Noticia publicada a la web el 12/10/2024 01:10:31 PM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !
Nova acció de protesta a Blanes en suport als pescadors per les restriccions que els vol imposar la Comissió Europea
L’alcalde de Blanes, Jordi Hernández, regidors i regidores de l’Ajuntament i la ciutadania han tornat a recolzar als pescadors, que s’han manifestat a la badia tocant les botzines dels vaixells
10 de desembre 2024
Blanes ha viscut avui dimarts, per segon dia consecutiu, una nova acció de protesta per donar suport a les reivindicacions dels pescadors del municipi, en peu de guerra per les restriccions que els vol imposar la Comissió Europea. I, novament, igual que ja va passar ahir, el municipi s’ha bolcat per fer-los costat. A mig matí diversos vaixells de pesca, que estan fent dues jornades de vaga tant ahir com avui, s’han manifestat al mig de la badia de Blanes.
Ho han fet fent sonar les botzines, acompanyats d’embarcacions d’altres sectors que també s’han volgut afegir a l’acció reivindicativa. Simultàniament, de terra estant, també s’han afegit a la sorollosa manifestació els xiulets que han fet sonar altres pescadors i pescadores, així com representants de diversos sectors de la ciutat i ciutadania en general.
A la concentració des de terra, emplaçada a la cruïlla del Passeig de Mar amb el Carrer Ample per poder apreciar millor el desplegament dels vaixells a la mar, també ha participat l’alcalde de Blanes, Jordi Hernández. L’han acompanyat regidors i regidores de l’Ajuntament de Blanes, que explícitament dóna suport a les reivindicacions de la Confraria de Pescadors.
A l'esquerra de la imatge, Iris Triola llegint el manifest, acompanyada
de l'alcalde de Blanes, regidors i regidores de l'Ajuntament Després d’aquest sorollós preàmbul, la pescadors Iris Triola, en representació de la confraria, ha llegit un nou manifest, en la línia del què ja es va encarregar de fer públic ahir dilluns l’alcalde de Blanes. Novament, el text ha descrit la transcendència que tenen les decisions que es puguin prendre aquesta setmana, quan la Comissió Europea podria acordar mesures que situarien la flota pesquera en risc d’extinció.
2on Manifest Confraria Pescadors de Blanes
Igual que ahir, el segon manifest llegit avui duia el mateix títol: “Volem menjar peix de la nostra costa, peix de la llotja, peix sostenible !”. Aquest és el tex íntegre del manifest:
“La Comissió Europea vol votar mesures que podrien condemnar a l'extinció la flota pesquera del Mediterrani, posant en risc el dret a la sobirania alimentària de tots. Conservar l’ecosistema del Mediterrani és i ha de continuar essent una prioritat per a tothom.
Voluntàriament els pescadors, més enllà de les normes hem designat reserves marines, creant oasis pels peixos. També s'han pres mesures de tècniques d'arts més selectives com, hams més grans, portes voladores, xarxes amb més llum o obertura, zones vedades on no hi fem cap activitat de pesca, etc. Addicionalment, hem demanat la retirada de l'IVA del peix per fomentar el seu consum.
Assegurar que el peix de llotja és sostenible és el nostre principal objectiu. Els pescadors/es fa anys que liderem projectes juntament amb científics com:
· Life Ecorest, de recuperació dels fons marins profunds, soms jardiners, estem restaurant boscos submarins creant l´habitat idoni perquè els peixos creixin, s´amaguin i es reprodueixin.
· Pesca Neta, Ecoalf es tracta de la neteja del fons del mar que duen a terme les barques d'arrossegament, que són les úniques que poden netejar el fons del mar, arribem a 800 m de fondària. Penseu que a poca distància de la costa hi ha profunditats de més de 500 m. Quants anys hem utilitzat la Mar com un evocador? A Blanes tenim l'expressió “fotre-ho en Marc” quan volem llençar una cosa que ja no volem. Recollim diàriament molta brossa, el que més plàstics i tovalloletes, aquests estan ofegant el fons marí posant en perill l’ecosistema.
La flota pesquera des del 2019 compleix amb una normativa (MAP) molt restrictiva on s'han aplicat moltíssimes mesures: reducció del 40% dels dies de pesca, augment de vedes (períodes de temps on no és surt a pescar), geolocalització dels vaixells, control de captures, etc. Tot per assegurar a la població que consumir peix de Llotja és contribuir a l'alimentació responsable, sostenible i saludable.
A pesar de tot, la CEE vol que fer desaparèixer la pesca litoral i com a conseqüència desapareixerà el nostre dret a la sobirania alimentària dels nostres recursos marins. Debatran un nou reglament que afectarà a totes les modalitats de pesca.
Una de les mesures més dràstiques és reduir un 79% els dies de pesca de la flota d'arrossegament, això significa sobreviure treballant només vint-i-set dies a l'any, altre és una reducció del 30% de les captures de gamba vermella i també d'espècies com el lluç o la bròtola.
Cap empresa pot sobreviure treballant només 27 dies l'any. Amb la desaparició del sector primari, quedarà afectat tot el ventall d'empreses i persones vinculades al sector: pescadors, confraries, majoristes, minoristes, restauradors, transportistes, fabricants i tot el sector turístic vinculat.
Estem cansats de suportar tants cops de mar, incerteses de si tindrem una bona jornada de pesca, de si el preu del peix a la llotja serà raonable, de si ens aplicaran més restriccions, etc.
Després d'anys d'esforços, avalats per estudis científics d'entitats com ICATMAR, ECOALF, CSIC o Life Ecorest , reclamem que es reconegui la nostra tasca.
Veiem el nostre futur amenaçat. Ens preocupa que el nostre llegat cultural i el patrimoni marítim desapareguin. Durant la pandèmia vam ser considerats essencials, però es veu que hem passat d'herois a malvats.
És hora que les administracions escoltin la nostra veu i treballin per preservar un patrimoni cultural i econòmic únic, que permeti a tothom gaudir d'un producte fresc, saludable, de qualitat i de proximitat.
VOLEM MENJAR PEIX DE LA NOSTRA COSTA, PEIX DE LLOTJA, PEIX SOSTENIBLE!
Els pescadors i pescadors demanem la vostra solidaritat.
Ajudeu-nos a fer sentir la nostra veu!”