Noticia publicada a la web el 11/09/2016 11:50:17 AM
ATENCIÓ: pot incloure informació no actualitzada !
Blanes posa en marxa l’Auditoria Ciutadana a través d’una Comissió de Seguiment per conèixer el deute municipal
La primera reunió es farà el 17 de novembre, poden participar tots els ciutadans i ciutadanes que ho demanin, i l’objectiu és que tingui continuïtat per tractar futures qüestions d’interès
El proper 17 de novembre tindrà lloc a la Sala de Plens de l’Ajuntament de Blanes la primera trobada dels membres de la Comissió de Seguiment de l’Auditoria Ciutadana, a qui se li encomanarà com a primera missió conèixer el deute municipal. Es tracta d’una iniciativa que respon a una demanda llargament formulada per la ciutadania blanenca, per conèixer millor com es gestiona l’ajuntament. De moment la iniciativa ja és un èxit, donat que s’han apuntat per treballar-hi una vintena de persones.
La posada en marxa d’aquest mecanisme de participació ciutadana es va aprovar amb la unanimitat de totes les forces polítiques al ple del passat mes de juny, arran d’una moció presentada per ICV-EUiA. El regidor d’Hisenda, Nicolás Laguna, i la regidora d’ICV-EUiA, Dolors Rubio, han sumat esforços per elaborar tota la reglamentació i aspectes necessaris per posar en marxa l’Auditoria Ciutadana, que persegueix tres objectius fonamentals.
Mercat dels Teixits de Blanes, Passeig de Mar El primer és que sigui una eina d’informació, sensibilització, formació i participació de la ciutadania en relació als recursos públics del consistori. També vol ser una eina al servei de la transparència en la gestió dels recursos públics i els processos de rendició de comptes, i finalment generar els mecanismes necessaris per decidir sobre pressupostos i endeutament.
Comissió de Seguiment per analitzar qüestions d’interès ciutadà
Perquè l’Auditoria Ciutadana pugui ser una realitat, es vehicularà a través de la Comissió de Seguiment formada pels grups polítics, entitats de la vila, així com tots aquells ciutadans i ciutadanes que ho demanin. Aquest organisme rebrà, analitzarà i proposarà totes aquelles qüestions que cregui oportunes, i els seus informes i actuacions es faran públiques a través d’una pàgina pròpia lligada a la web oficial del consistori: www.blanes.cat/auditoria.ciutadana
Tant Dolors Rubio –que ha estat escollida coordinadora per la Comissió Especial de Comptes- com Nicolás Laguna han remarcat que no cal ser un expert en economia o en l’administració pública, ni tenir coneixements específics sobre la matèria. El què es demana sobretot és que hi hagi un compromís d’assistència i continuïtat per poder treballar de manera coordinada i àgil.
Justament per aquest motiu, les sessions de la comissió seran dinàmiques, educatives i entenedores, aptes per a tothom que tingui interès en conèixer i saber com es gestiona el consistori. La idea és que les trobades es facin cada 15 dies, o bé amb una periodicitat que les faci sobretot operatives, que no quedin relegades en un segon terme.
Gestió dels temes d’interès general per a tota la població
L’Auditoria Ciutadana no es limitarà a abordar la situació actual d’endeutament de l’ajuntament, sinó que serà una eina que permeti abordar la gestió pública de l’administració en la seva globalitat. Per això, es crearan equips tècnics mixtos, que inclouran ciutadans i ciutadanes amb un interès o una rellevància especial en els temes a analitzar, personal de l’administració pública local i, en cas que sigui necessari, perfils d’experts externs.
Precisament per aquest motiu, perquè es vol recórrer a l’Auditoria Ciutadana per a qualsevol qüestió d’interès, no es tracta d’un projecte momentani i puntual que té un inici i un final, sinó que té un procés de continuïtat que permet el control i seguiment de la ciutadania, no tan sols en la gestió pública anterior, sinó també de la present i futur. Per poder aconseguir-ho és necessari que es compleixin diverses fase que poden anar repetint-se en el temps.
Fases de l’Auditoria Ciutadana
En la primera fase d’Estudi es parlarà sobre el pressupost municipal de funcionament, les diferències entre dèficit i endeutament, el pressupost municipal d’inversions, així com la gestió del pressupost i de la contractació i els serveis públics municipals. La segona fase d’educació, sensibilització i divulgació de dades inclou la posada en marxa d’un portal a la xarxa dedicat al procés de la pròpia Auditoria Ciutadana per comunicar periòdicament els avenços que es van assolint.
Per últim, la tercera fase és la de la normativització, per deixar constància del compliment dels objectius de l’Auditoria Ciutadana, caldrà que els participants al procés proposin accions, noves normes i reglamentació interns o ordenances que assegurin una gestió de la institució més propera al ciutadà. La concreció d’aquesta fita s’estableix a través de tres comeses principals.
La primera és la realització d’accions envers l’endeutament o els compromisos financers, amb la possibilitat que els ciutadans pugin comptar amb veu i/o vot a través de consultes o referèndums sobre què fer amb un deute. La segona és realitzar propostes al ple per modificar o aprovar noves eines de regulació com ordenances o reglaments; i finalment la tercera són altres possibles accions que proposin els ciutadans i ciutadanes, sempre que siguin viables.