Escut Ajuntament de Blanes Ajuntament de Blanes

Idiomes

www.blanes.cat

La ‘Cursa Córrer el Cós’, una tradició del segle X vestigi de la presència de corsaris a Blanes, torna a aplegar una gran participació


Camí de tornada


Menú principal



La ‘Cursa Córrer el Cós’, una tradició del segle X vestigi de la presència de corsaris a Blanes, torna a aplegar una gran participació

La popular activitat de la Festa Major Petita de Blanes celebrada aquest cap de setmana, ha sumat 131 inscrits de totes les edats: des dels 5 anys el més petit fins als adults

Blanes ha culminat aquest cap de setmana els actes de celebració de la Festa Major Petita, la Festa dels Copatrons Sant Bonós i Sant Maximià, després del trepidant inici del divendres 21 d’agost. L’endemà dissabte l’activitat va quedar centrada a la tarda amb la Cursa Córrer el Cós, i a la nit amb un concert dels Tapeo Sound System i una sessió del DJ Peñafiel.



Fotografia de grup de tots i totes les guanyadores amb l'alcalde, Jordi Hernández; la regidora
d'Esports, Mònica Rabassa; la regidora Olga Lópezz; i el president del CEX, Xavier Pascual
Un esdeveniments de la Festa dels Copatrons que compta amb unes llunyanes reminiscències històriques és la ‘Cursa Córrer el Cós’. Està en consonància amb una de les característiques que defineixen aquest cicle festiu, farcida d’actes d’arrel popular i tradicional. En aquest cas, les arrels de la Cursa Córrer el Cós es remunten a cavall entre els segles X i XI, quan els corsaris i pirates atacaven els pobles de la Costa Brava, i els blanencs corrien terra endins per salvar-se dels seus atacs.




L'activitat es va encetar amb les inscripcions dels corredors i corredores
al Passeig de Mar
De fet, un dels principals vestigis que encara es mantenen en peu a la ciutat és la torre del Castell de Sant Joan, des d’on es guaitava la seva possible arribada per poder estar preparats. Aquesta tradició que segueix perllongant-se a Blanes coincidint amb la Festa Major Petita no és una fugida, sinó dues curses pels carrers del centre de la ciutat. L’organitzen el Centre Excursionista de Blanes i la Colla Gegantera de Blanes, amb el suport de l’Ajuntament i, en especial, de la Policia Local.

Cercavila seguida per la cursa per a infants, joves i adults

Els encarregats d’organitzar la Cursa Córrer el Cós han estat els membres del Centre Excursionista de Blanes amb el suport de la Colla Gegantera, una suma d’esforços que s’ha consolidat els darrers anys. Pels volts de les 7 del vespre es van començar a fer les inscripcions al Passeig de la Mestrança, a tocar de l’emblemàtica Casa Saladrigas.





Cap a 2/4 de 8, mitja hora més tard, va començar la cercavila, que va recórrer els 650 metres que separen el Passeig de Mar, a l’alçada del Monument a Joaquim Ruyra, fins la Plaça de l’Església, on s’hi arriba després d’una pujada amb força pendent. La cercavila, com és tradicional, l’encapçalava una gegantina bandera de Blanes, darrera la qual desfilaven els diferents components.




Cercavila prèvia a l'inici de les curses
D’aquesta manera, entre els integrants de la Colla Gegantera de Blanes que van desfilar destacava la presència dels dos Gegants de Blanes, en Gastó i na Caterina, acompanyats del grup de gralles i percussió de l’entitat per seguir musicalment la ruta. La cercavila va finalitzar a la Plaça de l’Església, on els membres la Colla Gegantera i el Centre Excursionista es van posar en posició.





A partir d’aquí ja era qüestió d’anar rebent els corredors i corredores de les dues curses que es van fer en un breu interval de temps. Encarat al capdamunt de la pujada a l’Església Santa Maria hi havia els gegants de Blanes i una integrant de la colla amb la bandera de Blanes, un important i destacat element de la litúrgia que segueix aquesta celebració.

Nou augment de la participació, amb 131 corredors i corredores

Cadascun dels corredors i corredores de les diferents categories en què es divideixen els participants han d’anar tocant la bandera blanenca quan arriben a dalt de tot, donant així per tancada el seu compliment de la cursa, condició indispensable de l’acte. Aquest 2026 ha tornat a augmentar la participació per quart any consecutiu: han participat un total de 131 persones, mentre que l’any passat ho van fer 116; al 2024 van ser-ne 69; al 2023 ho van fer 56, i al 2022 42 corredors i corredores.




Tram final de la Cursa Córrer el Cós - Fotografies: Aitor Roger
Enguany el Centre Excursionista va preparar com a novetat diversos dorsals identificats per colors per poder distingir millor les diferents categories en què es divideix la cursa. Així, hi ha la dels petits i petites per a nens i nenes de 5 a 8 anys; la dels mitjans per nois i noies de 9 a 12 anys; i la dels grans, per a joves que tinguin de 13 a 16 anys. Per últim, hi ha la categoria genèrica dels adults, pels qui tenen més de 17 anys. En tots 4 casos, hi ha la modalitat en dona/noia i home/noi.




Perquè l’esdeveniment es pogués celebrar amb garanties de seguretat per a tothom, la Policia Local de Blanes es va encarregar de fer talls esgraonats de trànsit, així com d’escortar els participants amb agents motoritzats. També n’hi havia d’altres que van tenir cura de tallar el tram del Passeig de Mar que dóna al Carrer Ample, per on pugen la cercavila i els corredors i corredores.

Primeres i primers classificats en les 4 categories

Un cop fetes les dues curses i els corredors i corredores ja van haver arribat a la Plaça de l’Església, es van contrastar les fotos-finish, i es van repartir els premis que es van encarregar de lliurar l’alcalde de Blanes, Jordi Hernández; la regidora d’Esports, Mònica Rabassa; la regidora Olga López i el president del CEX, Xavier Pascual. El lliurament de premis es va encetar, davant l’expectativa de tothom que s’esperava saber el resultat, començant per les tres categories d’infants i joves.





Lliurament de Premis als primers /-es classificades
En la categoria dels petits, de 5 a 8 anys, els primers classificats van ser Jan Albertí i Naia Seira. A la categoria de mitjans, de 9 a 12 anys, els dos primers van ser Martí Busquets (que precisament ja ha guanyat en aquesta mateixa categoria en tres edicions consecutives comptant la d’enguany) i Ivet Recio; i finalment a la categoria dels grans, de 13 a 16 anys, Aniol Bresoli i Abril Vidal, qui l’any passat també va guanyar en aquesta mateixa categoria.




Per la seva banda, en adults les tres dones més ràpides han estat enguany Clàudia Prieto, Marina Rivas i Maria Requeiro, mentre que els tres primeres classificats han estat Oriol Mabí (qui ha estat el més ràpid aquest 2026 per tercer any consecutiu), Lluc Gibert i Joel Martín. A les tres primeres categories que abastaven la franja d’edat de 5 a 16 anys se’ls va premiar amb diferents obsequis, mentre que els aults –tal com s’ha vingut fent tots aquests anys- van rebre un pernil (primer premi), un formatge (segon premi) i una llonganissa (tercer premi). Abans del lliurament de premis, tothom va tenir l’ocasió de recuperar forces amb aigua, així com amb diversos entreteniments ensucrats, agraïts especialment per la mainada.



Data de realització: | Data de la darrera actualització: 08/24/2026


© Ajuntament de Blanes | Protecció de dades | Avís Legal | Política de cookies

Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes Telèfon: 972 379 300 | Informació

Inici de la pàgina

© Ajuntament de Blanes | Passeig Dintre 29 | 17300 | Blanes | Telèfon: 972 379 300