE NADAL 2025.


1. OBJECTE

Constitueix l’objecte d’aquestes bases la regulació del procediment per a l’atorgament de llicències per a l’ocupació temporal de domini públic amb parades desmuntables destinades a la venda de productes de Nadal i d’artesania a la plaça d’Espanya els dies 12, 13 i 14 de desembre de 2025.

Les llicències atorgades permetran als seus titulars instal·lar les parades de venda i explotar-les en els emplaçaments previstos, d’acord amb les condicions establertes en aquestes bases.


2. NATURALESA JURÍDICA I RÈGIM JURÍDIC

D’acord amb l’establert als articles 56 i 57 del Decret 336/1988, de 17 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament de béns de les entitats locals de Catalunya, amb les presents bases es regula el procediment per a l’atorgament de llicències d’ocupació temporal per a l’ús privatiu del domini públic, atenent als principis d’objectivitat, publicitat i concurrència i d’acord amb la finalitat d’interès públic que es pretén assolir.

A aquestes llicències també serà d’aplicació la normativa següent:

Decret 336/1988, de 17 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament de béns dels ens locals de Catalunya.

Ordenances Fiscals vigents (Ordenança Fiscal 310.00. Taxa per serveis generals, i Ordenança Fiscal 313.04.Taxa per la utilització privativa o aprofitament especial de la via pública i terrenys de domini públic amb una finalitat lucrativa).


3. INSTAL·LACIONS AUTORITZADES

Exclusivament les casetes de fusta que proporcioni l’Ajuntament.


4. NOMBRES DE PARADES AUTORITZADES

10 casetes de fusta


5. PRODUCTES DE VENDA

Podran vendre els productes que es detallen a continuació i es fixa un nombre màxim de parades per tipologia de producte.

Nombre màxim de parades
Tipologia
3
Productes alimentaris:
Dolços nadalencs, torrons, panettones, taules de formatges,...
2
Articles de decoració nadalenca / tions / boles de Nadal
1
Roba i complements de llana
1
Joguines
1
Bijuteria / joieria artesana
1
Floristeria: corones / arbres de nadal, ponsèties...
1
Altres- no incloses a cap anterior

No obstant això, si no es cobreixen la totalitat de les parades per tipologia de producte, l’Ajuntament si ho considera convenient podrà modificar el nombre màxim de parades establert per a cada producte, en funció de les sol·licituds presentades.


6. CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES DE LES PARADES

Seran casetes de fusta 3x2 que l’Ajuntament posarà a disposició dels comerciants, als quals se’ls atorgui la parada. Tant els endolls de dins de la caseta con les llums de decoració de fora de la caseta les posarà l’Ajuntament.

Característiques tècniques de les parades i obligacions a càrrec del comerciant o paradista:

- Cada parada haurà d’estar ornamentada amb motius de decoració nadalencs. (les llums de decoració de fora les facilitarà l’Ajuntament)
- L’enllumenat interior de la caseta se n’haurà de responsabilitzar el comerciant o paradista.
- S’impartirà com a mínim un taller gratuït infantil.


7. DURADA

La llicència atorgada mitjançant el procediment previst en aquestes bases, inclou l’autorització d’explotació per els dies 12, 13 i 14 de desembre de 2025.


8. EMPLAÇAMENT DE LA FIRA I DATES I HORARIS DE FUNCIONAMENT

Les parades se situaran a la plaça d’Espanya i hauran d’estar obertes en els horaris següents.

Dijous 11: Muntatge casetes per l’empresa.
Divendres 12 al matí: preparació dels productes i decoració de les casetes per part del comerciant.

Els horaris del mercat de Nadal seran els següents:

Divendres: de 17.00 a 22.00h
Dissabte i diumenge: de 10.00 a 22.00 h
Les casetes hauran de quedar buides al finalitzar l’activitat de diumenge nit.

Tot i que es fixen els horaris esmentats anteriorment, l’Ajuntament els podrà modificar per causa justificada i comunicant-ho amb antelació als titulars de les parades.

La presentació de documents és pot fer a través de la seu electrònica de l’ajuntament de Blanes

Parades Mercat de Nadal

o bé a les oficines de l’Amic, on s’haurà de demanar CITA PRÈVIA a l’enllaç

https://www.blanes.cat/docweb/reserva.previa

a partir del dia següent a la publicació de l’anunci d’aprovació d'aquestes bases en el Butlletí Oficial de la Província de Girona durant 20 dies hàbils.

El procediment de concessió de llicències es tramitarà en règim de concurrència competitiva. La concessió de llicències es farà a partir de la comparació entre les diferents sol·licituds presentades, realitzant-se l’atorgament a favor d’aquelles propostes que obtinguin major puntuació d’acord amb els criteris fixats en la base novena.

Els sol·licitants no podran demanar més d’una llicència.


9. TAXES

- Parades

Els titulars de les llicències hauran d’abonar les taxes següents:

Ordenança Fiscal núm. 310.00 Per la tramitació de l’expedient. Article 5è. Epígraf tercer.3: 83,59 euros.

Ordenança Fiscal núm. 313.04 Per l’ocupació de la via pública. Article 6è. Apartat e) Fires :e.1) Artesania i similars: Quota general irreductible, per metre lineal de front o fracció i dia: 7,42 euros

El Consell Comarcal de la Selva notificarà als titulars de les llicències l’import i els terminis de pagament de les taxes essent el termini màxim per realitzar el pagament el dia 18 de novembre de 2025. El titular de la llicència haurà d’enviar comprovant de pagament de les taxes a fires.festes@blanes.cat, i disposarà fins el dia 25 de novembre de 2025 per acreditar-lo. El fet de no pagar les taxes exigides dins el termini determinat i/o no haver enviat el comprovant corresponent suposarà la pèrdua automàtica de la llicència de parada.

No obstant això, en el decret d’atorgament de les llicències es podran establir uns terminis diferents en cas que sigui necessari per la tramitació de l’expedient.

- Renúncia o no assistència el dia de la Fira:

En cas que el sol·licitant que ja hagi pagat les taxes renunciï a la parada abans del dia 5 de desembre, se li retornarà l’import de la taxa corresponent en concepte d’ocupació de la via pública, però en cap cas es retornarà la taxa per tramitació de l’expedient. Si la renúncia és posterior a aquesta data, no es retornarà cap taxa.

En cas que el dia d’inici del Mercat de Nadal no s’instal·li la parada, no es retornarà cap taxa llevat que es justifiqui documentalment que no s’ha assistit al Mercat per una causa de força major. En aquest cas, es retornarà la taxa corresponent a l’ocupació de la via pública.


10. DESPESES

Aniran a càrrec dels titulars de les llicències totes les despeses que siguin necessàries per exercir l’activitat objecte de la llicència.


11. PROCEDIMENT D’ATORGAMENT DE LES LLICÈNCIES I DOCUMENTACIÓ A PRESENTAR

S’atorgaran en règim de concurrència competitiva entre les diferents sol·licituds en funció del tipus de producte a comercialitzar.

Les sol·licituds presentades seran revisades i valorades pels serveis tècnics municipals.

Els serveis tècnics comprovaran que les sol·licituds s’hagin presentat correctament de conformitat amb aquestes bases. En cas que les sol·licituds no s’hagin presentat correctament, es concedirà un termini de deu dies hàbils per esmenar-les. Les sol·licituds que no siguin esmenades en el termini atorgat quedaran excloses del procediment.

Posteriorment les sol·licituds admeses seran classificades per les tipologies del producte a vendre establertes en la base 5 i es procedirà, si escau, a la valoració de les sol·licituds de conformitat amb els criteris establerts.

En cas que per la tipologia de producte el nombre de sol·licituds sigui inferior al nombre màxim de parades a autoritzar, no caldrà procedir a la valoració i es proposarà directament l’adjudicació a favor de les sol·licituds admeses.

No obstant això, les parades hauran de complir uns mínims requisits estètics i de qualitat visual, a criteri dels serveis tècnics municipals.

Si cal valoració, un cop valorades les propostes aquestes es classificaran per tipus de producte i per ordre decreixent de puntuació, i els serveis tècnics municipals realitzaran una proposta d’adjudicació a favor de les sol·licituds que hagin obtingut major puntuació en cada un dels tipus de productes. En cas d’empat entre propostes es resoldrà per sorteig.

De conformitat amb el que s’estableix en la base 5 si no es cobreixen la totalitat de les parades, l’Ajuntament si ho considera convenient podrà modificar el nombre màxim de parades establert per tipus de producte.

Documentació a presentar:

Hauran de presentar el model d’instància de l’annex A acompanyada de la següent documentació :

- Fotocòpia del Document Nacional d’identitat o passaport de la persona sol·licitant de la llicència.
- En el cas de persones nacionals de països que no siguin membres de la Unió Europea, fotocòpia del document del permís de residència i feina per compte propi.
- Fotocòpia del Document Nacional d’Identitat, passaport, o permís de residència i feina per compte propi de la persona que suplirà al titular de la llicència per regir la parada.
- Detall del producte o productes que es vendran en la parada adjuntant fotografies.

En cas de voler comercialitzar productes alimentaris, també serà necessari que es presenti la següent documentació:

- Fotocòpia de la documentació que acrediti haver rebut la formació en manipulació d’aliments.
- Descripció de les mesures d’higiene i conservació de productes: manteniments dels aliments a temperatura regulada que ho necessitin (refrigeració).
- Descripció de les mesures de protecció dels aliments sense envasar contra elements externs (pols, insectes....)
- Descripció de les mesures de protecció contra els consumidors.
- Descripció de les mesures d’higiene personals (gorres, guants....) i de neteja dels estris utilitzats en la manipulació dels productes alimentaris.

CRITERIS DE VALORACIÓ

S’atorgaran un màxim de 20 punts, valorant els aspectes següents:

- Estar empadronat o tenir comerç a Blanes: màxim 10 punts
- Estètica de la parada i qualitat visual de la parada: màxim 5 punts.
- Presentació del producte: màxim 3 punts.
- Originalitat del producte: màxim 2 punts.

Totes les sol·licituds presentades seran examinades pels Serveis tècnics Municipals, que comprovaran que a les sol·licituds hi figuri tota la documentació requerida per aquestes bases. En cas que manqui alguna documentació, es requerirà per notificació electrònica a l’adreça d’e-mail facilitada, per tal que l’aporti, en un termini màxim de 10 dies hàbils.

Transcorregut aquest termini, i en cas que no es doni compliment al requeriment efectuat per l’Ajuntament es perdrà el dret a resultar adjudicatari d’una llicència.

ATORGAMENT DE LES LLICÈNCIES

L’atorgament de les llicències es farà mitjançant decret de regidor i la llicència estarà condicionada a la presentació de la següent documentació:

- Justificant d’haver subscrit la pòlissa d’assegurança, vigent el dia de la fira, i d’estar al corrent del seu pagament.

- Resguard acreditatiu d’haver ingressat al Consell Comarcal de la Selva les taxes fixades en la base 9a.

- Justificant de pagament del rebut d’autònom corresponent al mes de novembre.

Una vegada presentada aquesta documentació els sol·licitants tindran dret a l’efectiva ocupació del domini públic i, per tant, a la instal·lació de la parada en les dates autoritzades.

Per a l’atorgament de la llicència, el titular haurà d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Blanes.

La ubicació de la parada s’assignarà uns dies abans del dia de la fira i es seguiran les indicacions de la persona designada per l’Ajuntament de Blanes, la qual vetllarà en tot moment pel seu bon funcionament.


12. TERMINIS PER A LA PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS

Les sol·licituds per a l’obtenció de llicències es poden presentar:

Telemàticament: L'Ajuntament de Blanes ha instaurat l'Administració electrònica i si disposen de signatura electrònica es pot tramitar aquesta sol·licitud accedint al nostre web municipal https://seu.blanes.cat (seu electrònica -catàleg de tràmits-)

Presencialment: S'haurà de sol·licitar cita prèvia obligatòria al nostre web:
https://www.blanes.cat/catala seleccionant l'Oficina: Ajuntament de Blanes PS de Dintre 29 i el Servei: Amic-Atenció Presencial/Registre General.

Els sol·licitants no podran demanar més d’una llicència.

Les persones físiques no podran sol·licitar una llicència si una persona jurídica de la qual ells en formin part com a soci o com a administrador també en sol·licita una.


13. TERMINIS DE RESOLUCIÓ

Els terminis de resolució seran els següents: 28 de novembre de 2025.


14. CONDICIONS DE LA LLICÈNCIA

a) El titular de la llicència està obligat al compliment de les obligacions previstes en aquestes Bases i a atendre les ordres facilitades per l’Ajuntament de Blanes.

b) El titular de la llicència prestarà el servei amb diligència i correcció vers als visitants de la fira.

c) Les taxes establertes en les bases s’hauran d’abonar prèviament a l’inici de la fira. El no abonament suposarà l’extinció immediata de la llicència.

d) El titular de la llicència quedarà obligat al compliment del què disposi la normativa en matèria de treball, en tots els seus aspectes, inclosos els de previsió de riscos laborals i seguretat social.

e) El titular de la llicència serà responsable de tot el material emprat i de tots els danys que pugui ocasionar amb la realització de la seva activitat, responent dels danys que es causin a l’Ajuntament o a tercers. Cada titular tindrà cura del manteniment del seu material.

f) El titular de la llicència haurà d’esta al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Blanes.

g) L’autorització municipal s’atorga a risc i ventura de la persona que resulti titular.

h) Les llicències tenen el caràcter de personals i intransmissibles.

i) El titular de la llicència i les persones que regentin les parades, tenen el deure d'utilitzar bones formes i modals, cordialitat, amabilitat, educació i respecte en les seves relacions amb el públic.

j) Queda prohibit l’ús de la megafonia i d’elements musicals que puguin molestar els usuaris de la via pública. No es podrà disposar de cap tipus d'element publicitari.

k) El titular de la llicència haurà d’exhibir en lloc visible el preu de venda dels productes. Cada titular disposarà d’un lloc assignat fix, i no podrà canviar-lo ni permutar-lo, sense l’autorització de l’Ajuntament.

l) El titular de la llicència haurà de garantir un bon estat de manteniment i higiene dels elements propis de les seves instal·lacions i serà responsable de mantenir l’espai afectat, les instal·lacions i la serva zona d’influència en bones condicions de neteja, salubritat, seguretat i estètica.

m) El titular de la llicència no podrà introduir cap variació en el servei i haurà de vendre o oferir els productes pels quals va sol·licitar autorització. Resta totalment prohibit vendre qualsevol altre producte diferent a l’autoritzat.

n) No es poden fer servir elements de fabricació industrial ni pintures tòxiques.

o) Es prohibeix tenir animals a la parada, ni de companyia ni com reclam.

p) L’organització no es fa responsable dels danys que per robatori o furt es puguin causar i aconsella els participants que no deixin cap material valuós a la parada sense vigilància.

q) No està permesa l’exposició de mercaderies directament a terra.

r) L’Ajuntament es reserva el dret d’ajornar, anul·lar o suspendre la fira, sempre que les circumstàncies ho aconsellin.


15. DRETS DEL TITULAR

El titular de la llicència tindrà el dret d’utilitzar el domini públic d’acord amb les condicions de la llicència per instal·lar la seva parada i vendre els productes.


16. DRETS I DEURES DE L'AJUNTAMENT

a) L’Ajuntament tindrà dret a inspeccionar les parades de venda i a realitzar totes aquelles operacions que siguin necessàries per verificar que el titular de la llicència compleix amb les condicions de la mateixa.

b) Cobrament de les taxes.

c) En general, a exercir totes aquelles previstes per la normativa sectorial, en relació a la protecció dels béns de domini públic i totes les que siguin necessàries per garantir l’ordre en la zona on s’instal·laran les parades.


17. RÈGIM SANCIONADOR

17.1. INFRACCIONS

Les infraccions es qualifiquen com a faltes lleus, greus i molt greus.

Es consideren faltes lleus:

a) La manca d’atenció i respecte envers el públic o altres titulars de llicències.

b) La utilització o circulació de vehicles dins de la fira fora de l’horari establert, o el pas per accessos no autoritzats.

c) No tenir la llicència municipal a la parada, a disposició de les autoritats competents,.

d) L’incompliment d’allò que disposen aquestes bases i que no estigui qualificat com a falta greu o molt greu.


Es consideren faltes greus:

a) Cometre tres infraccions considerades lleus.

b) Cridar o utilitzar elements de megafonia per atreure al públic.

c) L’incompliment del deure de neteja i conservació de la parada i l’espai adjacent, ja sigui durant la fira com a la finalització de la mateixa.

d) La venda practicada sense reunir els requisits establerts per la legislació vigent.

e) Deixar la regència de la parada a càrrec d’una persona no autoritzada expressament per l’Ajuntament.

f) Tota venda practicada tant fora dels perímetres i llocs autoritzats, com dels horaris i dies indicats per l’autoritat municipal, o oferir articles no autoritzats.

g) La venda de productes no autoritzats en la llicència o productes no autoritzats o homologats a l’Estat Espanyol.

h) Causar danys per simple negligència, en les instal·lacions o als usuaris.

i) Realitzar prestacions diferents a les autoritzades.

j) Dipositar deixalles en qualsevol lloc que no sigui els contenidors de residus sòlids urbans ordinaris o selectius situats a la via pública.

k) Manca de correcció o de cortesia envers els funcionaris municipals adscrits al serveis d’inspecció, Policia Local, Protecció Civil, o d'altres serveis que depenguin directament o indirectament de l'Ajuntament, per part de l'adjudicatari o del seu personal, i el fet de no atendre les seves instruccions.

Es consideren faltes molt greus:

a) Deixar de parar, sense causa justificada ni haver comunicat a l’Ajuntament l’absència.

b) No retirar les instal·lacions un cop finalitzat el període de llicència.

c) El perill provocat pel mal estat de les instal·lacions i altres elements.

d) Causar danys importants al mobiliari urbà i/o la resta de parades.

e) La connexió fraudulenta a xarxes elèctriques privades o municipals, de l’empresa subministradora o d’altres anàlogues.

f) El desacatament reiterat de les instruccions de l’autoritat municipal.

g) El traspàs, cessió o sotsarrendament de la parada.

h) Cometre 3 infraccions considerades greus.


17.2. PENALITATS I PROCEDIMENT SANCIONADOR

Les sancions que podran imposar-se als infractors seran les següents:

- Per les qualificades de caràcter lleu:

a) Advertiment per escrit la primera vegada que es cometi la infracció.
b) Multa fins a 60 €.

- Per les qualificades de greus:

Multa de 60,01 € fins a 300 €. La tercera infracció greu comportarà la pèrdua del dret per assistir a la fira en les properes edicions.

- Per les qualificades de molt greus:

Multa de 300,01 € fins a 3000,00 € i l’extinció de la llicència.

Aquestes penalitzacions s’imposaran prèvia audiència de deu dies hàbils als titulars de la llicència.

Els òrgans competents per la imposició de les sancions previstes anteriorment seran els següents:

a) Per les faltes lleus i greus, l’Alcalde o regidor delegat en matèria de llicències d’ocupació de via pública.

b) Per les faltes molt greus, la Junta de Govern Local.


18. EXTINCIÓ DE L’AUTORITZACIÓ

Serà causa automàtica d’extinció de la llicència:

- La mort o incapacitat física del titular de l’autorització o l’extinció de la personalitat jurídica de la societat.
- La manca de pagament de les taxes fixades en les bases.
- Per sanció, de conformitat al que disposen aquestes bases.
- Per renúncia de l’autoritzat.
- Per haver traspassat l'autorització, arrendat o qualsevol altra forma de cessió a tercers.
- Per haver falsejat les dades acreditades en aquesta licitació.


19. PRERROGATIVES DE L’ADMINISTRACIÓ

L’Ajuntament de Blanes tindrà la prerrogativa d’interpretar qualsevol incidència relacionada amb les llicències.


Enllaç al tràmit i formulari.






Data de realització: | Data de la darrera actualització: 10/14/2025


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300